Permalänk

Vill inte ha konstant överklock

Hej,
Moderkortet är Asus P6X58D-E och processorn är överklockad till 4 GHz. Datorn står ofta påslagen och i vilo läge och då är det onödigt att den går med så hög klock. Vad behöver jag ändra i bioset för att inte konstat ha 4GHz. Det finns väl en funktion som överklockar processorn automatisk endast när den belastas, eller hur?
Tack för alla tips.
MVH
Danne

Permalänk
Medlem

Nej men du kan däremot sänka datorns klockfrekvens när den är idle genom att ha Speedstep enabled
speedstep betyder att din cpu kommer gå ner till 1600mhz när den inte används

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe_93:

Nej men du kan däremot sänka datorns klockfrekvens när den är idle genom att ha Speedstep enabled
speedstep betyder att din cpu kommer gå ner till 1600mhz när den inte används

Tack för snabt svart!
Menar du den går ner till 1600 endast i idle mode?
Jag tänkte mer att den går till ordinarije klock när jag inte kör hård med den. När jag kanske kör spel eller kör något mer krävande att det endast då går upp till 4GHz..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royal FOOL:

Tack för snabt svart!
Menar du den går ner till 1600 endast i idle mode?
Jag tänkte mer att den går till ordinarije klock när jag inte kör hård med den. När jag kanske kör spel eller kör något mer krävande att det endast då går upp till 4GHz..

japp den går ner i 1600mhz när du tex inte gör något när den idlar
och det som du säger tror jag inte går göra om inte du vill starta om ofta ha någon form av overclockning profile du måste hoppa ändra mellan

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Speedstep is the way to go. Den ändrar multipeln för att anpassa klockfrekvensen efter behovet.

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Speedstep is the way to go. Den ändrar multipeln för att anpassa klockfrekvensen efter behovet.

TACK ALLA FÖR SNABBA SVAR!