Permalänk
Medlem

85 Grader varm med H50(2600k @ 4,4Ghz)

Tjena SweClockers!

Är 85 grader normalt med en h50 på 2600k @ 4.4Ghz under belastning?

Undrar detta för att jag fick en väldigt vacker blå nyans på skärmen med lite krims-krams på(bluescreen).
(Jag vet att 85 grader inte är så farligt för processorn).

Tack!

Permalänk

" (Jag vet att 85 grader inte är så farligt för processorn)."

Jo det kan skada prollen. Blå skärm får du just därför...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

" (Jag vet att 85 grader inte är så farligt för processorn)."

Jo det kan skada prollen. Blå skärm får du just därför...

Skickades från m.sweclockers.com

ja men 85 grader är väll inte så mycket för en processor? ska väll klara upp till 100? eller va det amd's kanske??
Hade en phenom II 940 BE förut som låg på 90~ grader. xD

Sen har väll processorer ett skydd som slår ut om dom blir för varma va?

Permalänk
Medlem

Man ska ju inte helst gå över 72C och hur fan du lyckas komma till 85c med 4.4ghz är väldigt knäppt
hur jävla mycket vcore kör du?
kör du push&pull med fläktar på radiatorn?

själv har jag en i5 2500k och i 4.2ghz med 1.21 vcore så ligger jag runt 63C som max och jag har också h50

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte normalt. Får jag fråga vad du har för vcore?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

85 grader får man inte bluescreen av som ovan påstår. Däremot kan din clock bli ostabil över en viss temp. Finns väldigt många åsikter om vad som är en säkert många säger under 70 jag säger satsa på 80-85 vid linpack load som är värsta tänkbara scenario så är det np. Den ska inte gå sönder av dessa temps. Sb throttlar vid 91 och stänger av vid 100.

Iaf temp orsakade inte bluescreenen däremot möjligtvis en ostabil klock som jag antar du har om du dessutom får 85 grader vid "belastning" och inte under full belastning..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

ja men 85 grader är väll inte så mycket för en processor? ska väll klara upp till 100? eller va det amd's kanske??
Hade en phenom II 940 BE förut som låg på 90~ grader. xD

Sen har väll processorer ett skydd som slår ut om dom blir för varma va?

Ja, visst har processorerna skydd för sådant. Men det betyder inte att det då är helt okej att ligga på 99 grader om datorn automatiskt stänger av sig själv vid 100 för säkerheten.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe_93:

Man ska ju inte helst gå över 72C och hur fan du lyckas komma till 85c med 4.4ghz är väldigt knäppt
hur jävla mycket vcore kör du?
kör du push&pull med fläktar på radiatorn?

själv har jag en i5 2500k och i 4.2ghz med 1.21 vcore så ligger jag runt 63C som max och jag har också h50

Kommer upp till det står det när jag kör f@h. Som sagt jag kör med den vanliga vcor'en. Och jag kör med en fläkt på h50 som kör luft inåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Kommer upp till det står det när jag kör f@h. Som sagt jag kör med den vanliga vcor'en. Och jag kör med en fläkt på h50 som kör luft inåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Den vanliga? Menar du att den står på auto?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Hedersmedlem

din livslängd på processorn förkortas ganska mycket om du har sådana höga temps(!) har som regel aldrig gå över 75 c (70c för 24/7). din processor och även andra komponenter kommer skadas det är ett faktum, frågan är om när.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

FFS.. jag kör min 2600K i 4.5Ghz och har en H100!

Push & pull med 4 Noctua fläktar på en 240mm radiator, och ligger på 100% load maxat på 53 grader!
Idle på 29 grader! Och då kör jag mina fläktar på lägsta!

Nej du! Se till att applicera kylpastan bättre, eller se över hur du egentligen har monterat din fläkt!
Fundera även över om du kanske ska köra Push & pull!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Ja läste i ett forum att de va en kille som köpte en i7 920 av en annan kille, som sålde sin i7 920 för att han fick skyhöga temps med sin i7 920.
Killen i fråga som sålde sin i7 920 dator hade vattenkylning. Killen som köpte i7 920 datorn undrade va som stod fel me datorn, för den fungerade när han använde den. Dock efter ett tag blev i7 920 datorn väldigt varm efter ett tag i LOAD. Killen som köpte i7 920 datorn öppnade upp sin i7 920 dator å kolla i den. Killen som köpte i7 920 datorn såg att själva grejen som ligger an mot processorn satt halvt på å bara kylde hälften så bra som den kunde, lite kluven satte han på grejen som ligger an mot processorn, sen efter det såg han till att den satt ordentligt mot sin i7 920 processor.

Helt enkelt:
- Kolla ifall du har samma problem! godnatt

Visa signatur

ASUS P6T DELUXE V2 X58 | XEON X5670 @ 4,03GHz | 24GB DDR3 | RX5700 | OCZ AGILITY 3 240GB | SAMSUNG 850 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VTxx:

Ja läste i ett forum att de va en kille som köpte en i7 920 av en annan kille, som sålde sin i7 920 för att han fick skyhöga temps med sin i7 920.
Killen i fråga som sålde sin i7 920 dator hade vattenkylning. Killen som köpte i7 920 datorn undrade va som stod fel me datorn, för den fungerade när han använde den. Dock efter ett tag blev i7 920 datorn väldigt varm efter ett tag i LOAD. Killen som köpte i7 920 datorn öppnade upp sin i7 920 dator å kolla i den. Killen som köpte i7 920 datorn såg att själva grejen som ligger an mot processorn satt halvt på å bara kylde hälften så bra som den kunde, lite kluven satte han på grejen som ligger an mot processorn, sen efter det såg han till att den satt ordentligt mot sin i7 920 processor.

Helt enkelt:
- Kolla ifall du har samma problem! godnatt

Haha mycket i7 920 i den texten Jag tror nog att min processor kylare sitter rätt, men kolla kan man alltid!

Permalänk
Medlem

Mitt tips är gå in läs vad du ska ha för vcore för din klock och testa dig fram du kör alldeles för hög vcore troligen om du kör den på auto 4.4ghz.
Om du fortsätter som du gör med din cpu på dom graderna så kommer den ta stryk av det
skaffa också en fläkt till kör push&pull med 2 fläktar genom radiatorn.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av VTxx:

Ja läste i ett forum att de va en kille som köpte en i7 920 av en annan kille, som sålde sin i7 920 för att han fick skyhöga temps med sin i7 920.
Killen i fråga som sålde sin i7 920 dator hade vattenkylning. Killen som köpte i7 920 datorn undrade va som stod fel me datorn, för den fungerade när han använde den. Dock efter ett tag blev i7 920 datorn väldigt varm efter ett tag i LOAD. Killen som köpte i7 920 datorn öppnade upp sin i7 920 dator å kolla i den. Killen som köpte i7 920 datorn såg att själva grejen som ligger an mot processorn satt halvt på å bara kylde hälften så bra som den kunde, lite kluven satte han på grejen som ligger an mot processorn, sen efter det såg han till att den satt ordentligt mot sin i7 920 processor.

Helt enkelt:
- Kolla ifall du har samma problem! godnatt

Ja, du behöver nog sova lite... Stor natthumor på detta ^^ Skit svårt att läsa det du skriver. Läs det högt för dig själv sen när du vaknar så förstår du nog..

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

FFS.. jag kör min 2600K i 4.5Ghz och har en H100!

Push & pull med 4 Noctua fläktar på en 240mm radiator, och ligger på 100% load maxat på 53 grader!
Idle på 29 grader! Och då kör jag mina fläktar på lägsta!

Nej du! Se till att applicera kylpastan bättre, eller se över hur du egentligen har monterat din fläkt!
Fundera även över om du kanske ska köra Push & pull!

ja... Min kylpasta är nog inte den bästa xD köpt på dealextreme, höhöhö.
Får väll köpa lite "Riktig" Kylpasta från inet! sen så får man köpa lite fler fläktar och push and pull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Den vanliga? Menar du att den står på auto?

kan va så

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

din livslängd på processorn förkortas ganska mycket om du har sådana höga temps(!) har som regel aldrig gå över 75 c (70c för 24/7). din processor och även andra komponenter kommer skadas det är ett faktum, frågan är om när.

kör med core temp, kan den kanske ljuga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe_93:

Mitt tips är gå in läs vad du ska ha för vcore för din klock och testa dig fram du kör alldeles för hög vcore troligen om du kör den på auto 4.4ghz.
Om du fortsätter som du gör med din cpu på dom graderna så kommer den ta stryk av det
skaffa också en fläkt till kör push&pull med 2 fläktar genom radiatorn.

ska kolla på det imorn när jag går upp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alexzpro:

kör med core temp, kan den kanske ljuga?

kolla vilka temps du får i bios. när jag kör överklockning så brukar jag alltid kolla med en laser termometer på baksidan av moderkortet precis där processorn sitter då jag har ett ut skuret hål där så det skadar inte. temperatur sensorn brukar jag aldrig lita på till hundra procent då det finns en marginal. (kan slå fel på några grader beroende på moderkort) det ända ja kan rekommendera dig till att göra är att skaffa push-pull som en del säger eller skaffa en kraftigare radiator. även om du har stabila clocks så betyder det inte att komponenterna inte kommer ta skada för det kommer dom att göra. "temperaturs skyddet" slår av datorn för att den är för varm & samt att du som användare ska kunna sänka din vcore utan att processorn tar någon större skada direkt. men under längre använding så kommer komponenter ta skada även vid lägre temperaturer. dessutom så behöver du inte sådana höga clock om du inte gör något mer en den vanliga användaren då troligtvis din gpu kommer flaska innan processor gör det inom spel etc.

EDIT: sänk Vcore & testa efter blåskärmar o fortsätt tills du får en stabil temp i alla fall under 75 grader alternativt sänk också clock om den inte blir stabil.

gör samma andra säger att byt kylpastan till något bättre samt att lägg endast ut ett tunt lager antingen genom 1 & 2 riskorns storlekar eller smeta ut 1 riskorns stor kylpasta på processorn och montera den. kör även några memtest som nedanstående skrev med 1 sticka åtgången för att utesluta att ramminnen gör blåskärmarna.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Humm... Har några tankar här faktiskt:
1, Om ett av minnena fallerar kan detta resultera i blåskärm ( kör memtest ).
2, Kortslutning av nåt på moderkortet ( efter att ha tittat på ditt galleri ).
3, Som sagt, kylpastan.
4, Blåskärms koden ?

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

kolla vilka temps du får i bios. när jag kör överklockning så brukar jag alltid kolla med en laser termometer på baksidan av moderkortet precis där processorn sitter då jag har ett ut skuret hål där så det skadar inte. temperatur sensorn brukar jag aldrig lita på till hundra procent då det finns en marginal. (kan slå fel på några grader beroende på moderkort) det ända ja kan rekommendera dig till att göra är att skaffa push-pull som en del säger eller skaffa en kraftigare radiator. även om du har stabila clocks så betyder det inte att komponenterna inte kommer ta skada för det kommer dom att göra. "temperaturs skyddet" slår av datorn för att den är för varm & samt att du som användare ska kunna sänka din vcore utan att processorn tar någon större skada direkt. men under längre använding så kommer komponenter ta skada även vid lägre temperaturer. dessutom så behöver du inte sådana höga clock om du inte gör något mer en den vanliga användaren då troligtvis din gpu kommer flaska innan processor gör det inom spel etc.

EDIT: sänk Vcore & testa efter blåskärmar o fortsätt tills du får en stabil temp i alla fall under 75 grader alternativt sänk också clock om den inte blir stabil.

gör samma andra säger att byt kylpastan till något bättre samt att lägg endast ut ett tunt lager antingen genom 1 & 2 riskorns storlekar eller smeta ut 1 riskorns stor kylpasta på processorn och montera den. kör även några memtest som nedanstående skrev med 1 sticka åtgången för att utesluta att ramminnen gör blåskärmarna.

Tack för infon! har testat minerna förut så tror inte att det är dom men det kan aldrig skada att testa igen! och jag har bara tagit lite kylpasta (som ett riskorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Humm... Har några tankar här faktiskt:
1, Om ett av minnena fallerar kan detta resultera i blåskärm ( kör memtest ).
2, Kortslutning av nåt på moderkortet ( efter att ha tittat på ditt galleri ).
3, Som sagt, kylpastan.
4, Blåskärms koden ?

vad var det för fel på mitt galleri xD
koden: 0x00000124
och som sagt, ska byta kylpastan och kolla minerna en gång till

Tack!

Permalänk
Avstängd

0x124 är ofta vcore (eller annan volt) som är för låg.

Och låter som att du monterat fläkten dåligt.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Haha mycket i7 920 i den texten Jag tror nog att min processor kylare sitter rätt, men kolla kan man alltid!

Tänk på att dra åt skruvarna sakta och i kors, dvs. inte dra åt fullt på en sida först utan lite på ena sidan och sedan motsatt sida osv. Ungefär som när man drar åt ett hjul på en bil så att det blir jämt tryck. Man kan inte dra åt ena sidan max först och sen gå på andra.

Detta är självklart för de flesta men är ändå värt att nämna.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Hur fan kan du ha 85c med en h50 med så låg clock? Kör min 2500k i 4,5ghz med 1.32vcore och den går inte över 70 i load med en rutten h40..

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BaZZe_93:

Man ska ju inte helst gå över 72C och hur fan du lyckas komma till 85c med 4.4ghz är väldigt knäppt
hur jävla mycket vcore kör du?
kör du push&pull med fläktar på radiatorn?

själv har jag en i5 2500k och i 4.2ghz med 1.21 vcore så ligger jag runt 63C som max och jag har också h50

2600k här med 1,42 i vCore, maxxar 75c efter en timmes stress.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem

Problemet här tror jag är att trådskaparen har sin vcore på auto när han överklockat därmed väldigt hög vcore och därmed väldigt höga temps.
Tror inte det e något fel tror bara han inte har läst på om det med vcore och fixat de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Uppdatera även bios på moderkortet. Jag har fått mycket stabilare överklockningsmöjligheter efter att jag gjorde det.

Och SÄNK spänningen för helskotta.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival