Permalänk
Medlem

Hjälp med SSD

Tja! Jag ska köpa en SSD och undrar vad för tillbehör som krävs för att få den att funka.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630675#reviews

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaaZa1:

Tja! Jag ska köpa en SSD och undrar vad för tillbehör som krävs för att få den att funka.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630675#reviews

Skulle säga 3.5" - 2.5" converter samt att det inte ingår någon sata kabel så om du inte har är det en god ide att skaffa en, disken är i övrigt helt ok

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem

Vad är en 3.5" - 2.5" converter för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaaZa1:

Vad är en 3.5" - 2.5" converter för något?

Hårdisken är av storleken 2.5 tum
Normala hårdisk rack är av storleken 3.5 tum
Där av en infästning för 3.5 tums rack med möjlighet att fästa en 2.5 tums enighet i....

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Beror på vilket chassi du har. En del har fäste som man kan skruva i 2.5" enheter i direkt.

Permalänk
Medlem

Vet du om Alienware Aurora har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaaZa1:

Vet du om Alienware Aurora har det?

Hej Wazaa!
Alla midtower chassin jag har sett har 3,5" hårddisks platser så det ska inte vara något problem.

Adapterkitet som de ovan refererar till är ett sådant: Adapterkit och du skruvar endast fast hårrdisken i dessa och sedan skruvar du fast dessa i chassit SIMPELT :).

Jag tycker dock det verkar onödigt att köpa en crucial disk för 1800 när du kan få en FORCE GT för 1500 som vad jag hört presterar bättre.
Länk (prisjakt): Force GT

Hoppas detta hjälpte dig
MVH
//Jonatan

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen Jonatan! En fråga bara, jag hade tänkt att köpa en SATA3 kabel och jag undrar om denna kabel skulle passa bra med Corsair SSD Force Series GT 120GB.

Kabel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=594477

Permalänk

den kommer att passa, absolut

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem

Onödigt med adapter. Dubbelhäftande tejp, kardborreband, buntband bara fantasin sätter gränser. En ssd är stryktålig tilll skillnad från en hdd. Antagligen vill du behålla hårddisken du har i datorn nu också? En billig (ingen skillnad mot en dyr) s-ata kabel kan då vara bra att ha. Ström finns i lådan.

Permalänk
Medlem

Schysst, tack för hjälpen alla! Är väldigt tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Vänta nu jocke... "En ssd är stryktålig tilll skillnad från en SSD" jag förstår inte riktigt vad du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaaZa1:

Vänta nu jocke... "En ssd är stryktålig tilll skillnad från en SSD" jag förstår inte riktigt vad du menar

Han menade nog SSD mot HDD, bara skrev lite fel såhär på kvällskvisten

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Han menade nog SSD mot HDD, bara skrev lite fel såhär på kvällskvisten

Att sleeva nätagg och sitta på sweclockers mitt i natten är inte alltid en bra kombination. Fixat

Permalänk
Medlem

Aja, men tack för hjälpen allihop, jag uppskattar verkligen all hjälp

Permalänk
Medlem

En Alienware är ju en OEM dator med en OEM installation av Windows. Det innebär att du kan få problem med aktiveringen om du försöker installera systemet på en ny systemdisk tex en SSD. Så i värsta fall måste du då ringa ett speciellt nummer för att få en ny key.

Jag vet folk som fått väldiga problem efter att ha kopierat OEM installationer till SSD'er, vilket kan ha att göra med att man fått med den gömda recovery partionen som då också hamnar på SSD'n. Tydligen kan sådana gömda partioner orsaka problem.

Så bättre installera Windows från en Skiva istället.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Vet du om man får med en Windows skiva med datorn?