usb 3.0 hdd lång överförningstid

Permalänk
Medlem

usb 3.0 hdd lång överförningstid

skulle överföra filmerna från en hdd till en extern usb 3 hdd på en tb. tiden för att överföra 261 gig var tre timmar. stämmer detta verkligen? :/ känns mer som usb 2.0... använder ett gigabyte ga z68x ud7 med massor utav usb 3 uttag.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Låter precis som du säger som USB2 hastigheter.
Kör ett benchmark på disken å kolla.
Det syns ju klart och tydligt med t.ex ATTO.

Permalänk
Medlem

får göra det men efter överföringen är klar!
tack för svar och god jul!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

skulle överföra filmerna från en hdd till en extern usb 3 hdd på en tb. tiden för att överföra 261 gig var tre timmar. stämmer detta verkligen? :/ känns mer som usb 2.0... använder ett gigabyte ga z68x ud7 med massor utav usb 3 uttag.

När du säger massor av USB3-portar får jag direkt intrycket av att du förväxlat USB2 och USB3. Vilken färg är det på portarna du anser vara USB3?

edit: 2 st USB-hubbar på moderkortet för att ge alla dessa USB3-portar. De 2 portarna närmast ljudkontakterna förefaller vara kopplade direkt till USB3-kontrollerna, utan hubar. Pröva om de ger bättre fart.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

När du säger massor av USB3-portar får jag direkt intrycket av att du förväxlat USB2 och USB3. Vilken färg är det på portarna du anser vara USB3?

edit: 2 st USB-hubbar på moderkortet för att ge alla dessa USB3-portar. De 2 portarna närmast ljudkontakterna förefaller vara kopplade direkt till USB3-kontrollerna, utan hubar. Pröva om de ger bättre fart.

http://www.google.se/url?source=imglanding&ct=img&q=http://im...
"massor utav usb 3" plus två internal headers

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns kanske en anledning att Asus har speciell programvara för att få bättre fart på USB3, googlade snabbt exempel: http://www.overclock.net/t/1156190/asus-usb-3-boost
http://event.asus.com/mb/2010/the_best_usb3_experience/The_UA...
Jag har installerat detta men fortfarande inte testat eftersom jag inte har någon USB3-HD.

Gigabyte har kanske något liknande?

Men allt tyder väl på att porten går i USB2-fart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Din överföringshastighet:
261*1024/3600=74 Mb/s

Usb2 överföringshastighet ~60 Mb/s

Så du kör alltså med usb3, din hårddisk orkar antagligen inte med högre hastighet, den maximaa hastigheten som hårddisken kan skriva med sjunker om det är många små filer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattoys:

Din överföringshastighet:
261*1024/3600=74 Mb/s

Usb2 överföringshastighet ~60 Mb/s

Så du kör alltså med usb3, din hårddisk orkar antagligen inte med högre hastighet, den maximaa hastigheten som hårddisken kan skriva med sjunker om det är många små filer.

USB2 klarar av 480Mb(it)/s teoretiskt, praktiskt runt 30MB(yte)/s.

Jag får det till dryga 24MB/s, dvs USB2-fart.

261000MB/180min/60s=24,1

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

Såg det senare, men det är tack vare USB-hubar på moderkortet, och det är inte bra.
Se min edit ovan för vilka portar som förmodligen är direktkopplade till USB3-kontrollerna, och pröva om dessa portar ger bättre fart.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

USB2 klarar av 480Mb(it)/s teoretiskt, praktiskt runt 30MB(yte)/s.

Jag får det till dryga 24MB/s, dvs USB2-fart.

261000MB/180min/60s=24,1

hahah glömde bort 3 h i min beräkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Såg det senare, men det är tack vare USB-hubar på moderkortet, och det är inte bra.
Se min edit ovan för vilka portar som förmodligen är direktkopplade till USB3-kontrollerna, och pröva om dessa portar ger bättre fart.

Ja självklart är det hubbar. Chipsetet stödjer ju inte i sig själv alla usb3 portar. Men hastigheten bör bara snarlik. Tog upp på en frågelåda eller fredagspanel för ett tag sedan och tiden var ca men stämmer något så där...

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

de röda portarna är usb3 på gigabyte

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Har du installerat usb 3.0 portarna? minns att jag hade någon drivrutin/program till mitt förra asrock moderkort.

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3847#dl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

Ja självklart är det hubbar. Chipsetet stödjer ju inte i sig själv alla usb3 portar. Men hastigheten bör bara snarlik. Tog upp på en frågelåda eller fredagspanel för ett tag sedan och tiden var ca men stämmer något så där...

Chipset stödjer överhuvudtaget inte USB3, men det sitter 2 kontrollers med 2 portar vardera. En port från varje kontroller är kopplad till en 4 portars hub. Om du samtidigt satt en USB2-enhet i samma hub som du kopplade disken till så kan jag tänka mig att allt kör på USB2. Åtminstone den ena o-hubbade porten sitter alldeles bredvid ljudkontakterna, vilket gör att den intill sannolikt är den andra o-hubbade porten.
Hur svårt är det att ansluta disken till någon av dessa portar och se om farten går upp?

Skrivet av pr0zaxz:

de röda portarna är usb3 på gigabyte

Inte på detta kortet. Blåa är USB3

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Som någon nämnde så är det klart bra om man installerat drivarna till usb 3.0 för mobots controllers

En sak som man kanske inte tänke på är att kabeln måste vara för usb 3.0 annars så klarar inte kontrollkretsarna i ändarna av att skyffla data i maximal hastighet.
Flaskhalsen i det här fallet kan också vara kontrollern för SATA-interfacet mot disken alltså inte nödvändigtvis usb interfacet i det externa hårddiskchassiet, det är stor skillnad på billiga och lite dyrare externa hdd chassin.

edit:
Woohey, mitt första inlägg på SC, vem bakar tårtan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lupak:

edit:
Woohey, mitt första inlägg på SC, vem bakar tårtan?

För oss som var med på den tiden :

Välkommen hit, hoppas du ska trivas!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Välkommen hit, hoppas du ska trivas!

Trivas kommer jag säkert att göra,
tack för nostalgitårtan!

Permalänk
Medlem

Överföringen var mellan en intern hårddisk till en usb3 hårddisk på en tb. Inget annat var kopplat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet