Permalänk

ta bort kylpasta på lättaste sätt!

Hejsan tror jag ska beställa en h80 kylare imorgon och behöver hjälp med hur man tar bort gamla kylpastan på lättaste sätt. Måste man plocka ur moderkortet? Samt tjänar jag något på att byta ut standard pastan på h80 mot typ mx2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk

Nej, skrapa av pastan med ett plastkort eller liknande. Sedan tar du bort det sista med T-röd på bomull.

Jag hade nöjt mig med H80-pastan. Viktigare är hur du lägger på den, googla på det.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Rödsprit, kemisk bensin ihop med ren luddfri trasa+tops funkar bra att ta bort kylpastan med. Och ja du måste ta ur moderkortet för att kunna montera H-80:n då den fästes via platta på baksidan av mobot.

Permalänk
Skrivet av gonkypete:

Nej, skrapa av pastan med ett plastkort eller liknande. Sedan tar du bort det sista med T-röd på bomull.

Jag hade nöjt mig med H80-pastan. Viktigare är hur du lägger på den, googla på det.

fungerar det med något annat än t-röd typ aceton eller liknande? och pastan på h80 är väll redan på kylaren?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Skrivet av jycken:

Rödsprit, kemisk bensin ihop med ren luddfri trasa+tops funkar bra att ta bort kylpastan med. Och ja du måste ta ur moderkortet för att kunna montera H-80:n då den fästes via platta på baksidan av mobot.

Det är inte säkert, beror ju på vilket chassi TS har. Men visst, det kan vara lättare så.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Rödsprit, kemisk bensin ihop med ren luddfri trasa+tops funkar bra att ta bort kylpastan med. Och ja du måste ta ur moderkortet för att kunna montera H-80:n då den fästes via platta på baksidan av mobot.

Beror helt på hur stor hålet är bakom moderkortet.
Har TS tur så KAN det gå utan att montera bort moderkortet.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Rödsprit, kemisk bensin ihop med ren luddfri trasa+tops funkar bra att ta bort kylpastan med. Och ja du måste ta ur moderkortet för att kunna montera H-80:n då den fästes via platta på baksidan av mobot.

Jag har ett arc o monterade en h80 kylare efteråt

Permalänk
Medlem

ArtiClean rengörningskit för CPU funkar helt utmärkt!

http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Väldigt enkelt att använda. Instruktioner finns på varje flaska.

Permalänk

Lånar tråden lite:
Hur ska jag lägga på kylpastan till Noctua NH-D14?
Ska man kleta in hela cpun eller bara i mitten?

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laska:

Lånar tråden lite:
Hur ska jag lägga på kylpastan till Noctua NH-D14?
Ska man kleta in hela cpun eller bara i mitten?

Räcker med ett riskorn i mitten på cpun

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av Superlight:

ArtiClean rengörningskit för CPU funkar helt utmärkt!

http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Väldigt enkelt att använda. Instruktioner finns på varje flaska.

Skrivet av jycken:

Rödsprit, kemisk bensin ihop med ren luddfri trasa+tops funkar bra att ta bort kylpastan med. Och ja du måste ta ur moderkortet för att kunna montera H-80:n då den fästes via platta på baksidan av mobot.

känns ju lite dyrt då jag har exakt 850kr men vet ni om det fungerar att ta typ aceton på en trasa sedan dutta lite på processorn (alternativt dra på den men inte trycka så hårt) sedan ta bort resten med en tops? låter väldigt lågiskt enligt mig

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Skrivet av THEBADGUY:

Räcker med ett riskorn i mitten på cpun

Jo, men hellre kylpasta då

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk

Jag andvänder medecinsk bensin och bomuls tussar bara det blir blänkande rent

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 2600K (Socket 1155) MOBO:Asus P8P67 Deluxe GPU:Asus gtx 780 ti RAM:Kingston HyperX 2400 MHz 8GB (Dual channel) SSD:Force 3 120GB, OCZ Revodrive x2 HDD:Samsung Spinpoint F3 1TB Chassi:Corsair 750D PSU:Corsair Tx650 v2Ljud:Pro-Ject HeadBox II Hörlurar: Sennheiser hd600+ATH-M50 Högtalare: Dali Ikon 2 Mikrofon: Samson go mic Mus: Logitech G700 Matta: steelseries Qck+ Skärmar: en Asus Ve247h x3| citera mig för svar.

Permalänk
Skrivet av martin-96:

Jag andvänder medecinsk bensin och bomuls tussar bara det blir blänkande rent

och vad exakt är det alltså vad har man det till typ kom på att det borde ju gå med sån sprit man tvättar sår med?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

fungerar det med något annat än t-röd typ aceton eller liknande? och pastan på h80 är väll redan på kylaren?

Har hört att man kan använda en massa olika saker, bla whisky, vodka, kemisk ren aceton, kemisk ren bensin, t-röd mm mm.
Sj använder jag T-röd med en tuss toalettpapper, fungerar hur bra som helst. Ibland kan kylpastan "limma" fast kylaren på processorn så vad man kan göra om man har problem att få loss den är att köra prime95 ett par minuter och värma upp pastan innan man stänger av och demonterar.

På Nh-D14 fungerar riskornsmetoden utmärkt, gör rent värmeskölden på prollen samt anläggningsytan på kylaren med ex t-röd. Sen placerar du bara en liten klick mitt på processorns värmesköld med storleken av ett okokt riskorn. På med kylaren och montera, tänk även på att inte lyfta upp kylaren om du har börjat montera den eftersom det då kan bli isolerande luftbubblor i kylpastan.

Permalänk
Skrivet av wazzo:

Har hört att man kan använda en massa olika saker, bla whisky, vodka, kemisk ren aceton, kemisk ren bensin, t-röd mm mm.
Sj använder jag T-röd med en tuss toalettpapper, fungerar hur bra som helst. Ibland kan kylpastan "limma" fast kylaren på processorn så vad man kan göra om man har problem att få loss den är att köra prime95 ett par minuter och värma upp pastan innan man stänger av och demonterar.

På Nh-D14 fungerar riskornsmetoden utmärkt, gör rent värmeskölden på prollen samt anläggningsytan på kylaren med ex t-röd. Sen placerar du bara en liten klick mitt på processorns värmesköld med storleken av ett okokt riskorn. På med kylaren och montera, tänk även på att inte lyfta upp kylaren om du har börjat montera den eftersom det då kan bli isolerande luftbubblor i kylpastan.

mycket bra info tack!

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

mycket bra info tack!

Hahaha inga problem.

Permalänk
Skrivet av wazzo:

Hahaha inga problem.

om jag beställer h80n imorgon (aka idag) så kommer den dagen efter visst?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

ArtiClean rengörningskit för CPU funkar helt utmärkt!

http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Väldigt enkelt att använda. Instruktioner finns på varje flaska.

En liter t dojja kostar typ 20kr på närmaste mack och funkar precis lika bra, varför köpa dessa minituber för 100 spänn?

Permalänk

Kan man använda vodka till att göra rent?

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Skiljer sig applikationen av kylpasta mellan olika typer av kylare? I sådant fall, hur?

Permalänk
Medlem

Jag fick låna articlean cpu rengörnings kit av en kompis, tur som jag har. Imorgon ska jag montera min u12p. Men man lägger ett riskorn kylpasta i mitten av cpun sen trycker man dit kylaren. Man ska inte sprida ut det lite med kylare? Har ni några tips om montering av kylare som ni vill dela med er av?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

om jag beställer h80n imorgon (aka idag) så kommer den dagen efter visst?

Hehe det beror lite på vart du beställer den. Enligt mina erfarenheter tar det allt mellan 3-7 dagar när man beställer via cdon, om man beställer före 4:a på eftermiddagen hos inet brukar man få paketet dagen efter. Komplett har tagit 1-2 dagar för mig.

Permalänk
Skrivet av wazzo:

Hehe det beror lite på vart du beställer den. Enligt mina erfarenheter tar det allt mellan 3-7 dagar när man beställer via cdon, om man beställer före 4:a på eftermiddagen hos inet brukar man få paketet dagen efter. Komplett har tagit 1-2 dagar för mig.

joo inte från cdon igen beställde min dator där tog 8 dagar för den att komma blir inet tror jag

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice-Cold:

Jag fick låna articlean cpu rengörnings kit av en kompis, tur som jag har. Imorgon ska jag montera min u12p. Men man lägger ett riskorn kylpasta i mitten av cpun sen trycker man dit kylaren. Man ska inte sprida ut det lite med kylare? Har ni några tips om montering av kylare som ni vill dela med er av?

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa brukar sprida ut kylpastan med ett gammalt kreditkort, denna metod används dock främst på kylare såsom Hyper 212 plus som har skårer mellan heatpipsen och kylarens anläggningsyta. Dessa skåror måste fyllas igen med kylpasta för optimal kylöverföring. På U12P:en behöver du inte sprida ut pastan, den fördelar ut sig själv när du monterar kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

joo inte från cdon igen beställde min dator där tog 8 dagar för den att komma blir inet tror jag

Haha det låter bra! Väldigt drygt när man måste vänta närmare 1 vecka på sina datordelar. Returnerade fraktskadade delar till komplett för ett tag sen, från det att jag la beställningen tills det att jag hade oskadda prylar i handen tog 3 veckor :S. Även fast cdon tar lite tid på sig ibland när de skickar prylar är jag hittils nöjd med dem, de har bra priser på reo:rna och prylarna de skickar är mycket väl emballerade. Men som sagt, beställ du av inet! De brukar vara riktigt bra att ha och göra med. Dessutom får du ju godis med på köpet. ^^

Permalänk
Skrivet av wazzo:

Haha det låter bra! Väldigt drygt när man måste vänta närmare 1 vecka på sina datordelar. Returnerade fraktskadade delar till komplett för ett tag sen, från det att jag la beställningen tills det att jag hade oskadda prylar i handen tog 3 veckor :S. Även fast cdon tar lite tid på sig ibland när de skickar prylar är jag hittils nöjd med dem, de har bra priser på reo:rna och prylarna de skickar är mycket väl emballerade. Men som sagt, beställ du av inet! De brukar vara riktigt bra att ha och göra med. Dessutom får du ju godis med på köpet. ^^

exakt när jag fick mina saker från cdon var det riktigt bra packat allt tomrum var fyllt med luftkuddar

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Skrivet av wazzo:

Haha det låter bra! Väldigt drygt när man måste vänta närmare 1 vecka på sina datordelar. Returnerade fraktskadade delar till komplett för ett tag sen, från det att jag la beställningen tills det att jag hade oskadda prylar i handen tog 3 veckor :S. Även fast cdon tar lite tid på sig ibland när de skickar prylar är jag hittils nöjd med dem, de har bra priser på reo:rna och prylarna de skickar är mycket väl emballerade. Men som sagt, beställ du av inet! De brukar vara riktigt bra att ha och göra med. Dessutom får du ju godis med på köpet. ^^

skulle du kunna rekomendera några billiga och bra samt tysta fläktar typ runt 80kr vill bara ersätta dom som följer med till h80 med något tystare och som flyttar mera luft

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

exakt när jag fick mina saker från cdon var det riktigt bra packat allt tomrum var fyllt med luftkuddar

Jo, de använder rikligt med packningsmaterial, stora mjuka luftkuddar! När jag köpte mitt Carbide 500R så hade de skickat det i dubbla lådor, och till tomrummet emellan lådorna hade de använt närmare 3 meter sånt därnt grönt bubbelband. Det kallar jag generöst!

Skrivet av Sannapulsen:

skulle du kunna rekomendera några billiga och bra samt tysta fläktar typ runt 80kr vill bara ersätta dom som följer med till h80 med något tystare och som flyttar mera luft

Om du vill ha fläktar i 80 kr klassen kanske dessa skulle passa bra ?

http://www.inet.se/produkt/6308643/scythe-120mm-slip-stream-f...

Vet inte hur högt originalfläktarna på H80 låter men kan iaf säga att min 1600 rmps slipstream fan är så pass tyst att den blir överröstad av andra saker i datorn. Den flyttar riktigt mycket luft också, originalfläktarna (120 mm) i mitt carbide 500R har ingen chans mot scythen om man jämför dem 1 och 1. Annars om du vill lägga ner lite mer pröjs så har jag hört väldigt mycket gott om Scythes Gentle Typhoon fläktar. Om man skall ha två sådana så bör 1450 rpmarna fungera riktigt bra.