Datorn hittar inte SSDn

Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte SSDn

Hallå där, innan jag börjar skriva mitt 'problem' så vill jag bara nämna att jag är ny här på forumet (<-- careface) och är inte världens bästa på datorer, iallafall.

Idag med hjälp av min halvbror, har jag flyttat mina datorkomponenter från det gamla chassit till ett nytt jag har köpt, (CMSTORM Trooper) och köpte även en SSD (OCZ Vertex 3 120GB).
När när vi hade installerat alla delarna i det nya chassit startade vi datorn och vi kom in på skrivbordet så hittades inte SSDn, den har inte heller verkat hitta den i BIOS heller och jag blev väldigt upprörd.

Mina datorspecs är:

GFX Card: ASUS GTX 570 (phenom)
Processor: AMD Phenom II (quadcore)
Moderkort: Asus M4N78
4 gb RAM.

Jag pratade med en bekant och frågade om det skulle gå och köra min ssd på moderkortet och han sa något med att jag behöver ddr3 på moderkortet och inte ddr2 (vilket jag har nu antagligen, moderkortet är 2 år gammalt~~)

Skulle det kunna vara problemet? eller är det något annat?

Om någon skulle veta problemet snälla skriv det här det skulle varit riktigt schyst!

Tack på förhand //Renzt

Permalänk
Medlem

Dra ur alla hårddiskar förutom SSD. Sätt i windowsskivan, boota från skivan, installera windows på SSD. Koppla i resten av diskarna.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Dra ur alla hårddiskar förutom SSD. Sätt i windowsskivan, boota från skivan, installera windows på SSD. Koppla i resten av diskarna.

Om det dära är problemet, god I've failed life if so, tack snälla jag ska pröva detta imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenztEX:

Hallå där, innan jag börjar skriva mitt 'problem' så vill jag bara nämna att jag är ny här på forumet (<-- careface) och är inte världens bästa på datorer, iallafall.

Idag med hjälp av min halvbror, har jag flyttat mina datorkomponenter från det gamla chassit till ett nytt jag har köpt, (CMSTORM Trooper) och köpte även en SSD (OCZ Vertex 3 120GB).
När när vi hade installerat alla delarna i det nya chassit startade vi datorn och vi kom in på skrivbordet så hittades inte SSDn, den har inte heller verkat hitta den i BIOS heller och jag blev väldigt upprörd.

Mina datorspecs är:

GFX Card: ASUS GTX 570 (phenom)
Processor: AMD Phenom II (quadcore)
Moderkort: Asus M4N78
4 gb RAM.

Jag pratade med en bekant och frågade om det skulle gå och köra min ssd på moderkortet och han sa något med att jag behöver ddr3 på moderkortet och inte ddr2 (vilket jag har nu antagligen, moderkortet är 2 år gammalt~~)

Skulle det kunna vara problemet? eller är det något annat?

Om någon skulle veta problemet snälla skriv det här det skulle varit riktigt schyst!

Tack på förhand //Renzt

Tryck up bios saken vid upstart och ändra din ssd till Prio 1 boot device..

Visa signatur

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexst4:

Tryck up bios saken vid upstart och ändra din ssd till Prio 1 boot device..

Den hittar inte ssdn i bios dock

Permalänk
Medlem

:O, Du är säker att den sitter i riktigt med sata och ****? det gjorde inte jag förut.. Då satt den bara halvvägs in

Visa signatur

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.