sli (560 ti) eller bättre singelkort?

Permalänk
Medlem

sli (560 ti) eller bättre singelkort?

Hejsan..
Sitter och funderar på uppgradera grafikprestandan lite i min burk..
Kör just nu med ett msi gtx 560 ti 1gb twin frozn eller vad den nu heter..
Köpte ett nytt nätagg för en månad sen på 700w, men märkte nu att de bara
fanns 2x 6+2pins pcie uttag på nätagget.. så sli med det nätagget är väl uteslutet?

Så till mina funderingar, med det nätagget går de väl inte ha 2grafikkort?
Lönar det sig att köpa ett nytt nätagg (900kr) och ett till msi gtx 560ti twin frozn 1gb grafikkort (2000kr)
Eller hittar jag något kort som presterar bättre i spel för 3000kr än 2st gtx 560 ti 1gb?
Och läste någonstans att om man kör sli så dras de ner till det sämre kortets klockning..
Hur är det då med minne, kommer t ex ett gtx 560 ti 1gb och ett gtx 560 ti 2GB ha bättre prestanda
i sli, än om jag kör med två gtx 560 ti med 1gb i minne?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1074414-kan-detta-h...

där ser du rätt snabbt att 2x560Ti är bland det prisvärdaste (!?) man kan ha, om du spelar på lägre upplösning ...

ska du ha "singelkort" som presterar bättre än 2x560Ti får du gå på GTX590/HD6990, iaf enligt Swec's prestandaindex ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1074414-kan-detta-h...

där ser du rätt snabbt att 2x560Ti är bland det prisvärdaste (!?) man kan ha, om du spelar på lägre upplösning ...

ska du ha "singelkort" som presterar bättre än 2x560Ti får du gå på GTX590/HD6990, iaf enligt Swec's prestandaindex ...

Lägre upplösning = 1920x1080?
Är den upplösningen jag siktar på att kunna spela bra..

Ser att billigaste gtx 590 ligger på närmare 6000kr..
Med andra ord blir de väl billigast för mej om jag köper ett nätagg,
Och ett till msi gtx 560 ti... då de blir 3000kr billigare än likvärdig prestanda på singel kort.
Synd att man snåla in tidigare när man köpte ett gtx560ti..
Å inte slog till på ett 590 direkt.. aja hade inte mer pengar just då
när man köpte 560..

Nästa fråga: nytt nätagg måste jag köpa va för sli då jag bara har 2x 6+2pcie uttag på mitt nuvarande agg?
Eller går de å få ström till de andra kortet på nå annat sätt med nuvarande agg?

Sen blir det bättre prestanda om jag slår till på ett msi gtx560ti med 2gb ram? Eller ett med 1gb..
Mitt gtx560ti som jag har nu har 1gb.. tänkte om om de använder 2gb minne eller om de bara använder 1gb som de andra kortet i sli..

Permalänk
Medlem

Och har jag någon nytta av att köpa ett gtx560ti 448 om jag tänkt köra de i sli?
Eller e 448 bortkastat då mitt nuvarande kort inte är 448?

Edit: är det någon fördel att köpa samma tillverkare på kortet som de andra man har?

Permalänk

Det brukar hänga med pcie adaptrar av olika slag i grafikkortslådan. Annars finns de att köpa separat.

Om du har ett kort med 1GB och ett andra kort med 2GB så utnyttjas endast 1GB.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsakPromKing:

Det brukar hänga med pcie adaptrar av olika slag i grafikkortslådan. Annars finns de att köpa separat.

Om du har ett kort med 1GB och ett andra kort med 2GB så utnyttjas endast 1GB.

Tackar för svar.. jao nu när du säger de så var de nog med nå adaptrar till förra kortet.
Får kolla upp de imorgon.. ligger i sängen å surfar med mobilen..

Antar då att ett 448 kort e bortkastat oxå om de andra inte är 448 oxå då.

aja, bara en sak kvar å få besvarad så får man beställa..

Är det någon fördel å ha exakt likadant kort från samma tillverkare om man kör sli?
Eller ingen skillnad om man tar annan tillverkare med samma specc på kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chev:

Och har jag någon nytta av att köpa ett gtx560ti 448 om jag tänkt köra de i sli?
Eller e 448 bortkastat då mitt nuvarande kort inte är 448?

Edit: är det någon fördel att köpa samma tillverkare på kortet som de andra man har?

Funkar det ens med SLI mellan gtx560ti 448 och ett vanligt 560ti...?
Gtx560ti 448 är ju mer ett nedbantat GTX570

Permalänk
Medlem

chev, kör på ett msi-kort till, du vet att det är bra och två är super

Kör själv med 2 sådana i SLI och är nöjd som sjuttsingen.

Tror jag kom upp i runt 650W som max när jag körde stresstest i något program som jag inte kommer ihåg just nu (occt kanske?), skrev upp det på papper men det har jag givetvis ingen aning om vart det tagit vägen. Jag har i alla fall 6 HDD, buntvis med fläktar, i5-750, 8GB ram, så vitt jag vet så kommer inget spel någonsin att belasta aggregatet som testprogrammen gör.

Fast hade jag var du så hade jag i alla fall bytt aggregat då det känns skönare att slippa fippla med adaptrar och antagligen ger bättre ström via rätt kontakter, fast vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Funkar det ens med SLI mellan gtx560ti 448 och ett vanligt 560ti...?
Gtx560ti 448 är ju mer ett nedbantat GTX570

Ja du, jag vet inte alls om de går.. tänkte för dom heter ju typ samma förutom 448..
Därförjag fråga.. men även om de det skulle gå att köra sli meed ett gtx560ti 448 och ett vanligt gtx560ti, så om jag fattat fattat de rätt skulle man inte ha nytta av 448kortet då de bättre kortet klockas ner å grejs till samma nivå som de sämre kortet.. rätta mig om jag fått allt fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapnel:

chev, kör på ett msi-kort till, du vet att det är bra och två är super

Kör själv med 2 sådana i SLI och är nöjd som sjuttsingen.

Tror jag kom upp i runt 650W som max när jag körde stresstest i något program som jag inte kommer ihåg just nu (occt kanske?), skrev upp det på papper men det har jag givetvis ingen aning om vart det tagit vägen. Jag har i alla fall 6 HDD, buntvis med fläktar, i5-750, 8GB ram, så vitt jag vet så kommer inget spel någonsin att belasta aggregatet som testprogrammen gör.

Fast hade jag var du så hade jag i alla fall bytt aggregat då det känns skönare att slippa fippla med adaptrar och antagligen ger bättre ström via rätt kontakter, fast vad vet jag

Jao blir ett till likadant kort.. ångrar bara att jag inte tog ett 590 då jag uppgraderade grafikkort.. men fanns inte nog med cash då, för uppgradera ju massa annat då oxå.. nu ångrar jag mej dock mest att jag inte tog msi kortet med mer minne i.. för ser att 2gb varianten inte e nå mycke dyrare än 1gb.. aja lätt å va efterklok..

Jao funderar starkt på byta aggregatet.. för att slippa adapters.. men känns så tungt då mitt nuvarande agg bara är 3-4veckor gammalt.. å lämna tillbaka å byta går ju bort då kablar till cpu strömmen är förlängda nu... Känns även surt för där jag köpte agget sa han att sli med 2 gtx560ti inte blir nå problem.. kanske inte.. men blir ju skit fult me massa adapters å skit i chassit..

Permalänk
Medlem

Nyfiken dock fortfarande på om de går å köra sli med ett gtx560ti 448 å ett gtx560ti.. någon som kan svara på de, å bekräfta om de går eller inte går..
Å om de skulle gå, bekräfta om de lönar sig eller e bortkastat när bägge inte är 448..

Sen gärna berätta om det är några fördelar eller nå, med att köra sli med 2 likadana kort från samma tillverkare.. eller om det funkar lika bra med olika tillverkare..

Mvh nyfiken som vill lära sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chev:

Nyfiken dock fortfarande på om de går å köra sli med ett gtx560ti 448 å ett gtx560ti.. någon som kan svara på de, å bekräfta om de går eller inte går..
Å om de skulle gå, bekräfta om de lönar sig eller e bortkastat när bägge inte är 448..

Sen gärna berätta om det är några fördelar eller nå, med att köra sli med 2 likadana kort från samma tillverkare.. eller om det funkar lika bra med olika tillverkare..

Mvh nyfiken som vill lära sig

nVidia brukar ju vara kräsnare än ATI/AMD när det gäller att para ihop grafikkort, och 560Ti och 448 är inte samma direkt ... olika tillverkare funkar bra, men det måste vara samma grafikkrets för nVidia ... när det gäller olika klockade kort så brukar det snabbare klocka ner sig för att köra samma klockning som det klenare ....

jag tror inte att det var en så dum ide att köra på 560Ti så här i efterhand ... billigt, skalar bra i SLI, och i 1920x1080 så är inte 1 GB VRAM så där hemskt lite ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

jag har kört gtx 470 SLi med cooler master Silent Pro M700. Det funkar utmärkt men då levererar nätaggregatet 50A på 12v linan. jag har bara 2x6+2 pin men beställde 2 st adaptrar från usa se nedan:

det är olika gpuer på 560 ti & 560 ti 448 core så det funkar inte för sli krävs samma gpu & samma minnes mängd men det går utmärkt med olika tillverkare.

läst på denna sida:
http://www.slizone.com/page/slizone_faq.html#s1

Can I mix and match graphics cards that have different GPUs?
No. For example, an XXXGT cannot be paired with a XXXGTX in an SLI configuration.

Can I mix and match graphics cards from different manufacturers?
Using 180 or later graphics drivers, NVIDIA graphics cards from different manufacturers can be used together in an SLI configuration. For example, a GeForce XXXGT from manufacturer ABC can be matched with a GeForce XXXGT from manufacturer XYZ.

Can I mix and match graphics cards is one of them is overclocked by the manufacturer?
Yes. A GeForce XXXX GTX that is overclocked can be mixed with a standard clocked GeForce XXXX GTX.

Can I mix and match graphics cards with different sizes of memory?
No. For example, an XXXGT 512MB cannot be paired with a XXXGT 1GB in an SLI configuration

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chev:

Hejsan..
Sitter och funderar på uppgradera grafikprestandan lite i min burk..
Kör just nu med ett msi gtx 560 ti 1gb twin frozn eller vad den nu heter..
Köpte ett nytt nätagg för en månad sen på 700w, men märkte nu att de bara
fanns 2x 6+2pins pcie uttag på nätagget.. så sli med det nätagget är väl uteslutet?

Så till mina funderingar, med det nätagget går de väl inte ha 2grafikkort?
Lönar det sig att köpa ett nytt nätagg (900kr) och ett till msi gtx 560ti twin frozn 1gb grafikkort (2000kr)
Eller hittar jag något kort som presterar bättre i spel för 3000kr än 2st gtx 560 ti 1gb?
Och läste någonstans att om man kör sli så dras de ner till det sämre kortets klockning..
Hur är det då med minne, kommer t ex ett gtx 560 ti 1gb och ett gtx 560 ti 2GB ha bättre prestanda
i sli, än om jag kör med två gtx 560 ti med 1gb i minne?

Lär dig använda sökfunktionen, det finns typ 30-40 trådar om just "560ti eller starkare singelkort".

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chev:

Nyfiken dock fortfarande på om de går å köra sli med ett gtx560ti 448 å ett gtx560ti.. någon som kan svara på de, å bekräfta om de går eller inte går..
Å om de skulle gå, bekräfta om de lönar sig eller e bortkastat när bägge inte är 448..

Sen gärna berätta om det är några fördelar eller nå, med att köra sli med 2 likadana kort från samma tillverkare.. eller om det funkar lika bra med olika tillverkare..

Mvh nyfiken som vill lära sig

Det borde stå lite tydligare i recensionerna men jag har svårt att tro att det går att kombinera de, är ju egentligen bara namnet de har gemensamt. Bygger ju inte på samma grafikkrets.

http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx...

Det börjar dra ihop sig inför en ny generation grafikprocessorer i 28 nanometer, men innan dess släpper Nvidia ytterligare en modell i 500-serien. Denna gång är det dags för Geforce GTX 560 Ti 448 – ett grafikkort i begränsad upplaga med samma grafikprocessor som flaggskeppen GTX 580 och 570. Tvärtemot vad namnet antyder handlar det om GF110 med 448 beräkningsenheter. Den nya modellen hamnar därmed mitt emellan gamingfavoriterna Geforce GTX 560 Ti och GTX 570.

Och från Anandtech NVIDIA's GeForce GTX 560 Ti w/448 Cores: GTX 570 On A Budget http://www.anandtech.com/show/5153/nvidias-geforce-gtx-560-ti...

The GTX 560 Ti With 448 Cores is based on the same GF110 GPU as the GTX 580 and GTX 570. Where GTX 580 is a fully enabled GF110 product and GTX 570 is a partially binned part, the GTX 560 Ti With 448 Cores – which we’ll refer to as the GTX 560-448 for simplicity’s sake – is a further binned GF110 intended to take the position of the traditional 3rd tier product, putting it below the GTX 570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Lär dig använda sökfunktionen, det finns typ 30-40 trådar om just "560ti eller starkare singelkort".

Okej, men finns de 30-40 redan lär ju inte en till skada.

Permalänk
Medlem

Dom där adapters måste jag kolla närmare på.. kanske funkar med mitt nätagg oxå..

Tackar alla för era svar.. Nu har jag lite bättre koll på läget..
Men fortfarande ett litet frågetecken, de finns ingen fördel med å köra 2 exakt likadana kort i sli? samma modell å tillverkare..
Eller funkar de likadant som 2 kort från olika tillverkare men samma modell..

Ni kanske svara på de redan.. lite trög så här på kvällskvisten..

Permalänk
Medlem

Fördelen med att köra 2 exakt likadana är tex att har du ett du är nöjd med så kommer du att vara nöjd med det andra också
Fördelen med att köra kort från två olika tillverkare kan tex vara att det ena kortet är av referensmodell och blåser ut det mesta av varmluften bak ur datorn vilket inte andra kylare gör, så har du dålig luftgenomströmning i chassiet kan det vara en bra idé att sätta ett kort av referensmodell i en SLI-uppsättning.

Permalänk
Medlem

Var iaf ingen större skillnad på fps i skyrims iaf... =/ säkert någon inställning jag har fel.. får forska lite.. Kör sli nu mera med gtx 560ti..

Permalänk
Skrivet av Chev:

Var iaf ingen större skillnad på fps i skyrims iaf... =/ säkert någon inställning jag har fel.. får forska lite.. Kör sli nu mera med gtx 560ti..

Skulle kunna vara för att du inte har tillräckligt med Grafikminne. Om du kör MSI Afterburner så kan du kolla hur mycket minne som används upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazeWarp:

Skulle kunna vara för att du inte har tillräckligt med Grafikminne. Om du kör MSI Afterburner så kan du kolla hur mycket minne som används upp.

Ska ta och undersöka ifall det är det som e problemet. Tackar.

Permalänk
Medlem

Japp brist på minne,, aja är ju spelbart me dom inställningarna jag kör på nu iaf..