Bästa optimerade spelet?

Permalänk
Medlem

Bästa optimerade spelet?

Hej!
Jag undrar vilket spel som ni tycker är det bäst optimerade spelet de vill säga ger bäst visuell upplevelse/fps? Motivera gärna varför ni tycker som ni tycker:).

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Half-Life 2. Gammalt, men fortfarande snyggt tycker. Och ack så stabilt.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Half-Life 2. Gammalt, men fortfarande snyggt tycker. Och ack så stabilt.

"hl2.exe has stopped responding"

ringer det ingen klocka...?

Permalänk
Medlem

source motorn är riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Crysis 2 skulle jag nog våga säga. Grymt mycket snyggare än Crysis 1 och ofantligt mycket bättre optimerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Crysis 2 skulle jag nog våga säga. Grymt mycket snyggare än Crysis 1 och ofantligt mycket bättre optimerat

Med tanke på hur mycket onödig tesselering crysis 2 använder så är det nog inte det bästa exemplet på ett bra optimerat spel:(. Källa: http://techreport.com/articles.x/21404/1

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Unreal Tournament 2003 var fruktansvärt snyggt när det kom, och alla kunde köra det.

Quake 3 Arena ser också grymt bra ut med tanke på sin ålder.

Permalänk
Medlem

Quake 4

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

unreal tournament 2003/2004 riktigt snyggt då och är helt ok fortfarande. Man behövde inte heller än värsting dator för att maxa de med bra fps när de kom.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av f0kkeriet:

source motorn är riktigt bra!

source motorn är ett skämt. Riktigt dålig en. Jag kommer nog få skit på mig för detta. men det jag kan komma upp med är faktiskt cod 4. spelade det på min gamla p4 med ett x850xt utan något lagg överhuvudtaget vilket förvånade mig otroligt mycket. tror jag spelade på high utan skuggor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

source motorn är ett skämt. Riktigt dålig en. Jag kommer nog få skit på mig för detta. men det jag kan komma upp med är faktiskt cod 4. spelade det på min gamla p4 med ett x850xt utan något lagg överhuvudtaget vilket förvånade mig otroligt mycket. tror jag spelade på high utan skuggor också.

Skit på dig får du direkt utan motivation till dina uttalanden.

Source motorn ser fortfarande ut hur bra som helst och kräver inte precis mycket datorkraft. Så varför är det ett skämt och dåligt?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sockervadd:

source motorn är ett skämt. Riktigt dålig en. Jag kommer nog få skit på mig för detta. men det jag kan komma upp med är faktiskt cod 4. spelade det på min gamla p4 med ett x850xt utan något lagg överhuvudtaget vilket förvånade mig otroligt mycket. tror jag spelade på high utan skuggor också.

Skit får du inte för det, men dessa bilder (1, 2, 3, 4) tog jag i HL2: Lost Coast för över 6 år sedan (2005-10-30).
Jag tvivlar på att det bara är jag som tycker att det fortfarande ser rätt bra ut.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

source motorn är ett skämt. Riktigt dålig en. Jag kommer nog få skit på mig för detta. men det jag kan komma upp med är faktiskt cod 4. spelade det på min gamla p4 med ett x850xt utan något lagg överhuvudtaget vilket förvånade mig otroligt mycket. tror jag spelade på high utan skuggor också.

Som sagt varför är den dålig? Den är enkel för andra att göra nya spel och moddar. Ja cod4 motorn riktigt bra. Gillar att man kan ändra nästan vad som helst i configen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Skit får du inte för det, men dessa bilder (1, 2, 3, 4) tog jag i HL2: Lost Coast för över 6 år sedan (2005-10-30).
Jag tvivlar på att det bara är jag som tycker att det fortfarande ser rätt bra ut.

Men nu var ju faktiskt Lost Coast bara en kort bana som skulle visa upp de nya effekterna som HDR-belysning osv. HL2 är fortfarande snyggt, men inte så snyggt.

De spel jag kommer att tänka på är Ghost Recon: Advanced Warfighter 1 & 2, som kunde maxas med väldigt låga systemkrav, och de såg inte direkt fula ut. Och oavsett onödig tesselering så tycker jag att Crysis 2 bör nämnas, bara för att det är snyggare än Crysis men flyter mycket bättre, de måste alltså ha optimerat grafikmotorn en hel del.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Håller med alla ovan, Source Motorn är riktigt bra optimerad. Visst kan den vara instabil men nu skulle vi väl bara gå på "visuell upplevelse/fps".

Frostbite motorn är ochså _JÄVLIGT_ bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IshethZenunim:

Men nu var ju faktiskt Lost Coast bara en kort bana som skulle visa upp de nya effekterna som HDR-belysning osv. HL2 är fortfarande snyggt, men inte så snyggt.

Jo, fast det var ju främst Source-motorn som han dissade ändå.
HL2 är ju ändå bättre ut nu än vid release pga HDR och så, men visst, det syns att det är gammalt - särskilt på texturer. (Även om vissa texturer i episoderna också är rätt imponerande.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Half Life 2 måste vara det spelet med bäst fps "per" grafik

Permalänk
Medlem

Är Source motorn så bra optimerad, njaa, är det fint - ja.
jag menar, jag kan inte maxa ut flytande FPS med Source Motorn vad jag märkt, drar jag upp AA och allt till allra högsta droppar jag min FPS som fan, då vid vissa "moment" och det har jag gjort sedan jag körde med en gammal ATI 9800Pro

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Half-life motorn upplevde jag stabil och bra optimerad för all hårdvara du kastade på den, samma sak gäller de 2 första Quake spelen iallafall i software var det problemfritt

Med krympta texturer (även sänkt färgdjup) samt lite config trixande kunde du sparka igång HL1 på en 75MHz Pentium med 16MB ram och det var roligt Har alltid haft förkärlek att sparka igång spel på hårdvara långt under minimum reqs, dock mycket svårare idag när spel kräver funktioner som äldre processorer/grafikkort inte har

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Frostbite 2 motorn är sannerligen optimerad till de yttersta gränserna.

Visa signatur

Q9550 @ 3.6Ghz | Noctua NH-D14 | 60GB SSD OCZ-VERTEX2 | 250GB Western Digital | GeForce GTX 460 | Corsair Vengance DDR3 16GB | Asus P5P43TD | Fractal Design Core 3000 | Corsair TX 650W | BenQ G2420HDB & HP L2208w

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

"hl2.exe has stopped responding"

ringer det ingen klocka...?

Nej, faktiskt inte ^^ Det har nog aldrig hänt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Unreal Tournament 2003 var fruktansvärt snyggt när det kom, och alla kunde köra det.

Quake 3 Arena ser också grymt bra ut med tanke på sin ålder.

Jag håller med. Min Eee pc med 900mhz cpu kan köra Unreal Tournament 2003.

Permalänk

När vi talar gamla trotjänare så håller jag med om att source verkligen håller måttet fortfarande. Ska vi kolla på nyare spel så är det BF3 och The Witcher 2 som fungerar ypperligt.

Permalänk
Medlem

Supreme Commander Forged Alliance, bästa spelet någonsin, svårt att lära sig, svårt att bemästra, lätt att älska. Och modvänligheten gör det bara bättre!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

Supreme Commander Forged Alliance, bästa spelet någonsin, svårt att lära sig, svårt att bemästra, lätt att älska. Och modvänligheten gör det bara bättre!

Fast det har väll inget med optimering av spelets motor att göra?

Måste också säga att source motorn är den bäst optimerade, iaf i modern tid. Håller ju än i dag, kolla bara Portal 2.

Permalänk
Skrivet av Sockervadd:

source motorn är ett skämt. Riktigt dålig en. Jag kommer nog få skit på mig för detta. men det jag kan komma upp med är faktiskt cod 4. spelade det på min gamla p4 med ett x850xt utan något lagg överhuvudtaget vilket förvånade mig otroligt mycket. tror jag spelade på high utan skuggor också.

Cod4 kör på samma spelmotor som mw3....

Skrivet av Mimematis:

Håller med alla ovan, Source Motorn är riktigt bra optimerad. Visst kan den vara instabil men nu skulle vi väl bara gå på "visuell upplevelse/fps".

Frostbite motorn är ochså _JÄVLIGT_ bra.

Ser faktiskt inte så bra ut som det "borde" om man jämför med vad man får för FPS. Det är ju för att man ser så långt och mycket på en gång osv, men ändå. Till exempel om du går genom en buske på bf3, och sen jämför med crysis warhead. I warhead viker sig bladen framför dig osv, men i bf3 går du bara rakt genom.

Skrivet av biorrith:

Nej, faktiskt inte ^^ Det har nog aldrig hänt mig

Du har alltså aldrig tabbar ur ett hl2 spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

När vi talar gamla trotjänare så håller jag med om att source verkligen håller måttet fortfarande. Ska vi kolla på nyare spel så är det BF3 och The Witcher 2 som fungerar ypperligt.

Witcher 2 är väl snarare otroligt krävande jämfört med Witcher 1? Witcher 1 har jag för mig att jag kunde maxa (efter jättepatchen) med mitt HD4890, men Witcher 2 får jag dra ner inställningarna rejält med mitt HD6950 för att det inte ska bli en Powerpoint-presentation av spelet.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Hedersmedlem

battlefield 2 tycker jag är en bra spelmotor, spelade med en 754socket ~2 Ghz, Geforce 5700LE 128MB, 512MB ram med 25-30fps på low med någon medium inställning på

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

Peggle extreme

men sourcemotorn annars, om vi ska vara seriösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Du har alltså aldrig tabbar ur ett hl2 spel?

Gjorde det senast jag spelade TF2, funkade prima. Däremot så kan jag få "hl2.exe has stopped responding" när jag stänger av TF2, har inte direkt haft något problem med det i något annat "source" spel.