Köpa nytt grafikkort eller ny dator?

Permalänk
Medlem

Köpa nytt grafikkort eller ny dator?

Hej Sweclockers!

Jag behöver era råd om det är värt att köpa ett nytt grafikkort till datorn eller om jag istället borde köpa en ny dator, det kommer då bli någon form av bärbar dator till mina studier.

Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" 2.4GHz / 1066MHz / 4MB
2x Corsair Value S. DDR2 1024MB PC2-5300 667MHz CL5 (KIT 2x512MB)
MSI - Socket 775 - ATX Intel P965 (P965 NEO-F) - DDR2 / SATA II Gblan
MSI GeForce 7950GT 512MB (NX7950GT-VT2D512EZ-HD) - Dual DVi / ViVo (PCI-Express)
ANTEC MIDITOWER P180B BLACK
NÄTDEL 550W ANTEC NEOHE HIGH EFFICIENCY

Den här datorn tyckte jag såg intressant ut.
(Asus N53SN-S1322V ) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1006243

Permalänk
Skrivet av Amerald:

Hej Sweclockers!

Jag behöver era råd om det är värt att köpa ett nytt grafikkort till datorn eller om jag istället borde köpa en ny dator, det kommer då bli någon form av bärbar dator till mina studier.

Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" 2.4GHz / 1066MHz / 4MB
2x Corsair Value S. DDR2 1024MB PC2-5300 667MHz CL5 (KIT 2x512MB)
MSI - Socket 775 - ATX Intel P965 (P965 NEO-F) - DDR2 / SATA II Gblan
MSI GeForce 7950GT 512MB (NX7950GT-VT2D512EZ-HD) - Dual DVi / ViVo (PCI-Express)
ANTEC MIDITOWER P180B BLACK
NÄTDEL 550W ANTEC NEOHE HIGH EFFICIENCY

Den här datorn tyckte jag såg intressant ut.
(Asus N53SN-S1322V ) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1006243

Beror ju mycket på vad du vill göra. Ska du sitta i Word hela tiden så behöver du ju inte någon uppgradering.

Citering
Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Hej Sweclockers!

Jag behöver era råd om det är värt att köpa ett nytt grafikkort till datorn eller om jag istället borde köpa en ny dator, det kommer då bli någon form av bärbar dator till mina studier.

Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" 2.4GHz / 1066MHz / 4MB
2x Corsair Value S. DDR2 1024MB PC2-5300 667MHz CL5 (KIT 2x512MB)
MSI - Socket 775 - ATX Intel P965 (P965 NEO-F) - DDR2 / SATA II Gblan
MSI GeForce 7950GT 512MB (NX7950GT-VT2D512EZ-HD) - Dual DVi / ViVo (PCI-Express)
ANTEC MIDITOWER P180B BLACK
NÄTDEL 550W ANTEC NEOHE HIGH EFFICIENCY

Den här datorn tyckte jag såg intressant ut.
(Asus N53SN-S1322V ) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1006243

Hej Am!
Du ska definitivt skaffa en ny dator om du tänker spela lite mer krävande spel på den.
Men om du endast tänker sitta och surfa och spela lättare spel så räcker det med ett billigt grafikkort och en ssd disk.

Hoppas detta hjälpte dig
MVH
//Jonatan

EDIT: Datorn du länkade ser även den bra ut.

Permalänk
Medlem

Du skulle nog haft lite mera RAM också isf... 1gb är inte mycket

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Hej Sweclockers!

Jag behöver era råd om det är värt att köpa ett nytt grafikkort till datorn eller om jag istället borde köpa en ny dator, det kommer då bli någon form av bärbar dator till mina studier.

Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" 2.4GHz / 1066MHz / 4MB
2x Corsair Value S. DDR2 1024MB PC2-5300 667MHz CL5 (KIT 2x512MB)
MSI - Socket 775 - ATX Intel P965 (P965 NEO-F) - DDR2 / SATA II Gblan
MSI GeForce 7950GT 512MB (NX7950GT-VT2D512EZ-HD) - Dual DVi / ViVo (PCI-Express)
ANTEC MIDITOWER P180B BLACK
NÄTDEL 550W ANTEC NEOHE HIGH EFFICIENCY

Den här datorn tyckte jag såg intressant ut.
(Asus N53SN-S1322V ) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1006243

Beror helt på vad du vill använda en dator till. Eftersom du funderar på grafikkort så tänker jag "spel", men sedan skriver du att du överväger en laptop till dina studier... Förklara dig!

Permalänk
Medlem

Jag är lite intresserad av att testa Skyrim, Witcher 2 och HOMM 6 men annars spelar jag mest äldre spel, grafikkortet verkar ju vara den svagaste länken fast om övriga datorn håller samma nivå är det väl i längden billigare att köpa nytt istället.

Edit: surf, progammering, virtualisering, spel(när jag har tid) är väl det jag använder datorn till. Datorn har 4x512 MB RAM.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Jag är lite intresserad av att testa Skyrim, Witcher 2 och HOMM 6 men annars spelar jag mest äldre spel, grafikkortet verkar ju vara den svagaste länken fast om övriga datorn håller samma nivå är det väl i längden billigare att köpa nytt istället.

Edit: surf, progammering, virtualisering, spel(när jag har tid) är väl det jag använder datorn till. Datorn har 4x512 MB RAM.

Tack!

Den funkar ju som kontorsmaskin, som du märker. Men moderna spel går inte så värst bra.
Har du pengarna så kan du förstås få en som är piggare på alla sätt.

Att uppgradera en så pass åldrad burk känns tveksamt, eftersom man får så mkt för pengarna om man köper nytt. (Om du bara byter ex. grafikkort så hålls det tillbaka av systemets övriga delar)

Edit: Vänta nu.. Virtualisering?! Jo, nog vill du ha fler trådar och mer RAM!

Permalänk
Skrivet av Amerald:

Hej Sweclockers!

Jag behöver era råd om det är värt att köpa ett nytt grafikkort till datorn eller om jag istället borde köpa en ny dator, det kommer då bli någon form av bärbar dator till mina studier.

Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" 2.4GHz / 1066MHz / 4MB
2x Corsair Value S. DDR2 1024MB PC2-5300 667MHz CL5 (KIT 2x512MB)
MSI - Socket 775 - ATX Intel P965 (P965 NEO-F) - DDR2 / SATA II Gblan
MSI GeForce 7950GT 512MB (NX7950GT-VT2D512EZ-HD) - Dual DVi / ViVo (PCI-Express)
ANTEC MIDITOWER P180B BLACK
NÄTDEL 550W ANTEC NEOHE HIGH EFFICIENCY

Den här datorn tyckte jag såg intressant ut.
(Asus N53SN-S1322V ) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1006243

Ett bättre grafikort och sen mer ram (Speciellt då det är så löjligt billigt nu) så skulle din dator vara duglig ett tag till även om cpun inte är den bästa men det går ju alltid överklocka eller leta upp en fetare 775 cpu begagnat som ditt moderkort reder ut. ( är inte så haj på 775 socklen och vilka chipset som stödjer vilka cpu's) På det sättet bör du kunna komma billigast undan. Fast det beror ju på vad du tänkt ha datorn till. Men sett många här på sweclockers som sitter kvar på 775 system utan problem.

Dina svagaste länkar är ju grafikkortet och ram minnet. Cpun kan ju trots allt klockas en del och om inget annat så finns det ju rätt billiga begagnade 775 cpu's Räcker du kollar runt lite ibland annonserna på forumet. Du bör ju kunna hitta en vettig fyrkärnig 775 cpu för en billig peng som du sen kan klocka upp lite.

Ovanstående syftar på om du nu bara tänkt ha datorn till äldre spel och dem lite mindre krävande nya spelen.

Edit: såg du ville virtualisera och dylikt. I så fall är det nog bättre att inventera i en ny maskin om du har pengarna till det. Antar du kan bygga själv nu så du inte köper en färdig märkes dator. För vill få valuta för pengarna så är det bygga själv som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bävra jävel:

Ett bättre grafikort och sen mer ram (Speciellt då det är så löjligt billigt nu) så skulle din dator vara duglig ett tag till även om cpun inte är den bästa men det går ju alltid överklocka eller leta upp en fetare 775 cpu begagnat som ditt moderkort reder ut. ( är inte så haj på 775 socklen och vilka chipset som stödjer vilka cpu's) På det sättet bör du kunna komma billigast undan. Fast det beror ju på vad du tänkt ha datorn till. Men sett många här på sweclockers som sitter kvar på 775 system utan problem.

Dina svagaste länkar är ju grafikkortet och ram minnet. Cpun kan ju trots allt klockas en del och om inget annat så finns det ju rätt billiga begagnade 775 cpu's Räcker du kollar runt lite ibland annonserna på forumet. Du bör ju kunna hitta en vettig fyrkärnig 775 cpu för en billig peng som du sen kan klocka upp lite.

Ovanstående syftar på om du nu bara tänkt ha datorn till äldre spel och dem lite mindre krävande nya spelen.

Edit: såg du ville virtualisera och dylikt. I så fall är det nog bättre att inventera i en ny maskin om du har pengarna till det. Antar du kan bygga själv nu så du inte köper en färdig märkes dator. För vill få valuta för pengarna så är det bygga själv som gäller

DDR2 är inte så särskilt billigt. Dessutom är kortet redan bestyckat med 4 moduler.
Man får ett 2*2GB kit för ~350:-