Permalänk
Medlem

Julklappe pengen

Efter en trevlig jul så har man ju som så många andra fått en fin summa pengar kontant.
Men detta är inte lika roligt som man kan tro. Varför jo se att sätta in denna fina summa på banken är svårare än man tror.
Det handlar om ca 5k och det är lite mer än jag själv tycker om att ranta runt stockholm med på fickan, så då ska ja sätta in pengarna. Första bank kontoret
(och det närmaste) upphört (för nån månad sen), andra endast service, tredje ingen kontant hantering fjärde samma sak, femte (annan bank) 150kr för att sätta in 6e snacka om att jag blir förvånad det är ett bankkontor som tar emot och hanterar KONTANTER. (total tid för att sätta in 5k ~3h)

(Ja jag blev mer än lite irriterad över att behöva leta runt halva stockholm för ett jäkla bank kontor för att sätta in pengar...)

Men vem kan vilja sätta in kontanter på ett konto 2011(nästan -12)? allt är ju redan digitalt... utom julklapparna... Sen handlar jag ju själv mest komponenter och liknande via nätet så vil ju ha det direkt in på kontot, men hur förklarar man sånt för den äldre släkten?...
Pengar är trevligt att få bara de är på konot....

Så vad jag nu skulle vilja veta är om någon har en bättre bank som tar emot kontanter på mer än var 5e kontor? Jag har Nordea och det var Swedbank som skulle ha 150kr för insättning på Nordea konto...

Permalänk

Beror väl helt på vart man bor. Jag använder också Nordea, men har inga problem med att hitta ställen att sätta in pengar här runt Sthlm, vid de få tillfällen man behöver.

Min morsa har iaf lärt sig att föra över pengar digitalt. Blir en schysst överraskning när man kommer hem efter julafton och ska betala räkningar

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Intressant att det ska vara så svårt att hitta i Stockholm. Här i en liten förort till Gävle har jag ett bankkontor från min bank ungefär en kilometer bort.

Du får helt enkelt köpa gammelsläktingen en billig smartphone och installera bank-app för framtida insättningar

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Jag har handelsbanken och har inga problem att sätta in pengar. Satte in 35kkr i höstas utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

På de bankkontor som saknar kontanthantering brukar det oftast finnas en insättningsbankomat.
Hur smidigt som helst.
Så är det på nästan alla SEB kontor i alla fall.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Nästa jul får du ta med en iZettle eller liknande produkt så får hela släkten dra sitt bankkort i din smartphone(om du har en) och överföra pengar till ditt konto.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Intressant att det ska vara så svårt att hitta i Stockholm. Här i en liten förort till Gävle har jag ett bankkontor från min bank ungefär en kilometer bort.

Du får helt enkelt köpa gammelsläktingen en billig smartphone och installera bank-app för framtida insättningar

Nu bara funderar jag högt men kanske det kan handla om rånrisken är större i Stockholm eller så?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu bara funderar jag högt men kanske det kan handla om rånrisken är större i Stockholm eller så?

Rent spontant känner jag tvärt om. Någon som vill råna en bank gör det på ett ställe där det inte är en snut eller säkerhetsvakt runt hörnet.
Jag har dock inte någon bättre tanke om varför det är som det är, kanske bara en slump.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Swedbank här och både i salem och tumba har fanskapen slutat med kontanthantering..
Förfan det är ju en bank!!

Blev hänvisad till centrala sthlm en timme bort för att kunna kasta in pengar.. löjligt sa h****.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Rent spontant känner jag tvärt om. Någon som vill råna en bank gör det på ett ställe där det inte är en snut eller säkerhetsvakt runt hörnet.
Jag har dock inte någon bättre tanke om varför det är som det är, kanske bara en slump.

Å andra sidan är la de stora pengarna i storbankerna som ofta ligger i storstan (tror jag i alla fall) Tänk bara på helikopterrånet inte direkt på landsbyggden;) Skulle vara lite intressant om det fanns statestik som visade vart rånen sker. Men kan ju vara som du säger att det är slumpen eller att det bara kostar pengar att hantera kontanter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Å andra sidan är la de stora pengarna i storbankerna som ofta ligger i storstan (tror jag i alla fall) Tänk bara på helikopterrånet inte direkt på landsbyggden;) Skulle vara lite intressant om det fanns statestik som visade vart rånen sker. Men kan ju vara som du säger att det är slumpen eller att det bara kostar pengar att hantera kontanter.

Det var väl ändå en värdedepå och inte en bank? Som jag förstått det så är en värdedepå nån form av samlingspunkt för pengar på väg vidare, som är extra övervakat. Banker, butiker och annat dumpar sina pengar där som sedan på nått vis till slut förs vidare nånstans. Jag vet inte. Jag kan inte tänka mig att det finns några miljoner i kontanter på bankkontoret här i lilla förorten, som exempel.

Oftast har ju banker en övre gräns när det gäller uttag i kontanter också. Behöver man plocka ut en större summa i cash så får man vänta några dagar. Detta för att transportera rena cash till platsen..... eller nått. Har dålig koll och är ganska ointresserad på hur det fungerar också

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag läste på http://www.svd.se/naringsliv/allt-fler-banker-har-slut-pa-pen... att Handelsbanken verkar gå lite mot strömmen när det gäller kontanthantering, så du kan ju pröva att gå till en sådan bank. De kanske tar ut en avgift om man vill sätta in pengar på ett konto i en annan bank, men i så fall kan man ju öppna ett konto i Handelsbanken och skaffa internetbank (kostar inget) och sedan föra över pengarna till sitt konto i en annan bank. Nu var det i och för sig ett par år sedan jag gjorde en kontantinsättning sist, men jag har svårt att tro att SHB skulle ha infört avgifter på insättning av pengar till SHB-konton.

Permalänk
Medlem

Jag har sparbanken nord (swedbank) dom har ju en sån här finurlig insättningsautomat som man kan sätta in pengar på även om banken skulle vara stängd.. (Inte öppet dygnet runt men några timmar extra iaf)

Funkar klockers men antar Nordea har nåt liknande också

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag har också nordea och fick ca 20 000kr. Nordea kontoret här jag bor kunde bara sätta in 10 000 sen vänta 5 bankdagar för att sätta in ytterligare 10 000 och efter det inom en tidsperiod på 14 dagar behövs en blankett fyllas i. Gick dock bra att lämna 20 000 så dom satte in 10 000 och dom andra 10 000 efter 5 bankdagar.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SunQ:

På de bankkontor som saknar kontanthantering brukar det oftast finnas en insättningsbankomat.
Hur smidigt som helst.
Så är det på nästan alla SEB kontor i alla fall.

Och kontantautomaterna brukar ta ett par procent för besväret. Förstår inte alls konceptet med att jag ska behöva betala för att låna ut pengar. Konceptet är ju att jag får ränta när jag lånar ut pengar och banken får ränta när de lånar ut pengar. Skillnaden där emellan är bankens vinst. Pengarna jag lånar ut investerar de sedan för att tjäna pengar. Varför ska jag betala för det? Hatar banker sina kunder så mycket?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och kontantautomaterna brukar ta ett par procent för besväret. Förstår inte alls konceptet med att jag ska behöva betala för att låna ut pengar. Konceptet är ju att jag får ränta när jag lånar ut pengar och banken får ränta när de lånar ut pengar. Skillnaden där emellan är bankens vinst. Pengarna jag lånar ut investerar de sedan för att tjäna pengar. Varför ska jag betala för det? Hatar banker sina kunder så mycket?

Jag har satt in pengar lite nu och då på dessa kontantautomater. Aldrig betalat en krona för detta. Jag har iofs SEB och gör det på en SEB automat.
Väldigt smidigt enligt mig. Oftast är dessa i lobbyn på bankerna och brukar ofta vara tillgängliga större delen av dygnet.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SunQ:

Jag har satt in pengar lite nu och då på dessa kontantautomater. Aldrig betalat en krona för detta. Jag har iofs SEB och gör det på en SEB automat.
Väldigt smidigt enligt mig. Oftast är dessa i lobbyn på bankerna och brukar ofta vara tillgängliga större delen av dygnet.

De kanske inte tar det för sedlar men när jag satte i ett par tusen i mynt på mitt SEB-kontor tog de två procent i fuck-you-avgift.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24