Permalänk
Medlem

alienware vs pc-konsulten

Hej Sweclockers! Funderade på att köpa en ny laptop som jag tänkte ha till gaming och skolarbete mm. För tillfället är det två system jag håller på att jämföra. Jag tänkte först ta följande (eller nåt väldigt likt) från pc-konsulten för jag såg att det fanns en tråd: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1... där trådskaparen verkade vara väldigt nöjd med sitt köp:

Standard 1920x1080 blank, 60% NTSC (Vald)
i7 2670 qm
16 gb ddr3
6990m
crucial m4 256gb ssd
windows 7 home premium svenskt
dvdbrännare
Intel Centrino Ultimate 6300 - endast trådlöst (3 antenner)
arctic mx4 på cpu och gpu

allt detta går på 18490,00

Men så surfade jag in på alienware.com (alltså den amerikanska och inte den svenska och jag såg att de just nu hade massvis med rabatter på dator, extra ram, ssd, billigt trådlöst, extra rabatt på dyra datorer mm). Normalt brukar ju alienware vara överpris men jag undrar om inte denna dator slår det mesta ändå.

System Color Alienware M17x, Soft Touch Stealth Black
Operating System Genuine Windows® 7 Home Premium, 64bit
Processor Intel® Core™ i7 2670QM 2.2GHz (3.1GHz w/Turbo Boost, 6MB Cache)
Memory 16GB Dual Channel DDR3 at 1600MHz (4DIMMS)
A/C Adapter Alienware M17x 240W A/C Adapter
Display Panel 17.3-inch WideFHD 1920 x 1080 60Hz WLED
Video Card 2GB GDDR5 NVIDIA® GeForce® GTX 580M
Hard Drive 256GB Solid State Drive
Optical Drives Slot-Loading Dual Layer Blu-ray Reader (BR-ROM, DVD+-RW, CD-RW)
Sound Internal High-Definition 5.1 Surround Sound Audio
Wireless Killer™ Wireless-N 1103 a/g/n 3x3 MIMO for Gaming & Video
Service 1 Year Basic Plan
TOTAL: $2,314.00
15 977 sek enligt google.

Det verkar ju bli ännu billigare (om inte frakten är jättedyr eller man använder någon mycket ofördelaktig växelkurs) och även ha något bättre prestanda. Men det är att den är från USA som oroar mig lite för jag undrar om det blir några problem med att få en dator från USA, ex fel tangentbordslayout (men borde väl gå att ställa in svenska), fel kontakt till nätdelen och sådant eller om man borde satsa på denna datorn: (på den svenska alienware.se sidan finns inga liknande erbjudanden, där får man betala överpris). Vad tycker ni att jag ska köra på?

// Gretjek

Permalänk
Medlem

Alternativ ett. Blir nog lättare om det händer något med datorn också. Alienware.com blir det förmodligen tull och moms på.

Permalänk
Medlem

vill bara nämna att du måste tänka på att handla från USA innebär att det ska gå igenom Tull och sen svensk frakt. så datorn från USA kan bli ganska mycke dyrare. kolla med Tullverket vad det kostar innan du bestämmer dig

Permalänk
Medlem

ända tråkiga me alienware.är att den med störsts sannolikhet kommer med amerikansk layout på tbort samt laddare men finns ju adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Alternativ ett. Blir nog lättare om det händer något med datorn också. Alienware.com blir det förmodligen tull och moms på.

Jepp +25% får du räkna på i moms enbart, sen +ett antal % på det som är tullkostnad, därutöver kan du inte beställa nordisk tgb-layout från alienware's amerikanska sajt, och ingen idè att försöka begära det heller, de hänvisar till svensk butik istället (har provat..!)

Frakten kommer bli rätt rejält dyr också pga varuvärde.

SÅ dina 16K kommer hamna runt 20,5-21,5 till slut, och då räknar jag inte med importkostnaden i övrigt som tullen drar.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

full hd är onödigt på en 17.3, behöver man mer än 4gb ram kan man uppgradera själv.

Alienware M17x Stealth Black redigera
PROCESSOR Processorn Intel® Core™ i7 2670QM (2,20 GHz, 6 MB, 4 kärnor) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium, 64-bitars, Svenskt redigera
GRAFIKKORT NVIDIA® GeForce® GTX 580M med 2 GB GDDR5-minne redigera
MINNE 4 096 MB 1333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048] redigera
HÅRDDISK 500 GB (7 200 v/min) seriell ATA-hårddisk redigera
LCD-SKÄRM 44 cm(17,3-tums) WLED LCD-skärm i widescreenformat med HD+-upplösning (1 600 x 900) redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) DVD+/-RW-enhet (läser och skriver till DVD och CD) redigera
TRÅDLÖS ANSLUTNING Trådlöst Dell 1501 wireless-N – EUROPA redigera
PRIMÄRT BATTERI 9-cells primärt litiumjonbatteri redigera
SKYDDA DIN NYA DATOR Inget antivirus- och säkerhetsskydd redigera
SERVICE OCH SUPPORT 1 års Nästa dag hårdvaru support inkluderat med din PC redigera
OLYCKSSKADESKYDD Inget olycksskadeskydd

16.000 med låsutrustning självklart terra green var snygg, 15 ljusår bättre chassi än pc konsultens?

för 20.500 får du 18.4tum, 12cell, full hd, 560m sli.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Håller med Zax89, 15 ljusår bättre

Tänk på att via alienware har du allt i top notch och grym garanti.

Ser även på PC-konsulten.se att dom tar 450:- för att ge dig pixel-garanti i 14dagar.. skojjar dom??
Skärmen i Clevo'n kostar runt 140USD ( ca 960:-) att beställa på Ebay.com, exakt samma skärm.
det är lite under halva priset på vad skärmen kostar som dom vill ha för garanti i 14dagar..

Skulle själv aldrig köpa något så pass dyrt och viktigt av något så länge de får mer än 40sidor av hittar på ebay.com genom att söka på dess namn

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

Jag har 3 rabatt koder om du vill ha på dell och alienware datorer, svenska dell sidan som gäller då. 25% rabatt på m17x och m14x, bara att välja delarna, lägga i kundvagnen och skriva in rabatt koden. Sen har jag en 15% rabatt kod på alla dell datorer.

Permalänk

Ja kolla upp vad du får för pris om du accepterar FknDemo 25% rabatt.

En i7 2670QM räcker gott o väl och sen räcker det med 8GB annat är bara slöseri med pengar. Om du ska ha en SSD ska du minst ha en 160 eller 180GB.

Självklart så ska du ha upplösningen 1920x1080 Full HD 16:9.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Jag har 3 rabatt koder om du vill ha på dell och alienware datorer, svenska dell sidan som gäller då. 25% rabatt på m17x och m14x, bara att välja delarna, lägga i kundvagnen och skriva in rabatt koden. Sen har jag en 15% rabatt kod på alla dell datorer.

Sitter själv och plockar ihop en M17x just nu vars får man tag på en sådan kod ^^ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koivoo:

Sitter själv och plockar ihop en M17x just nu vars får man tag på en sådan kod ^^ ?

Studentrabatt via Mecenat.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Studentrabatt via Mecenat.

De var som, då måste jag ringa runt till polarna som studerar innan jag köper mig en m17x

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Jag har 3 rabatt koder om du vill ha på dell och alienware datorer, svenska dell sidan som gäller då. 25% rabatt på m17x och m14x, bara att välja delarna, lägga i kundvagnen och skriva in rabatt koden. Sen har jag en 15% rabatt kod på alla dell datorer.

Hej igen alla!

Det låter ju väldigt lockande med en Alienware m17x om 25% rabatten och 15% rabatten går att kombinera med varandra, så skicka gärna en kod! Sökte lite på internet och mecenats hemsida med, men förstod inte hur man beställer ett mecenatkort? Jag är själv student på heltid. Rabttkupongen är det en kod som gäller för alla studenter? Om det gäller för alla kan ju jag använda den koden.

Tror jag kör på en m17x i så fall då jag för 12096 kr få:

i7 2670QM
Windows® 7 Home Premium, 64-bitars, Svenskt
NVIDIA® GeForce® GTX 580M med 2 GB GDDR5-minne
8 192 MB 1333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 4 096]
500 GB (7 200 v/min) seriell ATA-hårddisk
(17,3") WLED LCD-skärm i widescreenformat med full HD-upplösning (1 920 x 1 080)
DVD+/-RW-enhet
Killer™ Wireless-N 1103 - EUR
9-cells primärt litiumjonbatteri

En annan sak jag undrar är om det värt att uppgradera från i72670qm till i7 2760qm för 1188 kr, och kan man lägga in en ssd om man vill ha det senare? De på Alienwares hemsida e ju lite överpris.

Permalänk
Medlem

Tror inte att de går att kombinera tyvärr. Men 25% är ju inte fel

Funderar på en liknande maskin, fast nöjer mig nog med 560M. Köper till SSD själv sen. 13 620 kr, inkl studentrabatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gretjek:

Hej igen alla! [...]

En annan sak jag undrar är om det värt att uppgradera från i72670qm till i7 2760qm för 1188 kr, och kan man lägga in en ssd om man vill ha det senare? De på Alienwares hemsida e ju lite överpris.

Angående processorn: det beror helt och hållet på hur mycket du behöver en snabbare CPU. Använder du program som utnyttjar processorn mer än grafikkortet? Om så är fallet skulle det kunna vara ett bra alternativ, men för spel så är det troligtvis inte direkt nödvändigt, då jag gissar på att grafikkortet är flaskhalsen.

Ja, det går att lägga in en SSD då en M17x borde vara utrustad med plats för två diskar (eftersom det finns som tillval och att producera två olika chassin där enda skillnaden ligger i antalet disk-platser verkar helt onödigt). Däremot inte sagt att det inte bryter mot garantin. Ring/maila Alienware och fråga?

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Tveksamt på att 25 + 15% rabattkod fungerar, värt ett försök. Om du är något bekväm i att pilla med laptops själv så skulle jag rekommendera att du kollar på m17x med 6990m istället för 580m. Snarlik prestanda men om det finns plats till ett grafikkort senare så är 6990 mycket billigare än 580.

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6990M.57308.0.html

6990 finns det en del av på notebookreviews säljdel och även eBay.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

[...] men om det finns plats till ett grafikkort senare så är 6990 mycket billigare än 580. [...]

M17x-R3 stödjer EJ dubbla grafikkort.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.