Hur överclockar man med vcore?

Permalänk
Medlem

Hur överclockar man med vcore?

Hur ska man gå till väga med Vcore när man clockar? Som jag förstått det ska man först och främst toppa core clock, shader clock, memory clock men sen då?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Hedersmedlem

När man överklockar fokuserar man ju främst på corefrekvensen. Denna höjes som bekant, och när man höjer den och system blir instabilt (krasch vid sabilitetstest), så måste man antingen sänka coreklocken, eller höja spänningen. Det är då Vcore kommer in i bilden. Med en höjning av denna kan coreklocken höjas ytterligare, för ännu högre prestanda på kortet.

Ta det försiktigt med vcore dock, det är med den man förstör grafikkort.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

kanske har fel men har int t.ex gtx 480 etc ett maxtak på vcore som vad alla jag sett maxar till? har inte sett någon stanna innan de nått max på vcore.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SStar:

kanske har fel men har int t.ex gtx 480 etc ett maxtak på vcore som vad alla jag sett maxar till? har inte sett någon stanna innan de nått max på vcore.

Det är mycket möjligt, de gränserna brukar ligga rätt lågt. Oftast kan man klocka en hel del utan att fiffla med spänningen överhuvudtaget. Mitt ena GTX460 går hela vägen från 675 Mhz till 860 Mhz utan minsta spänningshöjning.

Dra inte spänningen i taket direkt bara. Höj lite i taget.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Glöm inte; När du hittat den klock du vill ha så testar du dig fram till den lägsta spänning som gör den klocken stabil.

Permalänk
Medlem

jag läste någon testresension på typ 3d guru eller nått att ed drog upp vcore till max "dont worry the card can handle it". Bästa är kanske att googla kortet och se vad alla andra gör och läsa bra recensioner/tester?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Avstängd

Börja med att moda grafikkortets bios med att dra upp spänningen till max, nu du kan dra på ordentligt med spänning i msi afterburner.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]