Permalänk
Medlem

problem med raid

Tjabba,

Har problem med två hdd som jag kör i raid. problemet blev då jag skaffade en ssd disk och ominstallerade windows på den . Nu hittar jag inte dem andra hdd som är i raiden. hittar dock en annan disk som jag bara kör vanligt. var in i disk management och där hittar jag diskarna men det står fail på dom. Har ca 1 tb med saker så vore ju kul om man kunde få igång dom igen

Så om något vet vad som kan vara fel och vet vad jag ska göra så blir jag glad om ni hör av er.

Permalänk

Har du fortfarande RAID inställd i BIOS på de portar som RAID0-diskarna kopplats ?
Annars fattar inte Windows att drivrutinerna för RAID måste laddas.

O.B.S. du kan inte koppla din nuvarande SSD i en RAID port för då kommer inte Windows upp.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

hur går jag in i BIOS och kikar hur det står till där ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Har du fortfarande RAID inställd i BIOS på de portar som RAID0-diskarna kopplats ?
Annars fattar inte Windows att drivrutinerna för RAID måste laddas.

O.B.S. du kan inte koppla din nuvarande SSD i en RAID port för då kommer inte Windows upp.

Det går alldeles utmärkt, jag kör ett MSI P55-GD80, 2st 1TB Samsung i Raid 0 samt 1st Corsair Force 120GB som systemdisk.
När man installerar Windows får man ha intel (eller AMDs) drivrutin för RAID på USB-sticka eller floppy.

i BIOS ska det vara inställt att controllern ska köra i RAID. Om du har installerat om ditt Windows på SSD har du kanske ställt om i BIOS till AHCI, och då ses de "gamla" diskarna som single-diskar, ej som RAID-set.

TS: Vad kör du för moderkort?

Edit: En fråga till: Hur skapade du in RAID innan, i BIOS eller i Windows?

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Det går alldeles utmärkt, jag kör ett MSI P55-GD80, 2st 1TB Samsung i Raid 0 samt 1st Corsair Force 120GB som systemdisk. ...

Jag förstår inte varför du citerade mig. Det jag skrev gäller.
Om du inte har RAID inställd i BIOS på moderkortet under Windows installationen så blir det som jag skrev
eftersom RAID drivrutinerna då inte ingår i Windows Critical Device -lista under uppstarten.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

vet dock fortfarande inte hur man går in i bios å ser vad som det är inställt på :/

Permalänk
Skrivet av grewn:

vet dock fortfarande inte hur man går in i bios å ser vad som det är inställt på :/

Direkt efter att datorn startats kommer en sida fram där du i underkanten ser olika alternativ.
Där står det att <Del> -tangenten skall tryckas för att komma in i BIOS. Du behöver trycka flera gånger efter pipet.

Nu kommer en blå sida upp med vit text. Nertill står det vilka tangenter du använder för att vandra unt och välja alternativ.
Du skall leta efter en rad där det nu står att SATA är IDE (eller AHCI).
Här kan du med <Enter> tangenten välja andra alternativ för SATA-porten .t.ex. RAID.

Du skall dock se till att SATA utgången du använder till din systemdisk INTE får RAID inställning.
Flytta annars disken till ett annat SATA uttag som har kvar IDE eller AHCI inställningen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har varit borta över jul så inte kunnan prova förns nu.

Men Jag hittar hårddiskarna å kan se vilken som är först osv men kan inte göra så mkt mer, ser inte att någon elelr några är varken ide eller ACHI eller Raid, , det jag kan ändra är typ att hdd är cd-rom , hard drive å ganska mkt annat

Permalänk

Tala om vilket moderkort du har så kan vi se efter i manualen åt dig.
Några möjliga varianter är:

1. Förstasidan - Integrated Peripherals - OnChip SATA Type - IDE/RAID/AHCI
2. Förstasidan - Main - Storage Configuration - OnChip SATA Type - IDE/RAID/AHCI
3. Andrasidan - Advanced - Onboard Device Configuration - MCP Storage Config - SATA Operation Mode - IDE/RAID/AHCI
4. Förstasidan - Main - IDE Configuration - nVidia RAID Function - Enable/Disable

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av grewn:

Tjabba,

Har problem med två hdd som jag kör i raid. problemet blev då jag skaffade en ssd disk och ominstallerade windows på den . Nu hittar jag inte dem andra hdd som är i raiden. hittar dock en annan disk som jag bara kör vanligt. var in i disk management och där hittar jag diskarna men det står fail på dom. Har ca 1 tb med saker så vore ju kul om man kunde få igång dom igen

Så om något vet vad som kan vara fel och vet vad jag ska göra så blir jag glad om ni hör av er.

Vilken raid-nivå hade de två hårddiskarna tidigare: raid-0 eller raid-1? Körde du mjukvaruraid (Windows) eller hårdvaruraid (BIOS)?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har ett gigabite GA-P35-DS3

Jag hade raiden då man gör så att 2 discar blir 1 ( inte att de speglas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grewn:

Jag har ett gigabite GA-P35-DS3

Jag hade raiden då man gör så att 2 discar blir 1 ( inte att de speglas)

Du har alltså raid-0 m.a.o.
Hård- eller mjukvaruraid? Mjukvaruraid skall kunna importeras i diskhanteraren. För hårdvaruraid gå till BIOS och sätt SATA RADI/AHCI mode till RAID, sen går du till RAID BIOS och skapar en raid-volym (Create RAID volyme) med de diskar du vill använda.
Problemet med raid-0 är dock att det skrivs metadata på varje disk när raid:en skapas vilket, om jag minns rätt, gör att allt som finns där kommer försvinna. Men vad har du att förlora?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag flyttade mitt RAID0 par till ett annat moderkort (båda med AMD RAID chipset dock...)
och RAID-paret parade ihop sig utan att jag ens behövde gå in i RAID programvaran.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA