Dubbla strömkällor till samma fläktkontroll?

Permalänk
Medlem

Dubbla strömkällor till samma fläktkontroll?

Går det att koppla in ström från ett 360 mobo/360 PSU samtidigt (ihoplödda kablar) eller kommer dom "boosta" varandra så att fläktkontrollen bränns?
Jag vill alltså ge ström från PCn till fläktkontrollen när PCn är på och ström från 360t när 360t är på. När båda är på, ja, hur blir det då?
Kommer fläktkontrollen brännas?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

så länge det är samma spänning o inte för mycket från den ena så tycker jag inte det borde va någon fara med det. 12v e ju 12v om du så kopplar in det från 20 separata spänningskällor:P det men kan ha fel, har hänt innan XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

så länge det är samma spänning o inte för mycket från den ena så tycker jag inte det borde va någon fara med det. 12v e ju 12v om du så kopplar in det från 20 separata spänningskällor:P det men kan ha fel, har hänt innan XD

Ungefär så resonerar jag också. Man kan få fram 8.4v, 9.6v, 10.8v och 12V genom att seriekoppla 1.2V batterier, vilket ställer till det lite för mina tankebanor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Finns det inte risk då för smutsig ström som tar sig in i datorn och kan förstöra komponenter?

Interna komponenter har ju inga filter, utan de förväntar sig att nätagget skall sköta om filtreringen av strömmen.

Låter risky detta...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Finns det inte risk då för smutsig ström som tar sig in i datorn och kan förstöra komponenter?

Interna komponenter har ju inga filter, utan de förväntar sig att nätagget skall sköta om filtreringen av strömmen.

Låter risky detta...

kör med en 12v(eller vad den nu ska ha för spänning) adapter o stoppa vägguttaget då:P

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Finns det inte risk då för smutsig ström som tar sig in i datorn och kan förstöra komponenter?

Interna komponenter har ju inga filter, utan de förväntar sig att nätagget skall sköta om filtreringen av strömmen.

Låter risky detta...

ditt 360 har ju med ett "nätaggregat" eller mer en "nätadapter" eller vad vi nu ska kalla det som borde sköta det. annars borde ju komponenterna i ditt 360 riskera att gå i sönder med ju?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Du menar att du vill driva samma fläkt från två olika strömkällor beroende på vilken apparat som är igång?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Koppla samman dem men ha en diod som ser till att du inte får backspänning vid varje ingång. Sedan kopplar du båda +12V till en lämplig spänningsstabilisator som ser till att hålla spänningen konstant på +12V, samt har en elektrolytkondensator på utgången för att se till att du tar hand om eventuellt "brus" som kan uppstå. Kräver att du gör ett litet kretskort dock. Och kan lite om elektronik.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

Koppla samman dem men ha en diod som ser till att du inte får backspänning vid varje ingång. Sedan kopplar du båda +12V till en lämplig spänningsstabilisator som ser till att hålla spänningen konstant på +12V, samt har en elektrolytkondensator på utgången för att se till att du tar hand om eventuellt "brus" som kan uppstå. Kräver att du gör ett litet kretskort dock. Och kan lite om elektronik.

kretskort är ju meningslöst ... det räcker ju att löda "pin-to-pin" ... men det är ju inga dyra komponenter som krävs ... 2 dioder och en lämplig kondensator kan han få av mig .... tror inte jag har någon stabb som ligger och skräpar dock ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Rekordmedlem

Nätdelarna måste separeras helt eller kopplas ihop så att de har samma potential annars lär det gå sönder direkt, dioder kan vara en väg, reläer en annan, eller så tar man reda på hur det är uppbyggt och kopplar ihop dem "hårt" med samma jordreferens.
Men varför vill du koppla så här ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Du menar att du vill driva samma fläkt från två olika strömkällor beroende på vilken apparat som är igång?

Samma fläktkontroll*. Båda apparaterna kommer vid vissa tillfällen vara igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nätdelarna måste separeras helt eller kopplas ihop så att de har samma potential annars lär det gå sönder direkt, dioder kan vara en väg, reläer en annan, eller så tar man reda på hur det är uppbyggt och kopplar ihop dem "hårt" med samma jordreferens.
Men varför vill du koppla så här ?

360 och PC i ett litet, "hemmagjort" chassi. Det blir väldigt mycket smidigare om de kan använda samma utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com
Edit: Inlägg 1000

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

360 och PC i ett litet, "hemmagjort" chassi. Det blir väldigt mycket smidigare om de kan använda samma utrymme.

Köp en 12v transformator på kjell för 50 spänn, och en likriktare.. Och koppla den direkt till samma nätspänning som 360 och pc sitter på .. Det är enklast, och du slipper problem...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Köp en 12v transformator på kjell för 50 spänn, och en likriktare.. Och koppla den direkt till samma nätspänning som 360 och pc sitter på .. Det är enklast, och du slipper problem...

Låter mycket intressant, ska göra lite research

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Låter mycket intressant, ska göra lite research

Eller ännu enklare, leta upp en nätadapter från nån pryl som drivs med 12vdc, typ router etc, som du inte använder längre och kör på den.. Om det finns plats dvs..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Nätdelar för bärbara datorer går ofta o få gratis o kan ge olika spänningar som kan passa, kanske regleras ner, ofta rätt strömkraftiga också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Eller ännu enklare, leta upp en nätadapter från nån pryl som drivs med 12vdc, typ router etc, som du inte använder längre och kör på den.. Om det finns plats dvs..

Nu när du nämner det så har jag en gammal nätadapter från just en router liggande. Får kolla effektmärkningen (vill ha iaf 1A/12W)

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: menar naturligtvis 1A och inte 10A

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nätdelar för bärbara datorer går ofta o få gratis o kan ge olika spänningar som kan passa, kanske regleras ner, ofta rätt strömkraftiga också.

Ska se över möjligheterna att skaffa en sådan om nätadaptern är för klen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Nu när du nämner det så har jag en gammal nätadapter från just en router liggande. Får kolla effektmärkningen (vill ha iaf 10A/12W)

Skickades från m.sweclockers.com

10A låter ju rätt mycket för några fläktar ... en annan fördel med att ha separat strömförsörjning är jue att du slipper oroa dig för att elda upp nätagget till PC/XBOX ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Nu när du nämner det så har jag en gammal nätadapter från just en router liggande. Får kolla effektmärkningen (vill ha iaf 10A/12W)

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du ha 12 W lär det gå, 10A däremot, det drar ingen vanlig hemmarouter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

bäst är ju om du skaffar dig en knapp så du kan välja vilken strömkälla du ska köra från

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Vill du ha 12 W lär det gå, 10A däremot, det drar ingen vanlig hemmarouter.

Skrivet av fizzdan:

10A låter ju rätt mycket för några fläktar ... en annan fördel med att ha separat strömförsörjning är jue att du slipper oroa dig för att elda upp nätagget till PC/XBOX ....

Heh, insåg mitt misstag. Menar naturligtvis 1A@12V=12W
Bara jag inte har slängt nätadaptern så blir det nog den lösningen.

Skrivet av Mr.Azum:

bäst är ju om du skaffar dig en knapp så du kan välja vilken strömkälla du ska köra från

Hur switchar jag mellan strömkällor på ett enkelt sätt då?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du hittar ett enkelt sätt att byta mellan två strömkällor.. Iaf inte på ett smidigt och säkert sätt.. Ska du ändå ha en fläktkontroll ser jag ingen anledning att driva det från något av PSUerna...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Hur switchar jag mellan strömkällor på ett enkelt sätt då?

3-lägesströmställare eller för automatik används lämpligen reläer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stubbe:

3-lägesströmställare eller för automatik används lämpligen reläer.

Inträsting. Strömställare eller strömbrytare? Skillnad? Borde det inte räcka med 2-läges (om strömbrytare) med ON/ON?
Typ denna:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-223-20&t...

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Hittade förresten 3st lämpliga nätadaptrar. En Netgear/generic strömadapter 1A@12V (12W) modell nyare, liten och smidig.
Liknande, något större och tyngre OEM (står tom OEM på ) 1A@12V (12W)
samt en gammal, rätt mycket större Casio nätadapter (till piano/keyboard) 1,5A@12V (18W)
Lutar mot den första av dessa om det blir en sådan historia.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Jag skulle använt två reläer. för att slå på/av strömmen till fläkten utan att behöva koppla ihop dina nätagg. Reläer för 230 med 12V styrspänning kan inte vara allt för dyra?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Det enda jag kan tänka på är att du kommer få backströmmar. kan vara smart att sätta en diod på varje kabel så att strömmen inte kan gå bakvägen in i det nätagget som inte är påslaget för stunden.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Inträsting. Strömställare eller strömbrytare? Skillnad? Borde det inte räcka med 2-läges (om strömbrytare) med ON/ON?
Typ denna:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-223-20&t...

Samma sak Jo det gör de ju men då kommer du inte kunna stänga av fläkten från strömbrytaren utan du får dra ut sladden eller liknande. Jag hade nog dock kört på 2 reläer för att slippa hålla på att slå om så fort du ska byta, finns ju risk för att man glömmer slå på/byta när man startar någon av av maskinerna.