Permalänk
Medlem

CPUn är 128 grader!!!??

Hej, har byggt en ny dator och nu när jag har precis installerat windows och gfx och moderkort drivrutiner kollar jag mina temps med olika program.

I BIOS som de 2 första bilderna är ifrån ser temperaturerna bra ut:

Men sedan går jag in i windows och laddar CPU-z, SpeedFan och CPUID och ser detta..

Alltså på Speedfan står det att CPu tempen är 128 grader, på CPUID står det att CPUTIN temp är 128 grader medans SYSTIN är 33 grader...

Är min processor så här varm? Vad ska jag göra D=!

Permalänk
Hedersmedlem

SpeedFan är ett pissprogram som man ska undvika. Står det 128 på något vettigt program med, typ HWInfo, CoreTemp? Pröva!

En sak är säker dock; Din CPU är INTE 128 grader. Hade den varit det hade datorn, oavsett processormodell, insta-bluescreenat och antagligen tagit permanent skada.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Sensorfel, spärrar lär ju gå vid 128 grader och dessutom skulle den throtthla sig själv till döds. Känn om det är svinvarmt runt processorn om du vill försäkra dig.

Permalänk
Medlem

Står ju 33 grader i HWmonitor. Det är inte så jäkla svårt att söka på "128 grader", kommer upp flera trådar om dagen med EXAKT samma fråga. Testa söka på speedfan också så får du även se vad folk tycker om det...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Justeja, 128 grader är ju SpeedFans maxvärde. Hittar den inget värde (pga inkompetent program) så skickar den alltid ut 128. Dumt program.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem

jag förlitar mig inte på sådana mjukvaror, mjukvaran i bios verka i detta fall vara den "sanna" temperatur i idle. och som ovanstående skrev om fallet skulle vara så att din processor är över 100 grader så skulle din processor tagit en sådan smäll så du aldrig skulle kunna starta windows loggan igen samt att det inte skulle förvåna mig om en massa rök fyllde hela rummet, samt alla plastdelar runt om processorn exempel fläkten skulle börjat nästintill smälta. så nej du kan vara lugn! för säkerhets skull kolla så att allt sitter som det ska exempelvis cpu fläkten. Grattis till din nya dator btw

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

Det är inte så att du tittar på fahrenheit istället för på celsius?

För att förtydliga:

F = Fahrenheit
C = Celsius

Permalänk
Avstängd
Skrivet av To33e:

jag förlitar mig inte på sådana mjukvaror, mjukvaran i bios verka i detta fall vara den "sanna" temperatur i idle. och som ovanstående skrev om fallet skulle vara så att din processor är över 100 grader så skulle din processor tagit en sådan smäll så du aldrig skulle kunna starta windows loggan igen samt att det inte skulle förvåna mig om en massa rök fyllde hela rummet, samt alla plastdelar runt om processorn exempel fläkten skulle börjat nästintill smälta. så nej du kan vara lugn! för säkerhets skull kolla så att allt sitter som det ska exempelvis cpu fläkten. Grattis till din nya dator btw

Jo nästan, fast man kan inte riktigt lita på BIOS/UEFI heller för då har inte alla strömsparfunktioner startat som dom gör när operativsystemet har laddats.

Så idle utanför OS är oftast bra mycket högre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB