Ändamålsglidning pågår...

Permalänk
Avstängd

Ändamålsglidning pågår...

...precis som vi förutsåg:

http://dn.se/nyheter/sverige/sapo-ska-fa-anvanda-fra-spaning-...

Personligen ser jag inget principiellt problem med att just SÄPO får tillgång till FRA, men implikationerna är större. Det vi ser är klockren ändamålsglidning vilket var precis vad förnuftiga människor varnade för inför "FRA-lagen".

Än en gång vill jag tydligt säga att jag är för signalspaning och för FRA och för SÄPO (hur kan man inte vara "för" att staten sköter sina kärnuppgifter?). Jag såväl förväntar mig som kräver att våra skattepengar går till att skydda oss medborgare från yttre och inre hot.

Men jag är emot "FRA-lagen" och den godtycklighet som skapas i dess kölvatten. Man låter nämligen något som i princip och tanke _ska_ vara förbjudet bli skyddat genom lag, vilket är fel. Paradoxalt nog _bör_ FRA ägna sig åt olaglig verksamhet eftersom detta ger automatiska incitament till att gå pragmatiskt fram. Låtsasdomstolar har vidare inte med att göra vad FRA spanar på. Att göra något som i princip ska vara olagligt lagligt, är fel. Tokfel. Att FRA måste göra olagliga saker för att skydda medborgarna är däremot något vi får acceptera.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med dig.
Ändamålsglinging med "FRA-lagen" är/var väll igentligen bara en tidsfråga, tråkigt nog.

Permalänk
Medlem

Det är en mänsklig egenskap att vilja använda saker och ting på nya och kreativa sätt. "Mobiltelefon med vibrationsfunktion? Den kan jag köra upp i ändtarmen för en stunds njutning!" Sådana är människor. De flesta vettiga människor insåg att FRA-lagen skulle leda till just sådana här saker och det lär inte sluta med detta. Därför är det viktigt när man beslutar om sådana här saker att verkligen utvärdera om "det goda syftet" motiverar och överskuggar "de onda biverkningarna". När det gäller FRA-lagen är det tydligt att sjukdomen man försöker bota är inbillningssjuka och botemedlet cyanid.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är en mänsklig egenskap att vilja använda saker och ting på nya och kreativa sätt. "Mobiltelefon med vibrationsfunktion? Den kan jag köra upp i ändtarmen för en stunds njutning!" Sådana är människor. De flesta vettiga människor insåg att FRA-lagen skulle leda till just sådana här saker och det lär inte sluta med detta. Därför är det viktigt när man beslutar om sådana här saker att verkligen utvärdera om "det goda syftet" motiverar och överskuggar "de onda biverkningarna". När det gäller FRA-lagen är det tydligt att sjukdomen man försöker bota är inbillningssjuka och botemedlet cyanid.

Väl talat!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast

Hur lång tid dröjer det innan FRA börjar samarbeta med RIAA och liknande nu när IRPED är verklighet? Får försvaret inga pengar från staten så måste de kanske vända sig till andra källor? [/conspiracy]

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag tycker våra myndigheter har en dålig verklighetsförenkling i hur terrorister tänker och handlar, där de utgår från att det är som på film. Dessutom tror att dessa är rädda för polisen.

Jag själv köpte en katana i stan för några veckor sedan, den gick jag sedan runt med i andra butiker och handlade, jag passade även på att fråga två poliser och en ordningsvakter och vägen till diverse ställen. När jag samtidigt höll mitt långa svärd inslaget i ett paket. (iofs lagligt, då det var välpaketerat och jag skulle bara hem med den från butiken)
Men detta visar att har någon något att dölja så döljer personen det, det spelar ingen roll om det så är en polis per person på gatan, folk kan gå med vapen ändå. Det enda polisen kan skrämma är småbrottslingar som snattare, ficktjuvar och dylikt.
Samma sak med internet, det enda FRA och liknande kan sätta dit är internet tough guy, eller hindra folk med farliga åsikter. T.ex. alla dessa liberaler, som är ett stort hot mot den kommande diktaturen.

Att så få saker händer i sverige beror enbart på att så få vill. Och lösningen på att förhindra sakerna är att förhindra utanförskap och bättre psykvård, arbete till alla etc (inte bidrag till alla som idag).

*edit*
Jag tycker också det på den senaste tiden har visats att "internet ungdomen" (även om vissa nu är +50år) gör helt fel när de vill påverka beslut. Det största problemet är att den stora skaran av internetfolket som gapar, gör det för att de är rädda att de nya lagarna kan användas mot deras brottsliga aktiviteter.(fildelning)
Detta i sin tur leder till att politikerna ser "internet ungdomen", som några brottslingar som är rädda att bli tagna. Detsamma gäller piratpartiet, varför är de emot FRA? Ja det hör man ju i deras partinamn.

När det sedan blir tvdebatt/artiklar i tidningar, så letar de dessutom upp någon dum "internet ungdom" och låter den argumentera. Dessutom alla dessa mailbombningar som görs till politiker med argument som "sug min ...", vilket leder till att de vettiga argumenten drunknar i all skit.

*edit2* Jag påstår inte FRA och liknande är bra, eller att det just handlar om fildelning. Men det är lite som när folk på kumla anstalten pratar om polisbrutalitet. De kan mycket väl ha rätt i sin sak(speciellt kinas poliskår), men folk/politiker kommer per automatik ha förutfattade meningar om varför de har dessa åsikter.

Alltså det jag är för är att vettigt/förståndigt folk skall skriva tidningsartiklar, vara med i debattprogram etc. Det borde finnas gott om förståndigt folk i landet. Istället tycker jag det är mycket dumt folk som skriver artiklar och det förståndiga folket bara sitter och beklagar sig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det här var ju mer än väntat.
Faktum är att jag är förvånad över att det tagit såhär lång tid. Jag tror vi kan vänta oss att se alla de tillägg och modifikationer som gjordes för att göra FRA-lagen media-vänlig mystiskt trilla bort eller "tilläggas" bort rätt snart...

Men hey, folk trodde på dem då, folk kommer tro på dem nästa gång de ljuger sig blåa rakt upp i ansiktet på folk, varför skulle det förändras?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker också det på den senaste tiden har visats att "internet ungdomen" (även om vissa nu är +50år) gör helt fel när de vill påverka beslut. Det största problemet är att den stora skaran av internetfolket som gapar, gör det för att de är rädda att de nya lagarna kan användas mot deras brottsliga aktiviteter.(fildelning)
Detta i sin tur leder till att politikerna ser "internet ungdomen", som några brottslingar som är rädda att bli tagna. Detsamma gäller piratpartiet, varför är de emot FRA? Ja det hör man ju i deras partienamn.

Det stora problemet är väl att folk (särskilt den yngre generationen) inte orkar bry sig särskilt mycket om så jobbiga saker som politik; det är ju mycket enklare att påtala brister hos andra än att behöva göra något själv. På sin höjd kan man samla ihop några likasinnade och bilda missnöjespartier med väldigt smala intressen...

Permalänk
Medlem

oh oh oh, det är nu tävlingen början.

när kommer vanliga polisen börja få tagi denna information? jag tror ca: 5mån
dom får inte jäkta igenom det för fort, kanske det blir lite uppståndelse.

och Ifpi Ca: 1.5-2 år

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
oh oh oh, det är nu tävlingen början.

när kommer vanliga polisen börja få tagi denna information? jag tror ca: 5mån
dom får inte jäkta igenom det för fort, kanske det blir lite uppståndelse.

och Ifpi Ca: 1.5-2 år

Fast vi behöver nog inte bli alltför konspiratoriska. Den information som FRA samlar in - med eller utan "FRA-lagen" är säkert till föga nytta för polis och än mindre till nytta för IFPI. FRA använder ju sig av riktad spaning i första hand och förutsättningslös - mindre effektiv - spaning i och med FRA-lagen. För att inte drunkna i informationsfloden sållas det ordentligt. För att FRA ska börja använda spaning användbar i jakten på fildelare krävs att själva FRAs uppdrag stöps om; då är det väl lika troligt att en ny civil myndighet skapas som sörjer för den typen av alldeles extraordinär integritetskränkning.

FRA är i sig inte "dåligt" utan snarare vad man som medborgare bör kräva av sin stat för att den över huvud taget ska ha existensberättigande: kartlägg inre och yttre hot av militär natur för oss. SÄPO är en helt annan organisation men likheterna mellan SÄPO och FRA (och/eller Must) är ändå mycket större än likheterna mellan piratjägare och FRA. SÄPO sysslar bl.a. med författningsskyddet och i det ingår spaning mot inre hot.

Sökbegreppen, prioriteringarna, analysen, metoden och kompetensen är en helt annan hos FRA än vad som är användbart för att jaga pirater.

Men, som sagt, det farliga här är ändamålsglidningen vilken innebär just att det saknas vattentäta skott mellan FRA och andra organisationer. Vilket är kontraproduktivt på många sätt, dels förstör man integriteten i sak, men också förstör man förtroendet för den, vilket är en mycket allvarlig sak.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Fast vi behöver nog inte bli alltför konspiratoriska. Den information som FRA samlar in - med eller utan "FRA-lagen" är säkert till föga nytta för polis och än mindre till nytta för IFPI. FRA använder ju sig av riktad spaning i första hand och förutsättningslös - mindre effektiv - spaning i och med FRA-lagen. För att inte drunkna i informationsfloden sållas det ordentligt. För att FRA ska börja använda spaning användbar i jakten på fildelare krävs att själva FRAs uppdrag stöps om; då är det väl lika troligt att en ny civil myndighet skapas som sörjer för den typen av alldeles extraordinär integritetskränkning.

är inte detta en sån myndighet?
http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/nytt-eu-organ-ska-tra...

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
är inte detta en sån myndighet?
http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/nytt-eu-organ-ska-tra...

Hmm, jag tror inte det. Återigen; metoderna och målen är så olika att knappast något annat än "meta-know how" kan delas. Vi får hoppas att inte FRA degraderar sig till att jaga fildelare i syfte att hitta upphovsrättsskyddat material.

Man måste ha i åtanke att de flesta politiker är tekniska och vetenskapliga analfabeter och mycket av det politikerna hittar på fungerar inte i praktiken. Ingen ska bli förvånad om något politiker skulle föreslå dylika ting; använd FRA för ditt, använd FRA för datt. Pinsamt är att många gånger vet inte ens våra folkvalda hur landet styrs - än mindre hur det borde styras.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...och det blir värre: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article5517...

altså var jag på rätt spår? ellr missupfattade jag artikeln?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Jag har en idé...
Vi tar ett land som är vida känt som rätt långt fram gällande teknik och utveckling. Och så gör vi dem till den internationella varianten av det svarta fåret som bryter mot alla normala regler gällande uppförande mellan nationer!
Brilliant idé!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Fast vi behöver nog inte bli alltför konspiratoriska. Den information som FRA samlar in - med eller utan "FRA-lagen" är säkert till föga nytta för polis och än mindre till nytta för IFPI. FRA använder ju sig av riktad spaning i första hand och förutsättningslös - mindre effektiv - spaning i och med FRA-lagen. För att inte drunkna i informationsfloden sållas det ordentligt. För att FRA ska börja använda spaning användbar i jakten på fildelare krävs att själva FRAs uppdrag stöps om; då är det väl lika troligt att en ny civil myndighet skapas som sörjer för den typen av alldeles extraordinär integritetskränkning.

FRA är i sig inte "dåligt" utan snarare vad man som medborgare bör kräva av sin stat för att den över huvud taget ska ha existensberättigande: kartlägg inre och yttre hot av militär natur för oss. SÄPO är en helt annan organisation men likheterna mellan SÄPO och FRA (och/eller Must) är ändå mycket större än likheterna mellan piratjägare och FRA. SÄPO sysslar bl.a. med författningsskyddet och i det ingår spaning mot inre hot.

Sökbegreppen, prioriteringarna, analysen, metoden och kompetensen är en helt annan hos FRA än vad som är användbart för att jaga pirater.

Men, som sagt, det farliga här är ändamålsglidningen vilken innebär just att det saknas vattentäta skott mellan FRA och andra organisationer. Vilket är kontraproduktivt på många sätt, dels förstör man integriteten i sak, men också förstör man förtroendet för den, vilket är en mycket allvarlig sak.

Jag tycker detta är en korrekt analys av situationen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi går hela vägen och låter alla få tillstånd till att ta del av signalspaningen. På sådant sätt måste FRA påbörja en falsk signalspaning, som vi tar del av via lag, samt en dold sådan som de själva tar del av.
Det enda vi förlorar är omvärldens aktning, vår egen aktning för oss själva och vår enighet som land.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Det enda vi förlorar är omvärldens aktning, vår egen aktning för oss själva och vår enighet som land.

Är inte vårat politiska skikt redan rörande överens om att detta inte har något värde?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Är inte vårat politiska skikt redan rörande överens om att detta inte har något värde?

Det kallas att vara visionär, har jag hört. Smaka på den du. Själv har jag svårt kännas vid stinkande ideallösa mähän och glömmer gärna allt för lätt.

Nej men det finns fåtal obetydande politiker som föredrar att framställa Sverige i bättre dager, tyvärr är alla av dem ganska snurriga, vilket faller sig naturligt ioma man måste gå emot den allmänna uppfattningen av i stort sett allt. Och nej, jag talar inte om "politiskt inkorrekta".
Jag menar, varför skulle det inte vara bra att försöka förstärka vårt skydd mot yttre hot? Det är väl ändå prio nummer ett och är så viktigt att man måste lagfästa det och kompromissa lite, kanske t.o.m. kompromissa ganska ordentligt, göra uppoffringar och sådant? Modigt ska vi möta framtiden med starka befästningar och god kontroll på tillvaron.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

yttre hot mot sverige? Ärligt talat, vem skulle vilja hota sverige? Förutom några knäppskallar vilka snarast är polisens område så finns det inte mycket, att blanda in FRA i det känns lite overkill. De är visserligen riktigt kompetenta (hade en del att göra med dem i lumpen) men det de fångar upp kommer med största sannolikhet vara inom polisens intresseområde. SÄPO kommer inte bry sig om din nedladdning av dvärg/åsneporr men kommer utan tvekan vara bättre skaffade när det snappas upp att du tänker fylla bakluckan med sprängmedel och köra till sergels torg medan FRA kunde inte bry sig mindre

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Men hey, folk trodde på dem då, folk kommer tro på dem nästa gång de ljuger sig blåa rakt upp i ansiktet på folk, varför skulle det förändras?

Frågan är väl om de faktiskt ljuger, eller om de är så dumma att de tror på sig själva. Själv är jag inte särskilt konspirationiskt lagd och har helt enkelt lättare för mig att tro att politiker är riktigt riktigt dumma än att de är ondskefulla.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Frågan är väl om de faktiskt ljuger, eller om de är så dumma att de tror på sig själva. Själv är jag inte särskilt konspirationiskt lagd och har helt enkelt lättare för mig att tro att politiker är riktigt riktigt dumma än att de är ondskefulla.

Jag har kommit fram till att korkad eller ondskefull och maktgalen inte spelar någon roll då jag tycker båda är en bra anledning till att inte syssla med politik. Sen har jag utöver det kommit fram till att människor rent generellt är väldigt egoistiska. Och när jag lade ihop dem så kom jag fram till att även om inte jag heller är så särskilt konspiratoriskt lagt så tror jag människor tar chansen att vara sig själv till gagn om möjligheten finns. Och våra politiker har tyvärr många sådana möjligheter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag har kommit fram till att korkad eller ondskefull och maktgalen inte spelar någon roll då jag tycker båda är en bra anledning till att inte syssla med politik. Sen har jag utöver det kommit fram till att människor rent generellt är väldigt egoistiska. Och när jag lade ihop dem så kom jag fram till att även om inte jag heller är så särskilt konspiratoriskt lagt så tror jag människor tar chansen att vara sig själv till gagn om möjligheten finns. Och våra politiker har tyvärr många sådana möjligheter.

Väldigt sant att de inte bör syssla med politik, men sådan är demokrati. Idioter tillsatta av de ignoranta. Chansen (risken?) finns ju ändå att de inte är omoraliska åtminstonde. Men det kanske inte spelar någon roll som du säger.

Sen att makt korrupterar är såklart inget nytt.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Och kanske inte helt oväntat så läcker FRA som ett såll

http://www.idg.se/2.1085/1.427484/fra-spaning-far-baklaxa

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-NILZ:

Och kanske inte helt oväntat så läcker FRA som ett såll

http://www.idg.se/2.1085/1.427484/fra-spaning-far-baklaxa

Att kalla det där att "läcka som ett såll" är direkt lögnaktigt. Ljug inte om innehållet i artiklar du länkar till. Antingen skriver du vad som framgår, eller ber någon annan förklara.

Artikeln tar alltså upp två saker:

1. Att man inte inte är överens om exakt var gränsen går för vad som är en "tydlig anledning" för FRA att skicka en rapport till SÄPO.

2. Reglerna för förstöring av data leder till motsägelser. Detta uppstår då det finns en rad undantag i förstörelseskyldigheten, "synnerliga skäl" som leder till motsägelser. Kontentan är att det finns information som FRA inte kan förstöra permanent, då möjligheten finns att "synnerliga skäl" uppkommer, medan politikerna kräver att den förstörs så fort det för tillfället inte föreligger några kända, "synnerliga skäl" att behålla dem.

Ingenting är speciellt konstigt eller tyder på någon konspiratorisk illvilja. Det handlar snarare om att man efter en tids arbete med en lag behöver se över de erfarenheter man samlat på sig, och se över vilka konflikter som uppstår.

Alla vi som någonsin arbetat med mjukvaruintegration vet hur svårt det är att i förväg förutse allt som kan haka upp sig. Att integrera två tunga regelverk är inte ett dugg lättare. Att skrika och bråka och kategoriskt kräva att allt ska funka som man själv tänkt sig är vare sig hederlig eller konstruktivt.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Skrivet av Ulvenstein:

1. Att man inte inte är överens om exakt var gränsen går för vad som är en "tydlig anledning" för FRA att skicka en rapport till SÄPO.

Eftersom det är så lite information som man skickar över så kan man då innan man skickar informationen diskutera huruvida det är rätt eller inte, istället för dagens metod att först skicka och sedan se vad konsekvenserna blir.
Denna teknik med att först göra något istället för att fråga är populär eftersom den fungerar så mycket bättre och de vet om att om de frågar så får de garanterat ett nej, men om de inte frågar kan det gå igenom. (t.ex. blodprovet som tog från PKU-registret på Anna Lindhs mördare) Det roliga med PKU registret att om en person går ur detta register, så kan denna handling (att gå ur) användas som bevis emot vederbörande med motivering: Har man rent mjöl i påsen, så skulle man ej gå ur registret. Jag tänker specifik på örebro våldtäktsmannen. (där hans brev angående utgång ur PKU finns med i FUP)
Men det är bra att FRA nissarna redan nu visar sitt rätta jag.

Skrivet av Ulvenstein:

2. Reglerna för förstöring av data leder till motsägelser. Detta uppstår då det finns en rad undantag i förstörelseskyldigheten, "synnerliga skäl" som leder till motsägelser. Kontentan är att det finns information som FRA inte kan förstöra permanent, då möjligheten finns att "synnerliga skäl" uppkommer, medan politikerna kräver att den förstörs så fort det för tillfället inte föreligger några kända, "synnerliga skäl" att behålla dem.

Hade vi det minsta brytt oss om integritet så hade databasen per automatik förstört data äldre än en viss tid. Och användarna aktivt hade fått förlänga perioden som datan ska vara kvar och även kommentera i en logg varför beslutet fattades och vem som är ansvarig.

Skrivet av Ulvenstein:

Alla vi som någonsin arbetat med mjukvaruintegration vet hur svårt det är att i förväg förutse allt som kan haka upp sig.

När det är extremt känsliga saker så kan man då göra systemet så automatisk stängs av om något går fel, istället för motsatsen. T.ex. dödmansgrepp. Detsamma gäller databasen, gör så att den automatisk raderar data och om något går fel så innebär det bara att data förloras, emot motsatsen som är helt oacceptabel i detta fall.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

bud_Bundy: Den enda som visar sitt "rätta ansikte" här är du. Att sitta och hitta på förklaringar och trvialiseringar för att bekräfta dina egna förutfattade meningar leder ingenvart.

Du har ju inte de blekaste aning om hur FRA fungerar inuti, eller vilka rutiner de arbetar efter, så du kan ju inte ens veta om dina påstådda "lösningar" skulle lösa ett enda problem. Du vet ju ingenting om hur FRA i verkligheten sköter och loggar sina databaser. Hade du vetat någonting om detta hade du aldrig suttit och skrivit om det på ett öppet forum.

Du måste inse att det handlar om i efterhand gjorda bedömingar. Sådana analyserar man i lugn och ro i efterhand, man förutsätter inte att den ena sidan har kategoriskt fel och ska stängas ner eller beläggas med befängda restriktioner som man hittar på, men inte vet, skulle lösa alla problem. När ska man enligt dig stänga ner systemet, radera möjligen livsviktig information och sluta fungera? Det finns inte alltid ett facit vid varje given tidpunkt.

Det är knepigt att komma mycket längre än så här utan mer detaljer information, som jag tvivlar ens är tillgänglig för oss.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulvenstein:

bud_Bundy: Den enda som visar sitt "rätta ansikte" här är du. Att sitta och hitta på förklaringar och trvialiseringar för att bekräfta dina egna förutfattade meningar leder ingenvart.

Du har ju inte de blekaste aning om hur FRA fungerar inuti, eller vilka rutiner de arbetar efter, så du kan ju inte ens veta om dina påstådda "lösningar" skulle lösa ett enda problem. Du vet ju ingenting om hur FRA i verkligheten sköter och loggar sina databaser. Hade du vetat någonting om detta hade du aldrig suttit och skrivit om det på ett öppet forum.

Du måste inse att det handlar om i efterhand gjorda bedömingar. Sådana analyserar man i lugn och ro i efterhand, man förutsätter inte att den ena sidan har kategoriskt fel och ska stängas ner eller beläggas med befängda restriktioner som man hittar på, men inte vet, skulle lösa alla problem. När ska man enligt dig stänga ner systemet, radera möjligen livsviktig information och sluta fungera? Det finns inte alltid ett facit vid varje given tidpunkt.

Det är knepigt att komma mycket längre än så här utan mer detaljer information, som jag tvivlar ens är tillgänglig för oss.

Det informationen pekar på är ju att man tar sådana här saker i beaktande och försöker skapa lösningar för de problem som uppstår. Det hade ju varit bra mycket värre om det inte skedde någon slags kontroll av verksamheten för att finna fel och brister.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Ulvenstein:

bud_Bundy: Den enda som visar sitt "rätta ansikte" här är du. Att sitta och hitta på förklaringar och trvialiseringar för att bekräfta dina egna förutfattade meningar leder ingenvart.

Du har ju inte de blekaste aning om hur FRA fungerar inuti, eller vilka rutiner de arbetar efter, så du kan ju inte ens veta om dina påstådda "lösningar" skulle lösa ett enda problem. Du vet ju ingenting om hur FRA i verkligheten sköter och loggar sina databaser. Hade du vetat någonting om detta hade du aldrig suttit och skrivit om det på ett öppet forum.

Du måste inse att det handlar om i efterhand gjorda bedömingar. Sådana analyserar man i lugn och ro i efterhand, man förutsätter inte att den ena sidan har kategoriskt fel och ska stängas ner eller beläggas med befängda restriktioner som man hittar på, men inte vet, skulle lösa alla problem. När ska man enligt dig stänga ner systemet, radera möjligen livsviktig information och sluta fungera? Det finns inte alltid ett facit vid varje given tidpunkt.

Det är knepigt att komma mycket längre än så här utan mer detaljer information, som jag tvivlar ens är tillgänglig för oss.

Visst ingen av oss vet hur FRA fungerar och därmed kan kritisera systemet i detalj, vilket i sig själv är en indikation på att systemet är direkt olämpligt att ha. Då det är "staten" som sköter allt inklusive kontrollerna. Att samma "organisation" utför en uppgift och kontroller sig själv, är direkt gjort för missbruk. Men man kanske kan läsa på lite om exakt hur FRA hanterar sin information och vad de har för skydd emot att data läcker ut information? (efter t.ex. ett inbördeskrig, just efter inbördeskrig brukar de statliga organen fungera väldigt dåligt)
*edit* Inbördeskrig kan låta överdrivet, men historisk sett har liknande händelser hänt ofta för länder som några år innan kändes som helt "civilaviserade".

Det jag menade i mitt föregående inlägg är att utgångspunkten för FRA ska vara att de inte får ha informationen och de hela tiden ska få motivera varför de ska få ha en viss information, där en ansvarig ska kunna ställas till svars. Det kanske gör så, men då tycker jag det är konstigt att de har kvar data för länge om de är helt konsekventa med detta. Snarare är det stora problemet att det är skitjobbigt att arbeta med systemet utan att förlora data. *edit* T.ex. om klockan på databassystemet av någon anledning skulle gå hel, så är all information borta eller en någon annan dumhet som att påminnelsen om uppdatering inte kom fram eller missades.

*edit2* Detta med granskning är bland det allra mest grundläggande i en fri civilisation, det räcker inte med att staten granskar sig själv. Det är därför FUP och domar är offentliga, även om de ofta är extremt integritetskränkande emot offret och även att detta kan leda till repressalier för personer som vittnar.
Så hur FRA hanterar sin data ska vara helt öppet, de som har kunskap ska kunna se brister och förklara hur systemet fungerar för oss mindre insatta i ämnet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".