Vad i hela friden är en SSD-controller?

Permalänk

Vad i hela friden är en SSD-controller?

Har vandrat igenom forumen hejdlöst och har hittat folk som har dålig prestanda med sina SSD:s p.g.a en "controller"(marvel/intel t.ex.).

Har googlat och googlat,men inte hittat någon förklaring!

Vad är detta,och hur vet jag vilken jag har?

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive
Se under "Architecture and function".

Sen så finns det givetvis en diskcontroller på moderkortssidan.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Vad har du för märke/modell på ditt moderkort?

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingongrova:

Har vandrat igenom forumen hejdlöst och har hittat folk som har dålig prestanda med sina SSD:s p.g.a en "controller"(marvel/intel t.ex.).

"Kontrollern" är det datorchip i SSDn som hanterar var all data ska läggas någonstans i minnes cellerna. Ditt operativsystem ber kontrollern att lagra en viss data, men det är SSDn (dvs. Kontroller chippet) som bestämmer var och hur den här datan ska lagras. Det är detta chip som är ansvarigt för att hålla reda på var det finns data, var det inte finns data, och hur den effektivast ska kunna hämta stora mängder data. Det är ochså kontrollerns jobb att se till så att slitaget på miness cellerna är så liten som möjligt, och att se till så att enheten är i optimal kondition. (Ta bort gammal data, förnya celler som inte skrivits till på länge, osv)

Operativsystemet skickar en lista med saker den vill ha, kontrollern bestämmer hur denna data kan hämtas så snabbt som möjligt, då att gå från 'punkt till punkt' är extremt långsamt.

Det är därför HDDs och SSDs inte har drivrutiner. Operativsystemet använder nämligen endast standard kommandon för att kommunicera med lagrings mediet, och det är kontrollerns uppgift att förvandla dessa kommandon till faktiska interna jobb.

Permalänk
Skrivet av Krux:

Vad har du för märke/modell på ditt moderkort?

Ett MSI 870A-G54

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Skrivet av eXale:

"Kontrollern" är det datorchip i SSDn som hanterar var all data ska läggas någonstans i minnes cellerna. Ditt operativsystem ber kontrollern att lagra en viss data, men det är SSDn (dvs. Kontroller chippet) som bestämmer var och hur den här datan ska lagras. Det är detta chip som är ansvarigt för att hålla reda på var det finns data, var det inte finns data, och hur den effektivast ska kunna hämta stora mängder data. Det är ochså kontrollerns jobb att se till så att slitaget på miness cellerna är så liten som möjligt, och att se till så att enheten är i optimal kondition. (Ta bort gammal data, förnya celler som inte skrivits till på länge, osv)

Operativsystemet skickar en lista med saker den vill ha, kontrollern bestämmer hur denna data kan hämtas så snabbt som möjligt, då att gå från 'punkt till punkt' är extremt långsamt.

Det är därför HDDs och SSDs inte har drivrutiner. Operativsystemet använder nämligen endast standardiserade kommandon för att kommunicera med lagrings mediet, och det är kontrollerns uppgift att förvandla dessa kommandon och faktiskt göra jobbet.

Okej,tack för informationen :),och som du redan kanske vet,så ska jag skaffa mig en Samsung 830,hur vet jag då vilken controller jag skall använda på ett MSI 870A-G54?

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingongrova:

Okej,tack för informationen :),och som du redan kanske vet,så ska jag skaffa mig en Samsung 830,hur vet jag då vilken controller jag skall använda på ett MSI 870A-G54?

SSD Kontroller <-> Moderkort har ingen relevans.

Den SATA kontroller (en annan enhet som är ansvarig för att kommunicera och hålla reda på lagrings enheter) på moderkorten som du vill använda är den som är bäst.

Ditt moderkort tycks bara ha en kontroller. En del har två stycken, där man i regel vill undvika att använda den andra.
Altså är det bara att koppla in SSDn i valfri SATA port.

Permalänk
Skrivet av eXale:

SSD Kontroller <-> Moderkort har ingen relevans.

Den SATA kontroller (en annan enhet som är ansvarig för att kommunicera och hålla reda på lagrings enheter) på moderkorten som du vill använda är den som är bäst.

Ditt moderkort tycks bara ha en kontroller. (En del har två stycken)
Altså är det bara att koppla in SSDn i valfri SATA port.

Alright,detta är bara väldigt,VÄLDIGT nytt för mig ^^

Så exakt vad ska jag tänka på när jag installerar min disk angående kontroller?

EDIT:Såg precis ditt tillägg på din senaste post,det var ju gött att höra,bara en sorts sataport och bara en sorts kontroller,rätt svårt att hitta fel

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingongrova:

Så exakt vad ska jag tänka på när jag installerar min disk angående kontroller?

Inget.

Din SSD har en (SSD) kontroller, som är bestämt av dess model.

Ditt moderkort har en (SATA) kontroller, bestämt av dess model.

Det är bara att koppla ihop. Finns inget att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingongrova:

Alright,detta är bara väldigt,VÄLDIGT nytt för mig ^^

Så exakt vad ska jag tänka på när jag installerar min disk angående kontroller?

EDIT:Såg precis ditt tillägg på din senaste post,det var ju gött att höra,bara en sorts sataport och bara en sorts kontroller,rätt svårt att hitta fel

Då du bara har en typ är det bara plugga in och köra
EDIT: såg precis din edit

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk

Tack för hjälpen grabbar! Nu har man ett mindre bekymmer i vardagen

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingongrova:

Tack för hjälpen grabbar! Nu har man ett mindre bekymmer i vardagen

Du bör även kolla upp din vara innan du köper den. Det gäller egentligen allt. Det har varit många missar som har gjorts på SSD-fronten. Intel har länge varit ett säkert kort som var en av de första bra tillverkarna som hade snabba SSDs till bra pris, extremt få garantiärenden/RMA och "buggfritt", men gjorde bort sig med firmware (till SSD-kontrollern) som så många andra har gjort. Det är åtgärdat nu.

Bara för att det är plug-n-play och att man inte behöver bry sig om kompabilitet så kan det fortfarande finnas mer eller mindre fel bland alla olika tillverkare. Vanliga recensioner säger inte så mycket om SSDs mer än prestanda och annat. När det är firmwareproblem så uppstår dessa oftast veckor eller månader av användning.

Det absolut bästa sättet att se om en vara är bra är att googla på "<produktnamn> problem" och se om det finns trådar där folk klagar på produkten. Ju färre desto bättre, of course.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Fast ett problem med att googla på problem+produkt är att populära produkter ger många träffar.

Permalänk

Har kollat upp lite "produkt+problem" på google,och det verkar vara nästan inga som har problem med sina 830:s Det verkar vara ett hyfsat säkert kort jämfört med de andra tillverkarnas versioner

Det får bli en 830:a,det ser ljust ut

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Inget.

Din SSD har en (SSD) kontroller, som är bestämt av dess model.

Ditt moderkort har en (SATA) kontroller, bestämt av dess model.

Det är bara att koppla ihop. Finns inget att tänka på.

Skrivet av Luddtuss:

Då du bara har en typ är det bara plugga in och köra
EDIT: såg precis din edit

AHCI ?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag har ett 870A-G54 och det funkar perfekt med min Intel 320 SSD
Det jag var lite bekymrad över i början var att det inte gick att "enabla" AHCI innan jag installerade disken i datorn. Men det går att fixa enkelt i Windows när allt är klart (finns guider på nätet)

Permalänk
Skrivet av voro12:

Jag har ett 870A-G54 och det funkar perfekt med min Intel 320 SSD
Det jag var lite bekymrad över i början var att det inte gick att "enabla" AHCI innan jag installerade disken i datorn. Men det går att fixa enkelt i Windows när allt är klart (finns guider på nätet)

Hmm...här har vi ju en som har samma moderkort som har en stabil SSD,och ungefär samma pris också...Har du uppdaterat BIOS på ditt? Hade tänkt att göra det innan jag fixar SSD:n

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingongrova:

Hmm...här har vi ju en som har samma moderkort som har en stabil SSD,och ungefär samma pris också...Har du uppdaterat BIOS på ditt? Hade tänkt att göra det innan jag fixar SSD:n

Hmm inte säker, sitter inte vid den datorn nu tyvärr.. Men jag tror att jag gjort det via MSI Live update eller vad det heter.. Går att ladda ner på MSIs hemsida

Permalänk
Skrivet av voro12:

Hmm inte säker, sitter inte vid den datorn nu tyvärr.. Men jag tror att jag gjort det via MSI Live update eller vad det heter.. Går att ladda ner på MSIs hemsida

Okej,har sett det innan och laddar ner det när det är dags för ssd:n

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830