TV och HTPC låser sig i 4-10 minuter på mystiskt sätt

Permalänk
Medlem

TV och HTPC låser sig i 4-10 minuter på mystiskt sätt

Jag har en HPTC kopplad till min TV och installerade först windows och efter en grafikdrivrutinsuppdatering började en grej ske rätt ofta. Vad som händer är iaf att datorn låser sig, ljudet spelas upp som i ultraslowmotion på repeat som kanske motsvarar ungefär 1 sekunder som blir kanske 5-10 sekunder då i slowmotion i 4-10 minuter innan det tillslut låser upp sig och allting spelas upp supersnabbt på 10 sekunder och allt blir bra.

Detta har iaf fungerat superbra ett tag men nu har tyvärr det börjat inträffa löjligt ofta, vi snackar minst en gång i timman.

Vad kan jag göra? Vad kan det bero på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du får nog berätta mer, är du i något program eller spel när detta sker? Isåfall, vilket?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Jag har haft sånt där, för mig berodde det på nätverksanslutningen. Kör du wifi? Det kan va nåt som stör ut det. Prova sätta i kabel eller tanka över filmen till HTPCn innan du spelar upp den.

Om all media redan ligger på HTPCn så måste det va nåt med antingen hårddisken (den börjar säcka) eller att CPUn blir överbelastad. Du måste skriva mer annars kan vi bara gissa tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag har haft sånt där, för mig berodde det på nätverksanslutningen. Kör du wifi? Det kan va nåt som stör ut det. Prova sätta i kabel eller tanka över filmen till HTPCn innan du spelar upp den.

Om all media redan ligger på HTPCn så måste det va nåt med antingen hårddisken (den börjar säcka) eller att CPUn blir överbelastad. Du måste skriva mer annars kan vi bara gissa tyvärr.

Jag streamar inte utan vi kör bara på en dator. Det är OFTAST när jag kollar på TV men det gäller även i gomplayern (som vlc fast bättre) och det kan även hända när man använder datorn normalt om än inte lika ofta. Någon gång har det hänt att man fått ett felmeddelande efteråt att grafikdrivrutinerna slutat fungera.

CPU blir överlastad är relativt osannolikt (multitaskar t ex aldrig) och har sämre datorer där allt funkar bra, jag tror det har med grafikgrejen att göra men det funkade som sagt bättre med äldre drivrutiner så det normala rådet att uppdatera drivrutiner är ingen favorit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ju som du säger, grafikdrivrutierna har slutat att fungera. Om Windows säger det så är det så, gå tillbaka till tidigare eller kolla om de släppt andra nya drivrutiner, och skaffa dem alltid från Nvidia eller AMD/ATIs hemsida, kör inte Windows Updates Grafik Drivrutiner.

Edit: Min dator gjorde så efter jag uppgraderade till WIndows 7 SP1 i Flash baserad video men löstes med nya rutiner.