Asus P8Z68-V/Gen3 + i5 2500K = 4,5GHz (minst)

Permalänk

Asus P8Z68-V/Gen3 + i5 2500K = 4,5GHz (minst)

Hej

Tänkte starta min överklocknings tråd om mitt system. Har läst om att man ska köra in cpu:n i några månader för då håller den sin oc bättre?

Sedan har jag hört om den här auto turning för att överklocka är det något att köra med. Körde det på mitt gamla i7 920 system men om jag körde på CPU leven up så kunde jag inte köra mitt minne i sin hastighet men gäller det på SB ochså att man måste välja auto och på cpu:n eller minnet?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Hej

Tänkte starta min överklocknings tråd om mitt system. Har läst om att man ska köra in cpu:n i några månader för då håller den sin oc bättre?

Sedan har jag hört om den här auto turning för att överklocka är det något att köra med. Körde det på mitt gamla i7 920 system men om jag körde på CPU leven up så kunde jag inte köra mitt minne i sin hastighet men gäller det på SB ochså att man måste välja auto och på cpu:n eller minnet?

Mvh Fredrik

Köra in CPU har jag aldrig behövt.

Autoöverklockningen på de flesta moderkort brukar väl hamna runt 4,3-4,6GHz beroende på kylare (du kan inte klocka lika högt med originalkylaren).
Nackdelen med autoöverklockningen är att den tenderar att mata på lite väl hög spänning för den överklockning som fås. I de flesta fall kan man uppnå samma klock med betydligt lägre spänning om man ställer in manuellt.
Din nya processor har upplåst multipel, därmed påverkas inte minnet alls (om man nu inte leker med BCLK också), du höjer bara multipeln för att överklocka (och ev. Vcore).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Om jag förstått det rätt kan man efter den auto turningen se vad värdena blir och kan ställa in de värdena manuellt och leka med vcoren så den blir mindre än den verkar bli med det automatiska, rätt?

Finns det skydd om man råkar ställa in en för hög vcore?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

hejsan!
Har också samma moderkort och processor + en corsair H60 kylare och funderar på om det är säkert att lägga sig på ca 4ghz , dvs klocka lite lagom och stabilt. Processorn ligger på ca 50 grader load när jag kört battlefield 3 ett par timmar med originalklocken i turbo mode @ 3.7 GHZ och vet inte om det är för hög temperatur ?

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av völund:

hejsan!
Har också samma moderkort och processor + en corsair H60 kylare och funderar på om det är säkert att lägga sig på ca 4ghz , dvs klocka lite lagom och stabilt. Processorn ligger på ca 50 grader load när jag kört battlefield 3 ett par timmar med originalklocken i turbo mode @ 3.7 GHZ och vet inte om det är för hög temperatur ?

50 grader är inte hög temp, själv börjar jag fundera runt 70, åtgärdar runt 80 och klockar ner vid 90. Så om inte din kylare låter massor vid 50 grader så är det en bra temp med utrymme för lite överklockning utan byte av kylare. En H60 borde hänga med ganska högt utan att bli olidligt störande ljudmässigt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Hej

Verkar vara en bra kombination jag fått, idle temp är på CPU: 21 grader och moderkortet också 21 grader!

Har ett par frågor:
1.)
Om jag förstått det rätt kan man köra med den auto turningen och se vad för värden det blir och sedan ställa in de värdena manuellt och leka med vcoren så tempen blir så optimal som möjligt?

2.)
Finns det skydd om man råkar ställa in en för hög vcore?

3.)
EPU switchen gissar jag att den är disable?
TPU switchen är väll enable?

Bådar det gått tycker ni med en så låg temp?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av völund:

hejsan!
Har också samma moderkort och processor + en corsair H60 kylare och funderar på om det är säkert att lägga sig på ca 4ghz , dvs klocka lite lagom och stabilt. Processorn ligger på ca 50 grader load när jag kört battlefield 3 ett par timmar med originalklocken i turbo mode @ 3.7 GHZ och vet inte om det är för hög temperatur ?

Hej igen !
Testade att flippa om från standard->optimized i mitt ASUS BIOS och datorn startar om och visar nu 4.3 GHZ med min i5 2500k.
Temperaturen har ökat från 50 till 53 grader i full load i BF3, inte så farligt då att ligga kvar på denna automatiska överklockning?

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Halloj jag kör också p8z68-v/gen3 och i5 2500k, jag kör 1.3v Vcore/ den är auto!) och 4,2 ghz med disable'd turbo..
har ett fractal design r3 med ordentlig kylning sitter H70 och bra luft flöde då den inte gör över 53 grader på någon kärna i ca 1 h occt 4.0... låter som jag kan köra upp den en bit till?? behöver jag ändra mycket då eller bara köra multipliern till de crashar?
för övrigt sitter Corsair AX850W och dubbla Geforce gigabyte 560 ti oc

nuvarande temps på bf3 med allt på high ca 40-45 procc å grafikkorten ligger runt 65-66

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz @ 4,4 GHz | Sapphire r9 290 tri-x 4gb @1100 mhz | Corsair 16GB | Corsair Cooling Hydro H70 Core, 2 stycken Noctua NF-P12 1300 | Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär

Permalänk

Hej

Har nu kört lite occt 4 i 25-30 min på 4,5GHz!

Har endast ändrat cpu ratio till 45 och turning mode till auto med ram på 1600MHz, gjorde detta som första test och all flöt på bra i occt 4 med Vcore på 1,3v. Är det något mer jag kan ändra på?

Jag flyger i fsx och behöver all kraft jag kan få så om jag inte vinner så mycket på att öka 0,5GHz till så stannar jag på 4,5GHz!?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

FSX på 2500K och ASUS p8Z68

Skrivet av freddehboy:

Hej

Tänkte starta min överklocknings tråd om mitt system. Har läst om att man ska köra in cpu:n i några månader för då håller den sin oc bättre?

Sedan har jag hört om den här auto turning för att överklocka är det något att köra med. Körde det på mitt gamla i7 920 system men om jag körde på CPU leven up så kunde jag inte köra mitt minne i sin hastighet men gäller det på SB ochså att man måste välja auto och på cpu:n eller minnet?

Mvh Fredrik

Flyger också FSX med samma moderkort och processor. Får stabil drift med ratio 45 och Vcore 1.3. Har lärt mig här på forumet att processorn ej får överstiga 72 C medan kärnorna kan tåla högre temperatur. Jag har kört Prime95 några timmar med processorn på 65 grader och max kärnan på 76 och här stannar jag med en CM Hyper 212+ kylare. ASUS autotunings-program fungerade ej bra, bara Turbo knappen i BIOS som du också provat gav stabil drift på 4.3 GHz. Bättre att ställa in manuellt.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

"Enda fördelen" med auto OC är väl att den drar upp minnet till 846x2=1692mhz till skillnad från om du klockar själv och lägger den på 801x2=1602mhz.. men sen kan ju det medföra att minnena bränns beroende på kvalitet.. har dock inte testat x.m.p.. jag klocka själv till 4.5 men ska köra 4.7 när jag fått mina sista fläktar.. med prime95 så får jag får jag 56 grader över allla fyra cores. men vid games etc tillkommer ju graffikortet som kommer avge värme samt att cpu alldrig kommer ligga konstant på 100%. så enkelt uträknat så kommer allt ligga på 58 -60 grader vid full load inkls overklockat grafikkort .. msi gtx570

edit: kylare thermalright silver arrow
ratio 47 och Vcore 1.3 och cpu i 130%

glömde säga vilken kylare jag har =)
Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Hej

Tänkte starta min överklocknings tråd om mitt system. Har läst om att man ska köra in cpu:n i några månader för då håller den sin oc bättre?

Sedan har jag hört om den här auto turning för att överklocka är det något att köra med. Körde det på mitt gamla i7 920 system men om jag körde på CPU leven up så kunde jag inte köra mitt minne i sin hastighet men gäller det på SB ochså att man måste välja auto och på cpu:n eller minnet?

Mvh Fredrik

Tjena
Jag använde denna guide och det fungerade alldeles utmärkt i prime95 sen

http://youtu.be/WMZoWOpry40

mvh
Alex

Permalänk
Medlem

Klocka i BIOS, så att det blir ordentligt.

Konservativa riktlinjer som jag rekommenderar att man följer tills man läst på och dragit sin egen gräns: Gå inte över 70°C eller 1,3V.