Uppstart av datorn med SSD, sjukt seg?

Permalänk

Uppstart av datorn med SSD, sjukt seg?

TJAA!

Jag har en OCZ Agility 60gb SSD.
Och har installerat mitt Windows 7 på denna SSD. Och jag tycker att den startar segt som satan.
Från det att jag tryckte på On/off knappen, så tog det exakt 40sekunder att starta den.

Kollade bios, och det var förinställt på att den skulle boota från Hårddisken.

Vad mer kan jag göra? Eller är den inte snabbare?

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Hedersmedlem

Man brukar kunna dölja diverse bootskärmar och liknande i BIOS, iallafall på vissa moderkort. Titta om du kan göra det! Snabbstart brukar finnas som alternativ med.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Man brukar kunna dölja diverse bootskärmar och liknande i BIOS, iallafall på vissa moderkort. Titta om du kan göra det! Snabbstart brukar finnas som alternativ med.

Jag har ett P8p67 pro moder

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TouchOfRed:

Jag har ett P8p67 pro moder

Har inte jag, så kan tyvärr inte säga om det finns eller inte. In i BIOS och spana, borde inte vara så svårt att hitta.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Inaktiv

Satt på ACHI i bios? och kanske valt att den bootar med segare hastighet . har du sata kabel som stöder 6.0GB/s?

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Har inte jag, så kan tyvärr inte säga om det finns eller inte. In i BIOS och spana, borde inte vara så svårt att hitta.

Aldrig varit inne i BIOS på ett nyare moderkort förut.. Hehe. Så hittar inte ett skit ! Hjälp? :$

enda bios jag varit inne i på är min 5år gamla dator..

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Skrivet av anon175067:

Satt på ACHI i bios? och kanske valt att den bootar med segare hastighet . har du sata kabel som stöder 6.0GB/s?

Inte en aning.. Aa sån kabel har jag satt dit.

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Medlem

Tips: ställ in startparametrar (hur mycket RAM osv) > msconfig > Tabb "Boot" > "Advanced Settings" Ställ in max på Number of processors och Maximum memory (NOT om du har mindre där än din fysiska hårdvara NYTTJA INTE DESSA INSTÄLLNINGAR).

Tips: Stäng av SWAP / PAGE

Det kan vara hjälpligt att installera om (ifall du inte redan gjort det) se även över ifall du kör tex "IDE" emulering på din SATA kontroller. Kolla gärna runt på det.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Skrivet av spixx^orginalet:

Tips: ställ in startparametrar (hur mycket RAM osv) > msconfig > Tabb "Boot" > "Advanced Settings" Ställ in max på Number of processors och Maximum memory (NOT om du har mindre där än din fysiska hårdvara NYTTJA INTE DESSA INSTÄLLNINGAR).

Tips: Stäng av SWAP / PAGE

Det kan vara hjälpligt att installera om (ifall du inte redan gjort det) se även över ifall du kör tex "IDE" emulering på din SATA kontroller. Kolla gärna runt på det.

Ändrade ram till 1600mhz.
Och på number of processor tog jag "By All Cores"
Vad menar du med "NOT om du har mindre där än din fysiska hårdvara NYTTJA INTE DESSA INSTÄLLNINGAR" ?
Vad är Swap o page?
Ursäkta att jag inte är så kunnig, är fortfarande nybörjare

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Medlem

Det var mer allmänna tips, troligaste var tidigare nämnda IDE / AHCI inställningarna för disken. Du ser detta via bios men nu är det dags att fira nyår gott nytt på dig och GLHF

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Om du inte varit inne i BIOS tidigare med detta moderkort så har du en massa onödigt skräp som initieras vid BIOS post som t.ex Marvell kontroller, firewire etc etc och allt sånt tar tid.
Jag har samma moderkort och min BIOS post tar ca 20 sekunder och då har jag ändå stängt av allt onödigt (har dock en raid som initialiseras som tar lite tid), sen tar det strax under 10 sekunder till innan jag är inne på skrivbordet och kan börja arbeta med datorn.
Men gå in i BIOS och stäng av de funktioner på moderkortet du inte använder, framför allt Marvell kontrollern så kommer det gå lite snabbare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Om du inte varit inne i BIOS tidigare med detta moderkort så har du en massa onödigt skräp som initieras vid BIOS post som t.ex Marvell kontroller, firewire etc etc och allt sånt tar tid.
Jag har samma moderkort och min BIOS post tar ca 20 sekunder och då har jag ändå stängt av allt onödigt (har dock en raid som initialiseras som tar lite tid), sen tar det strax under 10 sekunder till innan jag är inne på skrivbordet och kan börja arbeta med datorn.
Men gå in i BIOS och stäng av de funktioner på moderkortet du inte använder, framför allt Marvell kontrollern så kommer det gå lite snabbare.

Hade det gått snabbare att starta datorn med ett annat moderkort?

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Medlem
Skrivet av TouchOfRed:

Hade det gått snabbare att starta datorn med ett annat moderkort?

Tror jag inte, handlar bara om att du måste stänga av de funktioner du inte använder.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Tror jag inte, handlar bara om att du måste stänga av de funktioner du inte använder.

Ska ta en titt, tack

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY