Permalänk

Hur fungerar fläktkontroller?

Hej allihopa och gott nytt år! Jag har sett ganska många trådar med liknande frågor, men ingen som besvarar just min fråga, eller det är nog mer av en säkerhetsgrej. Jag ska uppgradera kylningen i min dator genom nytt chassi (Coolermaster 430 Elite) och 2 st Gentle Typhoon till chassit, och en Noctua NH-U9B SE2 till min CPU. Då jag tyvärr bara har en 4-pin connector och vill kunna styra mina fans enkelt tänkte jag köpa en fläktkontroller. Men jag undrar hur de fungerar rent praktiskt. Vad jag har förstått så kopplar man in sin 3 eller 4-pins fan till baksidan av kontrollern, och sedan kopplar man kontrollern till nätagget genom molex eller annan medföljande sladd. Jag vet inte om detta är riktigt rätt. Det jag alltså egentligen vill veta är, kommer detta att fungera om jag har två tre stycken 3-pin fläktar som jag kopplar till kontrollern och en ledig molex-kabel för att ge el till själva kontrollern. Tack på förhand!

OBS! Detta kan behövas (http://www.inet.se/produkt/5321325/scythe-kaze-q-3-5-flaktkon...)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer. I kontrollern sitter en potentiometer vid varje vred och du styr därigenom hastigheten genom att reglera resistansen och därmed spänning och ström.
En molex kan ge mer än tillräckligt med ström för att driva flera fläktar, så det är inget du behöver oroa dig för.
Så som du sa själv ska du koppla allt.
Gott Nytt År!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snikodell:

Vad jag har förstått så kopplar man in sin 3 eller 4-pins fan till baksidan av kontrollern, och sedan kopplar man kontrollern till nätagget genom molex eller annan medföljande sladd. Jag vet inte om detta är riktigt rätt. Det jag alltså egentligen vill veta är, kommer detta att fungera om jag har två tre stycken 3-pin fläktar som jag kopplar till kontrollern och en ledig molex-kabel för att ge el till själva kontrollern. Tack på förhand!

OBS! Detta kan behövas (http://www.inet.se/produkt/5321325/scythe-kaze-q-3-5-flaktkon...)

Helt korrekt.

Permalänk

Helt korrekt

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk

Tack så mycket allihopa! Beställer på måndag när inet är "back in action"

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Ja det stämmer. I kontrollern sitter en potentiometer vid varje vred och du styr därigenom hastigheten genom att reglera resistansen och därmed spänning och ström.
En molex kan ge mer än tillräckligt med ström för att driva flera fläktar, så det är inget du behöver oroa dig för.
Så som du sa själv ska du koppla allt.
Gott Nytt År!

Hur är det med sladdlängd? Jag har ett Coolermaster Elite 430 och är rädd att sladdarna inte ska nå... vad göra?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Skrivet av snikodell:

Hur är det med sladdlängd? Jag har ett Coolermaster Elite 430 och är rädd att sladdarna inte ska nå... vad göra?

Det följer med förlängningssladdar, så det är inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snikodell:

Hur är det med sladdlängd? Jag har ett Coolermaster Elite 430 och är rädd att sladdarna inte ska nå... vad göra?

Detta:

Skrivet av Spajdermän:

Det följer med förlängningssladdar, så det är inget problem.

Alternativt kan man köpa nåt sånt här: http://www.inet.se/produkt/8905148/nzxt-3-pin-flakt-forlangni...
Finns olika längder och färger osv. Titta under kategorin: http://www.inet.se/kategori/247/stromadapter

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Du kopplar ihopp det sen styr du strömstyrkan med en kontroller av nån form? xD

Permalänk

Är det en bra fläktkontroller du köpt så får du med förlängningskablar.
När jag köpte min Schythe Kaze Master Pro så fick jag med både förlängningskablar (8 stycken - dvs 2 extra) samt temperaturkablar. Riktigt grym fläktkontroller är det:
http://www.youtube.com/watch?v=bcrHXohG-BY

395 kr från webhallen om du hämtar i butik:
http://www.webhallen.com/hardvara/114514-scythe_kaze_master_p...

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

Det kan ibland bli problem om man kopplar in för många fläktar på en och samma pin på controllers, dom är väl så vitt jag vet begränsade i hur många Watt dom kan skicka ut som max.
Hittar ingen info hos Inet om det men har du bara en fläkt på varje pin ska det väl omöjligtvis vara problem att få dom att gå i maxfart.

Det är väl bara lite mer exklusiva controllers som kan stänga av fläktarna helt och hållet om man vill göra det också.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Ja det stämmer. I kontrollern sitter en potentiometer vid varje vred och du styr därigenom hastigheten genom att reglera resistansen och därmed spänning och ström.
En molex kan ge mer än tillräckligt med ström för att driva flera fläktar, så det är inget du behöver oroa dig för.
Så som du sa själv ska du koppla allt.
Gott Nytt År!

Jag beställde mina saker igår och det blev tyvärr ingen fläktkontroller, den var inte i lager och jag orkade inte vänta. Istället köpte jag en adapter som jag kopplar in i 4-pinnen i moderkortet och sedan kopplar in mina fläktar i grenarna. Kommer jag kunna styra alla fläktar genom mjukvara då? Och skulle du kunna se om du hittar några kompatibilitetsfel eller problem med denna kundvagnen?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1306931/nya-datordelar

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snikodell:

Jag beställde mina saker igår och det blev tyvärr ingen fläktkontroller, den var inte i lager och jag orkade inte vänta. Istället köpte jag en adapter som jag kopplar in i 4-pinnen i moderkortet och sedan kopplar in mina fläktar i grenarna. Kommer jag kunna styra alla fläktar genom mjukvara då? Och skulle du kunna se om du hittar några kompatibilitetsfel eller problem med denna kundvagnen?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1306931/nya-datordelar

Enligt den adaptern så kan du bara PWM-styra CPU-fläkten med den. Vill du kunna styra övriga fläktar med den så måste du ha ett program som kan styra spänningen. Jag använder inte denna lösningen själv så jag vet tyvärr inte vilka program som kan göra det om det ens finns. Man kan ställa in spänning i BIOS också, men jag vet inte om det blir konstant eller om det går att göra en fläktkurva där. Skiljer sig antagligen mellan olika moderkort.

Kundvagnen ser bra ut, det finns egentligen inte så mycket i den som skulle kunna gå fel.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Enligt den adaptern så kan du bara PWM-styra CPU-fläkten med den. Vill du kunna styra övriga fläktar med den så måste du ha ett program som kan styra spänningen. Jag använder inte denna lösningen själv så jag vet tyvärr inte vilka program som kan göra det om det ens finns. Man kan ställa in spänning i BIOS också, men jag vet inte om det blir konstant eller om det går att göra en fläktkurva där. Skiljer sig antagligen mellan olika moderkort.

Kundvagnen ser bra ut, det finns egentligen inte så mycket i den som skulle kunna gå fel.

Okej, tack för svar. Men tror du det finns program där man kan ändra spänningen? Jag har nämligen aldrig hört talas om det.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snikodell:

Okej, tack för svar. Men tror du det finns program där man kan ändra spänningen? Jag har nämligen aldrig hört talas om det.

Tror inte det. Men det är mycket som jag inte vet

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Tror inte det. Men det är mycket som jag inte vet

Hittade ett program som hette Q-Fan. Hoppas det fungerar imorgon när jag får mina saker.

Lite OT:
Jag ska ju bl. a byta chassi och CPU-kylare. Är det något speciellt jag bör tänka på? Har ångest att jag kommer förstöra moderkortet under flytten... Lite råd? Jag har trots allt byggt en dator förut, men jag orkar bara inte att något ska gå fel. Btw, kommer standoffs med mitt chassi?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snikodell:

Hittade ett program som hette Q-Fan. Hoppas det fungerar imorgon när jag får mina saker.

Lite OT:
Jag ska ju bl. a byta chassi och CPU-kylare. Är det något speciellt jag bör tänka på? Har ångest att jag kommer förstöra moderkortet under flytten... Lite råd? Jag har trots allt byggt en dator förut, men jag orkar bara inte att något ska gå fel. Btw, kommer standoffs med mitt chassi?

Samma mängd kylpasta som ett okokt riskorn, inte smeta ut utan bara sätta på kylaren. Ta bort det gamla med nåt lösningsmedel utan fett och nåt som inte luddar.
Lägg moderkortet på nåt som inte laddas upp med statisk elektricitet. Kartong och trä funkar, bäst är väl ESD-påsen som moderkortet kom i.
Har aldrig hört talas om ett chassi utan distanser.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snikodell:

Hittade ett program som hette Q-Fan. Hoppas det fungerar imorgon när jag får mina saker.

Lite OT:
Jag ska ju bl. a byta chassi och CPU-kylare. Är det något speciellt jag bör tänka på? Har ångest att jag kommer förstöra moderkortet under flytten... Lite råd? Jag har trots allt byggt en dator förut, men jag orkar bara inte att något ska gå fel. Btw, kommer standoffs med mitt chassi?

Om du byggt dator innan borde det inte vara några problem. Tappa bara inget i marken! Om möjligt kan du t.ex. låta CPU+kylare och RAM
sitta kvar i kortet när du flyttar det (men inte graffet!). Glöm inte att koppla i ALLA sladdar sedan

Och ja. Standofs SKA följa med chassiet.

Edit: Derp på CPU tipset, läste inte att du skulle byta

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Samma mängd kylpasta som ett okokt riskorn, inte smeta ut utan bara sätta på kylaren. Ta bort det gamla med nåt lösningsmedel utan fett och nåt som inte luddar.
Lägg moderkortet på nåt som inte laddas upp med statisk elektricitet. Kartong och trä funkar, bäst är väl ESD-påsen som moderkortet kom i.
Har aldrig hört talas om ett chassi utan distanser.

Skrivet av Chmat76:

Om du byggt dator innan borde det inte vara några problem. Tappa bara inget i marken! Om möjligt kan du t.ex. låta CPU+kylare och RAM
sitta kvar i kortet när du flyttar det (men inte graffet!). Glöm inte att koppla i ALLA sladdar sedan

Och ja. Standofs SKA följa med chassiet.

Edit: Derp på CPU tipset, läste inte att du skulle byta

Tack för tipsen, men dedär med att jag ska ta bort det gamla med lösningsmedel, jag såg på en tutorial på newegg.com att snubben applicerade nytt kylpasta och smetade ut det över det gamla... Och om jag nu ska ta bort det, vad skulle du rekomendera för lösningsmedel?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snikodell:

Tack för tipsen, men dedär med att jag ska ta bort det gamla med lösningsmedel, jag såg på en tutorial på newegg.com att snubben applicerade nytt kylpasta och smetade ut det över det gamla... Och om jag nu ska ta bort det, vad skulle du rekomendera för lösningsmedel?

Finns många guider på detta, men kemisk ren aceton/bensin, t-röd eller liknande borde fungera.

Edit: Här är en utmärkt guide! http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Finns många guider på detta, men kemisk ren aceton/bensin, t-röd eller liknande borde fungera.

Edit: Här är en utmärkt guide! http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Tack så hemskt mycket för att ni är så hjälpsamma, jag har en sista fråga bara, jag har 3 chassifläktar, 90mm och två 120mm. Jag kommer sätta 120mm fläktarna som insug i fronten och utsläpp där bak, men vad ska jag göra med min 90mm för optimal temperatur? Borde jag ha den i botten, dvs. blåsa mot graffen, eller uppå eller var? Återigen tack! Underbar community!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snikodell:

Tack så hemskt mycket för att ni är så hjälpsamma, jag har en sista fråga bara, jag har 3 chassifläktar, 90mm och två 120mm. Jag kommer sätta 120mm fläktarna som insug i fronten och utsläpp där bak, men vad ska jag göra med min 90mm för optimal temperatur? Borde jag ha den i botten, dvs. blåsa mot graffen, eller uppå eller var? Återigen tack! Underbar community!

Är det fläktar du har nu? Grejen med 430:n är att det kommer 1 fläkt förinstallerad. en blå led 120mm front (insug).

Om de fläktar du listat är fläktar du har så har du bara ett alternativ med 92mm:arn. Placera i botten (som insug). Sedan placerar du en 120mm fläkt som insug på sidan, och den sista 120mm som utsug bakåt. Detta har två fördelar. 1: du för övertryck i lådan -> mindre damm kommer in genom springor. 2: värme stiger, och det är övertryck, så i toppen kommer det blåsa ut varmluft "automatiskt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Är det fläktar du har nu? Grejen med 430:n är att det kommer 1 fläkt förinstallerad. en blå led 120mm front (insug).

Om de fläktar du listat är fläktar du har så har du bara ett alternativ med 92mm:arn. Placera i botten (som insug). Sedan placerar du en 120mm fläkt som insug på sidan, och den sista 120mm som utsug bakåt. Detta har två fördelar. 1: du för övertryck i lådan -> mindre damm kommer in genom springor. 2: värme stiger, och det är övertryck, så i toppen kommer det blåsa ut varmluft "automatiskt".

Fast övertryck har en tendens att förstöra luftflödet, jag kör med lika många in som ut och har inte mycket damm i lådan.
Nu är min låda större än denna men jag kör med tre 120mm i fronten, en 120mm bak och två 140mm i toppen.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Fast övertryck har en tendens att förstöra luftflödet, jag kör med lika många in som ut och har inte mycket damm i lådan.
Nu är min låda större än denna men jag kör med tre 120mm i fronten, en 120mm bak och två 140mm i toppen.

Det förstör luftflödet ifall luften inte har någonstans att ta vägen. Nu har den det, då det kommer vara helt öppet i toppen, vilket leder till att luften kommer blåsa ut där (utöver utblåset bakåt)

edit: sen skulle det ju vara optimalt ifall han hade fläktar där också, menmen.

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Finns många guider på detta, men kemisk ren aceton/bensin, t-röd eller liknande borde fungera.

Edit: Här är en utmärkt guide! http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Skrivet av Chmat76:

Är det fläktar du har nu? Grejen med 430:n är att det kommer 1 fläkt förinstallerad. en blå led 120mm front (insug).

Om de fläktar du listat är fläktar du har så har du bara ett alternativ med 92mm:arn. Placera i botten (som insug). Sedan placerar du en 120mm fläkt som insug på sidan, och den sista 120mm som utsug bakåt. Detta har två fördelar. 1: du för övertryck i lådan -> mindre damm kommer in genom springor. 2: värme stiger, och det är övertryck, så i toppen kommer det blåsa ut varmluft "automatiskt".

Nej alltså jag har en 120mm och en 92mm, sen räknade jag med den som kommer med 430... Det finns ju bara en "officiell" 92mm plats men jag tänkte att man kanske ändå kan fästa den någon annan stans. Eller?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snikodell:

Nej alltså jag har en 120mm och en 92mm, sen räknade jag med den som kommer med 430... Det finns ju bara en "officiell" 92mm plats men jag tänkte att man kanske ändå kan fästa den någon annan stans. Eller?

Då blir det att ghetto-modda. Ej att rekommendera rly. Men kan du inte köpa till fler fläktar? de är ju inte så dyra trots allt.

Men du SKA ha en 120mm som utblås bak

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Då blir det att ghetto-modda. Ej att rekommendera rly. Men kan du inte köpa till fler fläktar? de är ju inte så dyra trots allt.

Men du SKA ha en 120mm som utblås bak

Men jag kan väl ha 120mm (intag), 120mm (utblås), och en 92mm (botten)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem

Du kan inte styra fläktarna som är kopplade till chassifläktsuttagen på moderkortet? Alternativt ställa om till spänningsreglering från pwm på cpufläkten? Jag kör speedfan och det fungerar hyfsat.