Permalänk
Medlem

Corsair H60 PnP

Hej,

Sitter här med en nyköpt Corsair H60 och är något förvirrad. Jag hade planerat att köra den i PnP med två stycken Schyte GT fläktar, jag har fått fast den ena fläkten som sitter emot chassit, och sedan radiatorn på den. Men nu kommer det till att sätta dit den andra fläkten, men det finns ju inga skruvar till den som är långa nog!

Hur gör jag här? Eller är det jag som är blind och missar något?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Införskaffa dig ett par passande skruvar då.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej,

Sitter här med en nyköpt Corsair H60 och är något förvirrad. Jag hade planerat att köra den i PnP med två stycken Schyte GT fläktar, jag har fått fast den ena fläkten som sitter emot chassit, och sedan radiatorn på den. Men nu kommer det till att sätta dit den andra fläkten, men det finns ju inga skruvar till den som är långa nog!

Hur gör jag här? Eller är det jag som är blind och missar något?

dom skickar med långa skruvar med h60n iallefall gjorde dom det med min gamla h50 annars om du bara har 4 långa skruvar så ta 2 till ena fläkten och 2 till andra så jag löste problemet med min att man bara fick 4 skruvar.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Skrivet av wingman92:

dom skickar med långa skruvar med h60n iallefall gjorde dom det med min gamla h50 annars om du bara har 4 långa skruvar så ta 2 till ena fläkten och 2 till andra så jag löste problemet med min att man bara fick 4 skruvar.

Samma gjorde jag med min Antec 620. Sitter som berget så länge man sätter skruvarna i kors.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppen94:

Införskaffa dig ett par passande skruvar då.

Goddag yxskaft. Finns det någon online-affär där det går att få tag på just rätt skruvar?

Skrivet av wingman92:

dom skickar med långa skruvar med h60n iallefall gjorde dom det med min gamla h50 annars om du bara har 4 långa skruvar så ta 2 till ena fläkten och 2 till andra så jag löste problemet med min att man bara fick 4 skruvar.

Hmm, ja det kan ju kanske gå tills vidare. Ska se hur det sitter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag kör två i varsitt motsatt hörn och de andra två likadant på den andra fläkten. Funkar skitbra.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Korta skruvar kan man ju använda då skruvhålen inte har kanaler.
Jag använder korta, och skruvar i ena flänsen, vad är problemet med det?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Goddag yxskaft. Finns det någon online-affär där det går att få tag på just rätt skruvar?

6-32 UNC i lämplig längd ska fungera. Finns att köpa hos diverse järnhandlare o dylikt.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En liten fråga om H60, hur ska jag koppla in fläktarna tycker ni för bästa kylning?
Kör pumpen direkt till nätagget så den går 100% hela tiden, sedan kör jag en 120 till nätagget så den går på 100% samt den fläkten man fick med satte jag på SystemFan3 eller 4.
Ska byta ut den fläkten man fick med samt min gamla 120 fläkt till två Schyte GT 1850 fläktar. Ska jag koppla in dom till SystemFan 3 och 4 eller vad de nu stod på mitt moderkort eller ska ena vara ikopplad till SystemFan och den andra till CPU?
Vad tror ni blir bästa inkopplingen?

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en Y-split och ha båda fläktarna på CPU_FAN?

Kör du fläktarna på CPU_FAN kommer du slippa jobbiga felmeddelanden, du kan förmodligen få information om RPM och kanske t.om. få möjligheter att styra dom via mjukvara.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem

Jag kör gummipinnarna som följde med mina NF-P12, fungerar fint. Innan jag hade dem så tog jag två av skruvarna som följde med H60n, två skruvar till varje fläkt. Fungerade bra det med.

Jag har två CPU_FAN headers på mitt moderkort så jag har kopplat in båda fläktarna där. Kör de dock på 100% hela tiden eftersom de är så tysta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

Vad sägs om en Y-split och ha båda fläktarna på CPU_FAN?

Kör du fläktarna på CPU_FAN kommer du slippa jobbiga felmeddelanden, du kan förmodligen få information om RPM och kanske t.om. få möjligheter att styra dom via mjukvara.

De lät som en bra lösning. Haha, tänkte inte på Y-spliten. Tack för tipset.
Pumpen är bäst att köra till nätagget va så den hela tiden går på 100%? Polaren sa något om de.

Edit: Är det en sån här man bör köpa?
http://www.inet.se/produkt/8905173/nzxt-3-pin-flakt-2ha-1ho-y...
(Tror det är rätt )

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Visst har polarn rätt, pumpen ska ha 100% hela tiden. På mitt asus-kort är det så på PWR_FAN. Kan man förmodligen kolla upp i manualen till moderkortet eller på forum

Y-Splitten du länkar ser rätt ut. Köper man dyrare fläktar än Scythe brukar det t.om. följa med

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

Visst har polarn rätt, pumpen ska ha 100% hela tiden. På mitt asus-kort är det så på PWR_FAN. Kan man förmodligen kolla upp i manualen till moderkortet eller på forum

Y-Splitten du länkar ser rätt ut. Köper man dyrare fläktar än Scythe brukar det t.om. följa med

Jasså? Vet du om GT 1850 har med Y-split? Tänkte köra 2st på mitt H60
Annars får jag beställa den jag länkade eller köpa en billigare variant hos Alina. (Dock den jag länkade är snyggare :$)

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Det vet jag och det har dom inte. Det följer med en förlängningskabel men det är allt. Kör en som "pull" ut ur mitt chassi själv och det kyler min 2500k i 4.2ghz alldeles utmärkt.

Kör den 100% hela tiden i CPU_FAN (eftersom det inte är pwm blir det 100%) men den är tyst och fin. Låter en del om luft-draget men inget som stör mig.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |