Permalänk

Problem med Mionix Zibal 60

Har haft problem med mitt Zibal 60 från Mionix.

* Nästan varje gång jag startar om datorn så får jag dra i och ur USB kablarna för tangentbordet för att det ska hittas av windows.
Ibland kommer det en ruta upp om att "usb enheten inte känns igen" men ibland så händer inte ens det. Detta problem har jag vid 90% av alla omstarter.

* Bakgrundsbelysningen "resettas" varje gång jag startar om datorn. Så jag får ALLTID trycka på "F12" och "F11" men tillsammans med Mionix knappen för att aktivera belysningen.
Jag vill gärna veta om alla har så eller om det är fel på mitt exemplar. Dvs, om det är ett fel eller om det helt enkelt ska vara så.

Jag har ASRock P67 Extreme4 GEN 3 med senaste bios.

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Angående "usb-enheten inte känns igen". Låter oroväckande men testa att fippla med USB-inställningarna i BIOS. Det finns någon inställning där (Legacy USB support eller liknande) som får usb-tangentbord att dyka upp som ett vanligt tangentbord i operativssystem utan stöd för usb-tangentbord.(DOS)
Testa om den inställningen har någon inverkan på problemet.
Jag antar att du redan har testat olika USB-ingångar?

Har inget Mionix Zibal själv så ta dessa Uber-Perfa Aws0me råd med lite salt.
Mionix kanske har något eget forum? Där borde det ju finnas andra med samma tangentbord.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd

jag har Zibal och mitt har inte krånglat.. dock så måste jag starta belysningen var gång datorn startas om

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem

Tjo!

Jag har precis samma problem, dock så gäller det varje gång jag startar datorn.
Har du hittat nån lösning på problemet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swordfish90:

Har haft problem med mitt Zibal 60 från Mionix.

* Nästan varje gång jag startar om datorn så får jag dra i och ur USB kablarna för tangentbordet för att det ska hittas av windows.
Ibland kommer det en ruta upp om att "usb enheten inte känns igen" men ibland så händer inte ens det. Detta problem har jag vid 90% av alla omstarter.

* Bakgrundsbelysningen "resettas" varje gång jag startar om datorn. Så jag får ALLTID trycka på "F12" och "F11" men tillsammans med Mionix knappen för att aktivera belysningen.
Jag vill gärna veta om alla har så eller om det är fel på mitt exemplar. Dvs, om det är ett fel eller om det helt enkelt ska vara så.

Jag har ASRock P67 Extreme4 GEN 3 med senaste bios.

Sitter du och startar om datorn 24/7 eller ?
Ang. Belysningen ska det vara så, eftersom tangentbordet inte har något minne för att sparar din "ljusinställning"

/A

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Skrivet av Fwosth:

Tjo!

Jag har precis samma problem, dock så gäller det varje gång jag startar datorn.
Har du hittat nån lösning på problemet?

Har fortfarande samma problem, vet ej vad det beror på..
Dock hjälpte det lite med att ta bort "Usb legacy" från bios.. lite halvsurt att inte komma in i bios sen på något smidigt sätt dock..

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Ja att ta bort USB Legacy hjälpte för min del också. Tack!

För övrigt, om någon undrar, kan jag även meddela att Mionix skickar ut de rätt tangenterna gratis, då siffrorna 8 till 0 har fel tecken på dem(Iaf på mitt).
Bara att kontakta dom via deras hemsida och ge dom adressen så skickar dom tangenterna direkt.
http://www.mionix.net/plug.php?e=contactus

Permalänk
Medlem

Vid närmare eftertanke så hjälpte det tydligen inte alls, samma problem idag igen.
Ska kontakta Mionix Support!

Permalänk
Medlem

När jag fått samma problem , dock med andra usb-enheter, så har jag installerat om drivrutinerna för usb-kontrollern. Gå in i enhetshanteraren och avinstallera allt vad usb heter. Starta om så kommer windows att installera dem igen. Det har funkat för mig.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Samma prob. här, kommer inte åt BIOS och använder ett Sabretooth Z77.. Någon annan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSwordfish:

Har haft problem med mitt Zibal 60 från Mionix.

* Nästan varje gång jag startar om datorn så får jag dra i och ur USB kablarna för tangentbordet för att det ska hittas av windows.
Ibland kommer det en ruta upp om att "usb enheten inte känns igen" men ibland så händer inte ens det. Detta problem har jag vid 90% av alla omstarter.

* Bakgrundsbelysningen "resettas" varje gång jag startar om datorn. Så jag får ALLTID trycka på "F12" och "F11" men tillsammans med Mionix knappen för att aktivera belysningen.
Jag vill gärna veta om alla har så eller om det är fel på mitt exemplar. Dvs, om det är ett fel eller om det helt enkelt ska vara så.

Jag har ASRock P67 Extreme4 GEN 3 med senaste bios.

Jag har exakt samma problem. Den stänger av sig mitt och windows hittar den efter 2-3 sekunder igen. Detta händer alltid, när jag surfar, spelar osv.

Skräp! jag ska göra en RMA på den.