Allt hamnar på SSDn - hur ändra?

Permalänk
Avstängd

Allt hamnar på SSDn - hur ändra?

Hej! som rubriken lyder så hamnar alla program, nerladdningar och sparade saker automatiskt på min SSD. Hur ändrar jag lättast så att det sparas till min 2tb HDD?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Rimligtvis görs detta i inställningarna för de program du använder för att ladda ner filer, som webläsare, torrentklienter och annat jox.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Många program kan du vid installationen välja vart du vill att dom ska installeras, Bara att välja att dom ska installeras på exempel d:/program så kommer en mapp att skapas som heter program på d:/ om det nu är dig 2tb hdd.
Dock så vill du väl ha programmen på SSDn så att dom startas/laddas snabbare.

I webbläsare kan du välja vart du vill att program o filer du hämtar hem ska sparas/lagras.

I torrent program går det även att välja vart filerna ska sparas.

Sen kan du även flytta mapparna "Min Musik" "Mina Filmer" "Mina Bilder" "Hämtade Filer" och "Mina Dokument" genom att gå in på ditt användar namn under C:/users och där högerklicka på dom olika mapparna, klicka på egenskaper och sen gå in på fliken plats o där klicka på knappen Flytta..

Hoppas att detta hjälper dig

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

när du installerar program ska du inte ta rekommenderat utan manuellt så du kan välja själva vart det ska installeras
Nerladdningar från t.ex utorrent gör du följande, -inställningar-kataloger-(lägg nya nerladdningar i) och så väljer du hårddisken de ska in på när de laddas ner
Filer från internet gör följande (FIREFOX 8.0.1) Längst upp till vänster trycker du på Firefox-inställningar så kommer du fram direkt till allmänt.. Där kan du välja vart dina hämtade filer ska sparas

Hoppas detta hjälpte

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar! Ska prova när jag kommer hem från fjällen om en vecka.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Finns ett relativt snabbt sätt att ändra standardplatsen som program/spel installeras på
http://www.intowindows.com/change-default-installation-direct...

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk

brukar även ändra i firefox i about:config - browser.cache.disk.enable till false så sparas inte internetcache till disk utan körs i minnet
många spel drar heller inte nytta av ssd som bf3 t.ex, man får bara vänta i spawn i en halvminut istället, smådrygt

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Skrivet av Inzanity:

Finns ett relativt snabbt sätt att ändra standardplatsen som program/spel installeras på
http://www.intowindows.com/change-default-installation-direct...

Funderar på att testa det, undrar bara om det finns någon nackdel med den ändringen, har SSD tänker bara ha OS och filer kopplade till OS:et på den, den är nu "C:". om jag gör den ändringen och sedan gör uppdateringar till OS eller liknande som jag vill att ska hamna på SSD:n , kommer det inte bli problem då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwillroflmao:

Funderar på att testa det, undrar bara om det finns någon nackdel med den ändringen, har SSD tänker bara ha OS och filer kopplade till OS:et på den, den är nu "C:". om jag gör den ändringen och sedan gör uppdateringar till OS eller liknande som jag vill att ska hamna på SSD:n , kommer det inte bli problem då?

Eftersom den kan hitta vilket OS du har och även vilken disk de ligger på så ska de inte vara några problem.. har de ställt så på morfars dator sen över ett år och han har inte haft några problem alls med windows update osv... sen går de ju alltid att ändra installeringsplatsen precis som vanligt när man lägger in ett program.

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Skrivet av Inzanity:

Eftersom den kan hitta vilket OS du har och även vilken disk de ligger på så ska de inte vara några problem.. har de ställt så på morfars dator sen över ett år och han har inte haft några problem alls med windows update osv... sen går de ju alltid att ändra installeringsplatsen precis som vanligt när man lägger in ett program.

Provade detta, det ledde till att avast och en hel del andra program blev oanvändbara tills jag ominstallera dem, troligen olika för olika datorer. Kan ha gjort något fel dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwillroflmao:

Provade detta, det ledde till att avast och en hel del andra program blev oanvändbara tills jag ominstallera dem, troligen olika för olika datorer. Kan ha gjort något fel dock.

Ifall du känner dig säker inför att göra det och är van vid att ta backup med jämna mellanrum så rekommenderar jag att du även för över alla dina user accounts till en annan hårddisk. Detta gör du så klart enbart ifall du har en ny, ren installation där program och annat inte är bundna till just ditt användarkonto.

Det går till på ungefär samma sätt som beskrivs i länken ovan, bara att du ändrar path för user accounts. Hojta till ifall du behöver hjälp med, annars så kan du söka på windows technet där det finns artiklar om det.

Rekommenderar att du installerar om ditt OS och sen gör dessa förändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwillroflmao:

Provade detta, det ledde till att avast och en hel del andra program blev oanvändbara tills jag ominstallera dem, troligen olika för olika datorer. Kan ha gjort något fel dock.

De va inte så att du bara ändrade bokstaven på just den disken till något annat?

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem

Jag kör in alla vanliga program på SSDn, som Flash, webläsare, media-servers, allt som drar nytta av hastigheten. Alla spel utom WoW ligger på hårddisken istället.

Är det spel eller stora program som jag inte använder ofta, så väljer jag hårddisken när jag installerar bara.

Nedladdning har jag ändrat i Firefox m.m. så allt hamnar på min E:\Download (jag hatar allt som har med Mina Dokument att göra, jag har kataloger som heter Download, Spel, Musik, Grafik osv. rakt i roten på hårddisken).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Inzanity:

De va inte så att du bara ändrade bokstaven på just den disken till något annat?

Förstår inte riktigt vad du menar, det jag gjorde var att, skapa två mappar i (E:) som hette "Program" och "program (86x)" precis som de i (C:) gör sedan följde jag guiden och ändrade bara "C:\" till ett "E:\"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwillroflmao:

Förstår inte riktigt vad du menar, det jag gjorde var att, skapa två mappar i (E:) som hette "Program" och "program (86x)" precis som de i (C:) gör sedan följde jag guiden och ändrade bara "C:\" till ett "E:\"

De enda som skulle kunna orsaka att dina program slutade fungera är om själva enhetsbeteckningen ändrats.. alternativt att du flyttade dom från C: till E:

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna