Permalänk
Medlem

SSD problem!

Hej Swec!
Drog just en HD Tune på min SSD och resultaten såg inte så lovande ut! Error scan är helt grönt men hur orolig ska jag vara? Hur illa är det? Jag har inget viktigt och behöver inte gör en backup. Ska jag köra på tills den går sönder? Kan uppgifterna vara felaktiga?

//
Jimmy

Permalänk
Hedersmedlem

Nånting är fel, hur som helst, men kanske inte på ett sätt som riskerar data. SMART-värdena är ju helt åt skogen... Frågan är om den tolkar det fel pga något, eller om disken verkligen skickar sådär trasig info.
Sedan så kunde väl kanske hastigheten se lite bättre ut också.
Hur ser det ut om du kör AS SSD? Ang. både hastighet och drivrutin/alignment (allt står i standardskärmen efter körning).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Senast jag läste var SMART-värden inte att lita på när det gäller SSD, SMART är inte gjort för SSD helt enkelt. Som du ser är de flesta "unknown attribute"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nånting är fel, hur som helst, men kanske inte på ett sätt som riskerar data. SMART-värdena är ju helt åt skogen... Frågan är om den tolkar det fel pga något, eller om disken verkligen skickar sådär trasig info.
Sedan så kunde väl kanske hastigheten se lite bättre ut också.
Hur ser det ut om du kör AS SSD? Ang. både hastighet och drivrutin/alignment (allt står i standardskärmen efter körning).

Vad menar du med detta:
"Ang. både hastighet och drivrutin/alignment (allt står i standardskärmen efter körning)."

Permalänk
Hedersmedlem

Du verkar inte ha aktiverat AHCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du verkar inte ha aktiverat AHCI

Jag har för mig att jag fixade det i bios för länge sedan. Datorn tar 7s att starta upp innan jag drog på AHCI tog den typ 30s att starta.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför använder du inte den utmärkta Intel SSD Toolbox som är gratis? Där ser du pålitliga SMART-data och den berättar om konfigurationsfel, med mera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

+ att i toolboxen kan du optimera SSD:n, som tex stänga av superfetch å sådant.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Fick se att jag körde den via IDE. När jag försöker byta till ACHI så får jag bluescreen. Ska nog uppdatera firmwaren snart. Men Intel var väl inte någon problem SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimpa95:

Fick se att jag körde den via IDE. När jag försöker byta till ACHI så får jag bluescreen. Ska nog uppdatera firmwaren snart. Men Intel var väl inte någon problem SSD?

Du kan inte bara slå på AHCI, du måste ändra ett registervärde i windows innan.
Googla på "AHCI after win7 installation" eller liknande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Exempel:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimpa95:

Fick se att jag körde den via IDE. När jag försöker byta till ACHI så får jag bluescreen. Ska nog uppdatera firmwaren snart. Men Intel var väl inte någon problem SSD?

Här står hur du ska göra, när du ska ändra till ACHI i registet: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/865288-20110918-sa...

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.