Permalänk
Medlem

[Bygglogg] Projekt: Perfect Darkness

Hejsan Sweclockers,

Har nu kommit igång så smått med mitt nya projekt, och tänkte därför publicera en bygglogg. Detta är vad som kommer att bli mitt första seriösa moddingprojekt, och jag tänker göra det ordentligt.

Jag ska bygga en kraftfull, vattenkyld m-itx-rigg i ett Lian Li PC-Q25. Anledningen till att jag bygger m-itx är egentligen främst att jag aldrig tidigare byggt en dator i det formatet, och för utmaningen med vattenkylning i trångt utrymme.

Jag har beställt i princip all hårdvara och väntar på paket från CDON, Nils på MDPC och EK Waterblocks. Lite smådetaljer återstår, men inget av jättestor vikt. För att hålla det hela lite intressant kommer jag att uppdatera hårdvarulistan i takt med att bygget fortgår.

Det som jag hittills har hemma:
Chassi: Lian Li PC-Q25

Moderkort: Asrock Z68M ITX

Fläktkontroller: Scythe Kaze Q 3.5"

Bilder för att dokumentera själva byggandet kommer inte vara av jättehög kvalitet då jag helt enkelt har för ont om plats för att kunna fota på ett vettigt sätt, men jag siktar på att då och då ha seriösa fotosessioner för lite högkvalitativa bilder.

Hoppas att ni gillar det!

Permalänk
Medlem

I och med storleken (Eller ska vi säga litenheten?) på chassit behövde jag ta bort 3.5" hotswap-bayen som var fäst med popnitar. Såhär såg det ut före operationen:

Och efter:

Tomt! Toppen är tejpad för att skydda mot repor osv. Kommer även att få smaka på sågen i framtiden.

Det som togs ut:

Moderkortsplåten ska självklart sättas tillbaka. Märkte dock att den satt fast i "innertaket" som syns på bilden, så jag kommer måste göra om den fästningen framöver.

Fläkthållaren från fronten, som också den ska tillbaka in i chassit. Jag inväntar mitt paket från Nils där jag bland mycket annat har beställt popnitar.

Sata hotswap-panelen, som alltså inte kommer att användas i detta bygge.

Bakifrån.

Närbild på moderkortet.

Macroträning.

Överraskning! I think we all know what dwells within=)

Uppskattar självklart kommentarer, frågor, tips osv om bygget eller upplägget på byggloggen!

Väl mött, och fortsättning följer!

Permalänk
Medlem

Låter intressant

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

Jag älskar dessa typer utav projektloggar :D!
Gogogo! Jag vill se mer !

Permalänk
Medlem

Kul att det finns ett intresse! Jag ser nu när jag sitter med min ipads ips-skärm att färgerna i bilderna är under all kritik. Ska se till att ordna ett bildredigeringsprogram för att göra nåt åt den gula tonen.

Permalänk

Ser spännande ut! Ser fram emot uppdateringar!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

me like

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

ser riktigt bra ut, men det ser lite trångt ut:P
Ska bli kul att se hur du löser det, med ett soppas litet chassi:)

Och kör hårt, så ska jag hålla ett öga på hur detta går och kanske kommer in med en kommentar någon gång:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Till min stora besvikelse har paketet som jag väntade från CDON kommit till fel stad. Tjafs med fakturabetalning och folkbokföringsadress (trots eftersändning) är anledningen. Hur som helst kommer jag att åka ner till Umeå imorgon över några dagar, och då hämta upp paketet, dröjer dock längre med uppdatering än planerat.

Däremot kommer min skärm i eftermiddag. En Acer GN245HQ, 120Hz ledskärm med stöd för både Nvidia 3D vision och 3D över HDMI 1.4. Kommer förhoppningsvis lite bilder på och åsikter om den ikvälll!

Permalänk
Medlem

Om du behöver inspiration så kan du kika på mitt bygge

Får varna dig med att det kan hända att man får tänka om både en och två gånger när man bygger trångt. Ska bli kul att följa bygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Kul att det finns ett intresse! Jag ser nu när jag sitter med min ipads ips-skärm att färgerna i bilderna är under all kritik. Ska se till att ordna ett bildredigeringsprogram för att göra nåt åt den gula tonen.

Alltid trevligt med folk som kan fotografera bra, om du fixar färgerna så blir det nog riktigt grymt.

Skrivet av perhuden:

Om du behöver inspiration så kan du kika på mitt bygge
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/03/06/Inside3-1...

Får varna dig med att det kan hända att man får tänka om både en och två gånger när man bygger trångt. Ska bli kul att följa bygget!

Ser ungefär ut som en båt i en flaska, inte lätt att plocka ur saker direkt.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Om du behöver inspiration så kan du kika på mitt bygge

Får varna dig med att det kan hända att man får tänka om både en och två gånger när man bygger trångt. Ska bli kul att följa bygget!

Tackar för det, har inte sett bygget förut! Mycket fint!=) Siktade själv på att använda slimradiatorer och fläktar från början, men har ändrat de planerna litegrann för maximal kylning. En radiator kommer därför placeras på taket. Dimensionerna skiljer sig lite (Blir rätt avgörande i den här storleksklassen, haha) mellan Q08 och Q25, men kommer helt klart finnas inspiration i ditt bygge.

Förstår att det blir mycket planändringar under byggets gång, men det är ju också lite av charmen med ett sånt här bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Tackar för det, har inte sett bygget förut! Mycket fint!=) Siktade själv på att använda slimradiatorer och fläktar från början, men har ändrat de planerna litegrann för maximal kylning. En radiator kommer därför placeras på taket. Dimensionerna skiljer sig lite (Blir rätt avgörande i den här storleksklassen, haha) mellan Q08 och Q25, men kommer helt klart finnas inspiration i ditt bygge.

Förstår att det blir mycket planändringar under byggets gång, men det är ju också lite av charmen med ett sånt här bygge!

Håller med om charmen i att bygga kompakt men kraftfullt. Trycka in vattenkylning i ett rymligt 800D känns inte lika häftigt som ett potent vattenkylt sff-minimonster. Jag gissar på att verktygslådan innehåller ett gtx 590?! Fedt! Jag säger det igen - FEDT!

Själv har jag fått kompromissa med matx istället för mitx (silverstone ft03) i kommande bygget. Hittade inget itx-moderkort med plats för dubbla hd6990
Återigen - det skall bli kul att följa bygget!

Permalänk
Medlem

Har suttit med photoshop nu ett tag och försökt få till lite bättre färger och känsla i bilderna. Har inte gått igenom alla, men åtminstone två. Tänkte posta lite före och efter-bilder så får ni gärna säga vad ni tycker. Man blir lätt blind själv, och det kanske nästan blir överdrivet. Here goes!

Tumskruven före:

Och efter:

Moderkortet före:

Och efter:

Vad sägs? Den blå tonen är medveten, då bygget kommer gå mycket i blått.

Permalänk

Vad menar du med "Före, efter".
Det är exakt samma

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Före redigering och efter redigering. Väldigt tydlig skillnad enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laska:

Vad menar du med "Före, efter".
Det är exakt samma

"Före" bilderna har en stark gul ton. Efter bilderna är mer neutral, lite blåaktig. Du har förmodligen en dålig skärm, det är nog därför du inte ser skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laska:

Vad menar du med "Före, efter".
Det är exakt samma

Exakt samma? är ju som natt o dag! XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laska:

Vad menar du med "Före, efter".
Det är exakt samma

Före och efter bildredigeringen.

Visa signatur

CPU: i5 4670K
GPU: ASUS GTX 770 DirectCU II
RAM: 8 GB 1600Mhz
MOBO: MSI Z87-G45

Permalänk
Medlem

Nästan lite för blåaktigt tycker jag, men om det är för att få fram känslan på bygget förstår jag även om jag inte tycker det känns helt naturligt. Annars kan det väl vara lampans fel, har du provat fota i ett "kallare" ljus?

Förövrigt så bevakas tråden, riktigt kul att se nån som kör Q25. Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Då jag nu under jul och nyårstider bor hos mina föräldrar har jag blivit deporterad till förrådet för byggandet, och det är svårt att göra något vettigt åt belysningen där. Ska dock prova, och se vad jag kan åstadkomma. Håller med om att den blå tonen inte är riktigt naturlig, men om jag är konsekvent med den tror jag att det kan bidra till ett bra helhetsintryck!

Och tack för intresset! Alltid kul=)

Permalänk
Medlem

Mer hårdvara!

Idag har jag hämtat ut mitt paket från CDON, lite hårdvarutrevligheter!

Närmare bestämt:

Processor: Intel i7 2600k

Nätaggregat: Corsair AX850

SSD: OCZ Vertex3 120GB

Ramminne: 2x4GB Corsair Vengeance LP blå

Lagringshårddisk: Western Digital Caviar Green 3TB Sata 6GB/S

Egna bilder kommer upp efter helgen, då jag inte har möjlighet nu och kommer spendera nyårshelgen i en stuga i den norrländska skogen=)

Har dessutom fått två avier, ett från Nils på MDPC och ett från EK Waterblocks. De två paketen hämtas i början på nästa vecka, så då kommer det förhoppningsvis mycket fina bilder!

Skärmen kom som sagt igår, och efter lite enkelt användande är jag väldigt nöjd. Den lider av backlight bleed som alla andra TN-skärmar jag har använt, men inget som jag stör mig på. Färgerna är betydligt bättre än på BenQ:s enklare varianter som jag har egen erfarenhet av. Självklart är ju 3D en fin bonus. Har använt 3D vision tidigare, då jag har en 3d ready projektor, men denna har jag än så länge bara hunnit prova 3D från ps3, vilket funkade ypperligt. Det kan ju dock förstås inte jämföras med högupplöst 3D vision gaming!

Överlag en skärm som jag är väldigt nöjd med och som verkar leva upp till sitt goda rykte!

På återseende!

Edit: och just ja! Som jag antar att de flesta har listat ut är detta vad som gömmer sig i Gigabyte-verktygslådan:

Gigabyte GTX590!

Permalänk
Medlem

Vill se riktiga bilder!, vet att du har möjlighet till fina bilder seså!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bilderna fungerar inte för mig.

EDIT: Fungerar nu

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Vill se riktiga bilder!, vet att du har möjlighet till fina bilder seså!

Om du faktiskt läser vad han skrivit så ser du att han inte har möjlighet till att ta bra bilder för tillfället.

Permalänk
Medlem

Häftigt! Ska bli kul att se hur detta utvecklar sig, lycka till!

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem

I brist på annan uppdatering kan jag meddela att jag nu bestämt projektets namn!

Perfect Darkness

Inspirerat av artisten Fink's album med samma namn. Vilket jag för övrigt rekommenderar alla att lyssna på=)

Längtar till på måndag och tisdag då jag får hämta mina paket från MDPC och EK och kan börja modda på riktigt! Har även lite nya idéer som jag tänkte delge er då. Nu är det nyårsledigt!

Tack allihopa för visat intresse!

Permalänk
Medlem

Bra namn val, tycker det är grymt svårt att hitta passande namn men perfect darkness verkar lovande

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Perfect Darkness

Me gusta mucho!

Lycka till med bygget perper
Ska följas !

Permalänk
Medlem

Me gusta detta! Ska absolut följas till slutet.

Visa signatur

Rockar en ASUS K53 med en i5 2430m och ett GT 520MX.