SSD AHCI - kan ej boota eller komma åt BIOS?!??! Help?

Permalänk

SSD AHCI - kan ej boota eller komma åt BIOS?!??! Help?

Jaha, nu har jag uppdaterat registret så att msahci.sys laddas vid start.
Sedan har jag uppdaterat BIOS så att PCH SATA Control Mode visar [AHCI].

Bara ett problem... OS laddar inte. BIOS säger att AHCI är aktivt. När jag försöker gå in i BIOS (med delete-knappen under uppstart) så händer absolut ingenting, jag bara ramlar rakt igenom POST-proceduren till "Loading Operating System". Sedan hänger jag där snyggt och prydligt i all evighet.

Enda sättet att få igång datorskrället är att göra CMOS reset till default och starta om.

Några tips och tankar???

Permalänk

Förresten, finns det någonstans förutom BIOS där man kan se vilken mode disken har?

Permalänk

Har inte lärt mig tankeläsning eller fjärrskådning ännu, skulle underlätta om man visste vad du har för moderkort/disk /OS osv
eller vad tror du

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk

Om du som jag, har ett Gigabyte moderkort så öppnas BIOS först efter texten "Loading Operating System".
Man får vara lite påstridig med <Del> flera gånger direkt efter Minnes presentationen.
När du har bytt från IDE till AHCI så gå in igen efter omstart och se till att Windows disken är förvald efter ändringen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Cornflower:

Förresten, finns det någonstans förutom BIOS där man kan se vilken mode disken har?

I AS SSD Benchmark med flera diskbenchprogram kan du se vad du har för mode,även firmware..

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Skrivet av hasse42sthlm:

Har inte lärt mig tankeläsning eller fjärrskådning ännu, skulle underlätta om man visste vad du har för moderkort/disk /OS osv
eller vad tror du

Gigabyte Z68X-UD7-B3
BIOS version F9
Corsair SSD Force 3 20Gb Firmware version 1.2
Windows 7 med alla uppdateringar

Permalänk
Skrivet av Macaroney:

I AS SSD Benchmark med flera diskbenchprogram kan du se vad du har för mode,även firmware..

Det är på tyska... Finns det något liknande på engelska? Suger på tyska...

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Om du som jag, har ett Gigabyte moderkort så öppnas BIOS först efter texten "Loading Operating System".
Man får vara lite påstridig med <Del> flera gånger direkt efter Minnes presentationen.
När du har bytt från IDE till AHCI så gå in igen efter omstart och se till att Windows disken är förvald efter ändringen.

Wilco.

Permalänk
Skrivet av Cornflower:

Det är på tyska... Finns det något liknande på engelska? Suger på tyska...

AS SSD Benchmark download

Angående din SSD så finns uppdatering ar mjukvaran till den. Version 1.2 är inte så bra...
Force Series 3 and Force GT Firmware Update Ver 1.3.3

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

OK. Har laddat ned och kört. Får score 56 - 156 - 248 vad det nu innebär. Den säger också "pciide - BAD" vilket säkert är signifikant på något vis.

Skrivet av Waxinator:

Angående din SSD så finns uppdatering ar mjukvaran till den. Version 1.2 är inte så bra...
Force Series 3 and Force GT Firmware Update Ver 1.3.3

Japp. Det är därför jag försöker få disk-helvetet att gå över till AHCI-mode, så jag kan uppgradera den. Uppgraderingsverktyget funkar bara i AHCI-mode.

Det akuta problemet just nu är att jag inte kan komma in i BIOS, den ignorerar mitt frenetiska (eller ihållande) tryckande på DEL och startar Windows varje gång...

Om jag nu ger upp och gör något roligare på nyårsafton, skall jag ställa tillbaka med regedit så att Windows inte laddar MSAHCI.SYS längre, eller spelar det ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

OK. Har laddat ned och kört. Får score 56 - 156 - 248 vad det nu innebär. Den säger också "pciide - BAD" vilket säkert är signifikant på något vis.

Japp. Det är därför jag försöker få disk-helvetet att gå över till AHCI-mode, så jag kan uppgradera den. Uppgraderingsverktyget funkar bara i AHCI-mode.

Det akuta problemet just nu är att jag inte kan komma in i BIOS, den ignorerar mitt frenetiska (eller ihållande) tryckande på DEL och startar Windows varje gång...

Om jag nu ger upp och gör något roligare på nyårsafton, skall jag ställa tillbaka med regedit så att Windows inte laddar MSAHCI.SYS längre, eller spelar det ingen roll?

Det spelar ingen roll. Kör du med ett USB-tangentbord och har du i så fall enablat USB Legacy? Annars kan det vara värt att köra med ett PS/2 tangentbord (om sådan port existerar på moderkortet). Fungerar det att spamma F8 för att få upp boot-alternativen för Windows?

Permalänk

Ladda ner den nya Firmwaren och kolla hur du ska installera den (jag fick med en "Product Flyer" till min) innan du gör nåt annat.

Min Crucial M4 firmware ska man installera med IDE mode,vet inte hur det är med din men nån installationshjälp borde det skickas med...

pciide i AS SSD visar att din disk nu går i IDE mode..

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Skrivet av Macaroney:

Ladda ner den nya Firmwaren och kolla hur du ska installera den (jag fick med en "Product Flyer" till min) innan du gör nåt annat.

Min Crucial M4 firmware ska man installera med IDE mode,vet inte hur det är med din men nån installationshjälp borde det skickas med...

pciide i AS SSD visar att din disk nu går i IDE mode..

Steg 1: Sätt disken i AHCI-mode.... Det är därför jag håller på att strula med tekniken i stället för att spela på datorn... Jag vill uppgradera firmware på SSD:n, men först måste jag få disken i AHCI-mode. Det går inte, eftersom jag inte kommer åt BIOS:en med DEL-knappen....

Permalänk
Skrivet av Rådström:

Det spelar ingen roll. Kör du med ett USB-tangentbord och har du i så fall enablat USB Legacy? Annars kan det vara värt att köra med ett PS/2 tangentbord (om sådan port existerar på moderkortet). Fungerar det att spamma F8 för att få upp boot-alternativen för Windows?

Hur enablar jag USB Legacy?
Har inte kvar något gammalt PS2-tangenbord i huset, tyvärr. Skall kolla F8-spam...

Permalänk
Skrivet av Rådström:

Det spelar ingen roll. Kör du med ett USB-tangentbord och har du i så fall enablat USB Legacy? Annars kan det vara värt att köra med ett PS/2 tangentbord (om sådan port existerar på moderkortet). Fungerar det att spamma F8 för att få upp boot-alternativen för Windows?

Nevermind, hittade en TouchBios på Gigabytes hemsida, så jag kan uppdatera BIOS från Windows. Skall se om det löser problemet.

Permalänk

Om du nu kör med IDE och har installerat med Windows så kommer inte Windows att starta när du sen byter till AHCI.
Antingen installerar du om (efter du ändrat till AHCI) eller så ändrar du i registret (före du byter till AHCI, finns instruktioner hos google).

Permalänk

Har du kollat handboken för ditt MB om det är DEL-knappen som gäller för att komma in i BIOS?

Vad jag har förstått kan det vara lite olika beroende på tillverkare....

Det händer mej ibland att datorn går vidare och laddar OS, då startar jag om och spammar DEL, från att skärmen
får signal till att bios kommer upp, oavbrutet..

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Skrivet av Cornflower:

Nevermind, hittade en TouchBios på Gigabytes hemsida, så jag kan uppdatera BIOS från Windows. Skall se om det löser problemet.

Det programmet hjälper dig bara med att ändra i BIOS. För att uppdatera BIOS ifrån Windows så kör du @BIOS.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Har du gjort enligt det här sättet när du enablade AHCI? eller bara i bios?

http://www.windows7news.com/2010/05/25/how-to-enable-ahci-in-...

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Det programmet hjälper dig bara med att ändra i BIOS. För att uppdatera BIOS ifrån Windows så kör du @BIOS.

Uttryckte mig slarvigt.
Har använt @BIOS för att uppgradera BIOS till F9.
Har nu också använt TouchBIOS för att ändra inställningarna i BIOS från IDE till AHCI.

Permalänk
Skrivet av Macaroney:

Har du gjort enligt det här sättet när du enablade AHCI? eller bara i bios?

http://www.windows7news.com/2010/05/25/how-to-enable-ahci-in-...

Japp, eller åtminstone halvvägs, när jag försökte ändra i BIOS som steg 2, så kom jag inte in i BIOS. Det var då jag blev desperat...

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Om du nu kör med IDE och har installerat med Windows så kommer inte Windows att starta när du sen byter till AHCI.
Antingen installerar du om (efter du ändrat till AHCI) eller så ändrar du i registret (före du byter till AHCI, finns instruktioner hos google).

Ändrade i registret först. Problemet uppstod först när jag inte kom in i BIOS vid uppstart så jag kunde byta där också...

Permalänk

Cleara BIOS och kör från start igen, är nog det jag skulle ha gjort :/

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk

OK, allt är nu bra och vi kan alla gå och fira nyår. Tack alla snälla (och snabba) forum-rävar för all hjälp så här i årets sista skälvande timmar.

Kort resumé:
Jag har en SSD som strular. Enligt förståsigpåarna skall man då uppgradera Firmware.
Firmware-uppgraderingen kräver AHCI-mode på SSD-disken.
Att byta till AHCI-mode är enkelt, först byter man i registret med Regedit, sedan i BIOS.
Mitt problem var att jag inte kom in i BIOS längre. Kan ha att göra med att jag just uppgraderade BIOS till F9 utan att ladda ned den nya Touch-BIOS-grunkan som man skall använda för att göra ändringar i BIOS från Windows. Efter några timmars förtvivlan så fick jag ordning på ändringen i BIOS med Touch-BIOS, så disken startade i AHCI-mode.
Jag körde Firmware-uppgraderings-utilityn och vips! var disken uppgraderad till Firmware 1.3.3.
Förut fick jag följande resultat i SA SSD Benchmark: 56 - 156 - 248
Nu får jag 171-181-442 vilket är väldigt mycket bättre.
Vad det innebär i praktiken återstår att se. Jag är inte så beroende av prestandahöjningen, det var stabiliteten jag var ute efter. Jag har 16 Gb minne och Intel i7 3.4Ghz-processor och dubbla GTX570 grafikkort (SLI), så jag har prestanda så jag klarar mig.
Nåja, nu är allt OK. Jag har startat om datorn några gånger och allt verkar funka, så nu återstår bara att önska alla ett riktigt gott nytt år!!!

Permalänk

Nice Gott nytt!

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk

Jag hadde det problemet men det försvann när jag installerade om utan att ha någon annan disk i datorn

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 2600K (Socket 1155) MOBO:Asus P8P67 Deluxe GPU:Asus gtx 780 ti RAM:Kingston HyperX 2400 MHz 8GB (Dual channel) SSD:Force 3 120GB, OCZ Revodrive x2 HDD:Samsung Spinpoint F3 1TB Chassi:Corsair 750D PSU:Corsair Tx650 v2Ljud:Pro-Ject HeadBox II Hörlurar: Sennheiser hd600+ATH-M50 Högtalare: Dali Ikon 2 Mikrofon: Samson go mic Mus: Logitech G700 Matta: steelseries Qck+ Skärmar: en Asus Ve247h x3| citera mig för svar.

Permalänk
Skrivet av martin-96:

Jag hadde det problemet men det försvann när jag installerade om utan att ha någon annan disk i datorn

Vitsen med hela processen var att jag skulle slippa installera om alltihopa... Nåja, det funkade till slut.