Permalänk

Bygga eget chassi

EDIT: Jag kommer få hjälp av Bl00m.
Blir en ny edit när bygget påbörjas

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk

MDF , tunn om du inte vill använda plåt

Sen lacka de när du är klar med allt i någon snygg färg.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av ericsundell2:

MDF , tunn om du inte vill använda plåt

Sen lacka de när du är klar med allt i någon snygg färg.

Ska bygga i plåt..
Tack för idén iaf

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laska:

Tjenare Swec!
Jag ska bygga eget chassi av PLÅT..
Tänkt göra ett ganska stort chassi. (Större än HAF X)...
Tänkt mig:

  • 4 Front (140mm, I)

  • 2 Bak (120mm, U

  • 2 Top (200mm, U)

  • 1 sidan (200mm, I)

Kommer väga några kilon, mitt egna bygge väger runt 25kg tomt, runt 600x550x27

Tänk igen ritningen 1 gång, eller rättare sagt 3 gånger så kan man se om det finns en liten miss(hände mig ofta )

Ända som behövs till ramen är

10x10mm(eller 15x15 om det inte ska väga så mycket, sen så räcker det med så "tunna" bitar) tjocka ALU rör, om du har tagit upp ett mått att du tex. behöver 7meter , ta en extra meter uti fall att

Kostade runt 800kr för 11-12meter , dock behövdes det lite till annat

Köp en mATX eller ATX plåt beroende på vad du vill ha för storlek hos Inet tex. Så slipper man hålla på med måtten så här första gången (ett helvete ska jag säga annars )

Ritningen för ramen är viktigt, för att resten ska kunna gå ihop på ett fint sätt

Kolla in Aluchill bygget!
http://www.sweclockers.com/galleri/3181-aluchill-scratchbygge

Lycka till

Permalänk
Hedersmedlem

moderkorts plåten samt sidoplåtarna i relativt tjock plåt ljudisolerings mattor på sidoplåtarna,botten samt topp. tysta fläktar minst 120mm i front sidan och topp. och flera fläktfilters till fläktarna

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

Jag har tänkt mig lite bredare än detta:
http://www.sweclockers.com/galleri/3181-aluchill-scratchbygge

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laska:

ok, låter fint. lycka till med bygget! om det är mer frågor du har så ska jag försöka ge dig ett så bra svar som möjligt!

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Man blir allt bra sugen på att bygga något eget. Har länge haft funderationer på att modda mitt CM 690 II chassi, men saknar både finess och pengar. xD

Går det att modda om ett icke modulärt nätagg till ett modulärt nätagg föresten? Aldrig satt mig in i vad som skiljer komponenterna åt i grund och botten.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laska:

Bara att göra det bredare
Stryck över siffrorna som visar bredden och ersätt med vad du hade tänkt dig

Skrivet av Tomtelol:

Man blir allt bra sugen på att bygga något eget. Har länge haft funderationer på att modda mitt CM 690 II chassi, men saknar både finess och pengar. xD

Går det att modda om ett icke modulärt nätagg till ett modulärt nätagg föresten? Aldrig satt mig in i vad som skiljer komponenterna åt i grund och botten.

Inte vad jag tror i alla fall, men testa att kapa av alla kablar och gör så att kontakterna stycker ut nån cm och köp förlängningskablar Alt kapa alla du inte behöver

Permalänk

Eftersom jag inte är så bra i google sketchup.
Finns det något bättre program till denna typ av bygge?.

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Bara att göra det bredare
Stryck över siffrorna som visar bredden och ersätt med vad du hade tänkt dig

Inte vad jag tror i alla fall, men testa att kapa av alla kablar och gör så att kontakterna stycker ut nån cm och köp förlängningskablar Alt kapa alla du inte behöver

Hittade en artikel där det är gjort, dock så användes dom där stora runda ljudkablarna för att få kablarna avtagbara.

Har ju ett Fractal Design Tesla 650W nu, och det finns att köpa extra kablar till ett Fractal Design Newton nätagg. Det borde i teorin gå att kapa mina kablar, köpa färdiga modulära kablar, sedan bara inhandla förlängare och hitta på något fiffigt sätt att fästa allting.

Tankar?

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laska:

Eftersom jag inte är så bra i google sketchup.
Finns det något bättre program till denna typ av bygge?.

Skissa ramen för hand

Skrivet av Tomtelol:

Hittade en artikel där det är gjort, dock så användes dom där stora runda ljudkablarna för att få kablarna avtagbara.

Har ju ett Fractal Design Tesla 650W nu, och det finns att köpa extra kablar till ett Fractal Design Newton nätagg. Det borde i teorin gå att kapa mina kablar, köpa färdiga modulära kablar, sedan bara inhandla förlängare och hitta på något fiffigt sätt att fästa allting.

Tankar?

Vetefan, tror det nog är värt att köpa ett modulärt nätagg och sen sälja ditt Tesla 650w , i fall något skulle gå snett

Permalänk

Om du inte har massor med plåt liggande så skulle jag rekommendera att du bygger det i Aluminium iställe. Väldigt mycket snyggare och håller kylan av fläktar väldig mycket bättre, bara ett tips.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfisti89:

Om du inte har massor med plåt liggande så skulle jag rekommendera att du bygger det i Aluminium iställe. Väldigt mycket snyggare och håller kylan av fläktar väldig mycket bättre, bara ett tips.

Kan nog hålla med om det !

Dock köp helst i så fall en tjock plåt och inte 1mm, då det ger _mycket_ vibrationer! Köp gärna minst 2/3mm

Permalänk

Jag köper 3mm Aluminium
Vet inte hur stort chassit ska bli, så det kanske blir 2mm

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk

Det var lite tjockare jag syftade på! Blir väldigt bra med 2-3MM aluminium, Jag tycker själv Aluminium med teknik = Kvalitet, är känns lite lyxigare tack vare vikten och hur stadigt det blir.

Kan tipsa om Alumaloy, kan vara värt att göra lite research om.. du ska med det kunna löda aluminium. Har inte testat det själv men har varit sugen att testa bygga ett chassi av aluminium med hjälp av det

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk

Bygg det i Durk Alu!!!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfisti89:

Det var lite tjockare jag syftade på! Blir väldigt bra med 2-3MM aluminium, Jag tycker själv Aluminium med teknik = Kvalitet, är känns lite lyxigare tack vare vikten och hur stadigt det blir.

Kan tipsa om Alumaloy, kan vara värt att göra lite research om.. du ska med det kunna löda aluminium. Har inte testat det själv men har varit sugen att testa bygga ett chassi av aluminium med hjälp av det

alumaloy suger måste upp i ganska höga temperaturer innan det blir bra vilket gör att tex påt blir skevt osv även missfärgningar i metallen kan uppstå :/

lånar tråden lite... Undrar vart man kan få tag på en LIAN LI moderkortsplåt (vanliga ATX modellen), har letat efter en men alla sidor har sålt slut:S kanske någon som har en liggandes eller vet någon liten butik som har en på lager?

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )