Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Varför smäller vi nyårsraketer?

Jag och fassan satt och funderade på varför vi smäller av nyårsraketer, var kommer det ifrån?

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift ▩ CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz ▩ Motherboard: Asus Maximus VI Hero ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 160Mhz+ core / 700Mhz+ memory ▩ Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz ▩SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 11047 ▩ Valley Benchmark: 6802

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2005

Från wiki: "I Kina används smällare, som ett sätt att skrämma bort onda andar vid många händelser som begravningar, bröllop, invigningar och start på festligheter."

Numera tror jag inte vi har samma uppsåt dock utan mer för att det är "fint"

Macbook pro 13" :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av opox:

Från wiki: "I Kina används smällare, som ett sätt att skrämma bort onda andar vid många händelser som begravningar, bröllop, invigningar och start på festligheter."

Ah okej, de kanske finns en parallell till våra "häxor" gentemot "onda andar"?

Tack för svaret! Gott nytt!

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift ▩ CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz ▩ Motherboard: Asus Maximus VI Hero ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 160Mhz+ core / 700Mhz+ memory ▩ Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz ▩SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 11047 ▩ Valley Benchmark: 6802

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av flashen:

Ah okej, de kanske finns en parallell till våra "häxor" gentemot "onda andar"?

Tack för svaret! Gott nytt!

Tror att det är något liknande för oss ja.

Kan förövrigt rekommendera ett besök i Norrköping när de håller SM i fyrverkeri. Svårslagen upplevelse

Spelar RB6 Siege, PUBG, Rimworld och lite annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av opox:

Fyrverkerier kan vara fint, men det som inte är lika fint är dessa idioter som springer runt och smäller
sina polska smällare på innergårdarna.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av SUMITOMO:

Fyrverkerier kan vara fint, men det som inte är lika fint är dessa idioter som springer runt och smäller
sina polska smällare på innergårdarna.

Rofl så sant speciellt när man bor i en storstad

Nä nu blir det mer whisky!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Jävla bra fråga... Är förbannat trött på att små ungar och ungdomar som håller på att smälla i flera veckor förre och efter nyår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

Några dagar gammal men faktiskt så smäller vi inga smällare, för smällare blev förbjuda för flera år sen fyrverkerier är det som är nu..synd det, man saknar Thunderking!

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av samme28:

Några dagar gammal men faktiskt så smäller vi inga smällare, för smällare blev förbjuda för flera år sen fyrverkerier är det som är nu..synd det, man saknar Thunderking!

Det sköts smällare av bara fan. Folk importerar, hänger du inte med?

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Borde vara olagligt att smälla av skit innan och efter 00-01 nyårsnatten, vet själv hur det är då jag gick förbi ett garage där massa kissungar brukar hänga och självklart var dom tvugna att smälla av massa raketer veckan efter nyår.

- i5 8600K@4.8ghz - 16gb DDR4@3000mhz - MSI Armor RTX 2070 +300/600mhz - Jonsbo VR2 - AOC Agon AG271QG - Bitfenix Whisper M 450w -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

vet att det aldrig kommer att bli av, men jag tycker seriöst att en tids lag borde införas på fyrverkerier.
från kl 00:00 till 00:15 så kan det få vara ok att smälla, men innan och efter det så ska det vara stopp.
vet inte om detta kommer hjälpa, men anledningen till att jag tycker detta är för all skadegörelse, alla som får lida och djuren som blir utsatta(och då syftar jag inte bara på själva smällarna).

varje år så läser man om folk som gjort sig illa, djur som blivit misshandlade med fyrverkerier/smällare och för varje gång så verkar fallen vara brutalare och grymmare.
det fanns en tid då avfyring utav raketer och smällare var en utav de roligaste sakerna som fanns att göra på nyår, men efter att jag såg den där fruktansvärda bilden på facebook(som rätt så snabbt togs bort) där det var några ungdomar som hade hett en raket i munnen på en hund, tejpat för munnen och sedan tänt på och sprängt bort hela övre delen på hund stackaren som jag blev helt emot fyrverkerier.
majoriteten har vett/psyket nog att veta vad man ska ha raketer till och få sjuka jävlar vet det inte, men trotts att friska människor är mer än sjuka, så tycker jag att allt ska förbjudas, eller åtminstånde he in någon tidslag(inte för jag tror att det kommer att hjälpa)

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av SUMITOMO:

Det sköts smällare av bara fan. Folk importerar, hänger du inte med?

Haha nja den fronten hänger jag inte med på, aldrig hittat nåt ställe som man kan beställa ifrån, skulle vara helt sjukt att få några thunderkings igen!

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2003

För mig är det ett fett mysterium att fyrverkerier är tillåtna överhuvudtaget. Hade varit bättre med ett totalförbud och låtit kommunen eller företag med någon special-licens sköta smällandet på nyårsnatten. Tanken att avfyra massa fyrverkerier under berusning är ju helt hår-resande. Sen så tvingas man ju dessutom utsättas för det hela under typ en hel månad pga att ungar med föräldrar med dåligt omdöme har svårt att avgöra om det är den 31 december. Gillar generellt sett inte förbud och så, men när det gäller fyrverkerier så drabbas ju även dom som inte aktivt deltar i idiotin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

När jag var i Chile / Santiago var det helt olagligt att använda fyrverkeri, gick inte ens att köpa

Vid 12 slaget var det myndigheterna som arrangerade det mitt i staden

Tyckte det var ett bra alternativ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Skulle va bättre om ex kommun stod för den större delen av fyrverkerierna.

Att ha en dag man ska droga ner sig på för att sedan gå ut i kylan mitt i natten för att avfyra farliga fyrverkerier är egentligen en lite konstig tradition men om det finns de som tycker det är kul så ska jag inte ta det ifrån dem utan råder dem bara att tänka till lite extra.

Mac Book-intel