Permalänk
Medlem

"Låst" hårddisk?

Jag sitter i skrivande stund och försöker installera Win7 på sambons dator och har stött på ett problem. Jag har plockat ihop en ny burk av både gamla och nya delar varvid HDD'n är från hennes fd maskin. Det är en 1TB WD disk tagen ur chassit på en extern disk och det är nu problemen börjar. Tidigare satt den som en ren datadisk men ska nu få agera systemdisk och när jag ska försöka installera OS på den så kan jag i installationsverktyget inte välja att formatera/partionera eller något sånt. Installera verkar fungera men alla gammal data som ligger på den är också kvar. Kan en disk va låst, firmware?, för att den egentligen är från ett WD elements extern chassi? Hur kan man, om ens möjligt, i så fall låsa upp den? I gamla burken såg man även en WD logga före enhetsbokstaven i utforskaren, har detta något med mitt nuvarande problem att göra?

Tacksam för svar

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har hårddisken för modellnummer? Har du kikat i BIOS så att allting stämmer där? Jag har hört om externa hårddiskar som kräver någon form av mellankrets för att kommunicera ordentligt med hosten, men tror sådana är väldigt ovanliga.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ska kolla på de när jag hinner plocka ut disken ur chassit. I BIOS ser dock allt bra ut.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av SiD:

Jag sitter i skrivande stund och försöker installera Win7 på sambons dator och har stött på ett problem. Jag har plockat ihop en ny burk av både gamla och nya delar varvid HDD'n är från hennes fd maskin. Det är en 1TB WD disk tagen ur chassit på en extern disk och det är nu problemen börjar. Tidigare satt den som en ren datadisk men ska nu få agera systemdisk och när jag ska försöka installera OS på den så kan jag i installationsverktyget inte välja att formatera/partionera eller något sånt. Installera verkar fungera men alla gammal data som ligger på den är också kvar. Kan en disk va låst, firmware?, för att den egentligen är från ett WD elements extern chassi? Hur kan man, om ens möjligt, i så fall låsa upp den? I gamla burken såg man även en WD logga före enhetsbokstaven i utforskaren, har detta något med mitt nuvarande problem att göra?

Tacksam för svar

Om du stoppar tillbaks disken i sitt kabinett, kan du formatera den då?

Permalänk
Medlem

Om jag visste vart kabinettet var så skulle jag kunna testa. Detta försvann, troligtvis åkt på tippen, när tjejen flytta in hos mig.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Radera partitionen som finns. Det gör du inifrån Windows installationsprogram.
Starta sedan om datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack för tipset men som jag skrev i första inlägget så är det just det som inte fungerar.

Skrivet av Hardware guy:

Radera partitionen som finns. Det gör du inifrån Windows installationsprogram.
Starta sedan om datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av SiD:

Om jag visste vart kabinettet var så skulle jag kunna testa. Detta försvann, troligtvis åkt på tippen, när tjejen flytta in hos mig.

Ok, föreslår isf att du testar att plugga in disken i en annan burk, kopplar du in den "efter" förstadisken med os på så bör du kunna hitta den sen i Diskhantering och förhoppningsvis kunna åtgärda dina problem där.