Permalänk
Medlem

Från 25 °C till 85 °C på tre minuter!

Jag har nyligen byggt ihop min första dator. Idag kollade jag dens temps i olika benchmarkingprogram och resulten var inte bra.

Min i5 2500k processor ligger på 25-32 grader i idle och när jag kör igång OCCTPT så kommer processorn efter 2 sekunder hopppa upp till runt 55 grader och sen efter 3 minuter ligger tempen runt 85. Jag använder stockkylaren som jag vet inte är så bra men 85 grader utan överklock är väl för mycket? Jag har också provat mitt gigabyte GTX 580 SOC i Furmark och där kommer jag upp i 70 grader, kanske inte är s farligt? Jar har förövrigt ett HAF x chassi

Lite frågor

Vad är skadliga temperaturer för de olika komponentrna?
Är det okej att sätta GPU-fläktarnna på 100% för att få ner tempen?
Tror ni att jag har satt på fläkten fel?

Permalänk
Medlem

Tror du har monterat kylaren fel.. Hur gjorde du med kylpasta osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Det låter som CPU kylaren sitter antingen fel eller utan korrekt applicerad kylarpasta.
Skadliga temperaturer för CPUn (Sandy bridge) så bör du hålla dig under 85C.
GPUn däremot behöver du inte oroa dig fören du börjar klättra runt 3 skiffriga temperaturer.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Du måste ha satt på fläkten fel eller inte tryckt till dom här klipsen tillräckligt hårt.
För efter 70-72C börjar cpun ta stryk av temperaturen.
Normalt sätt utan överklockning så ska du ligga på kring 60-65C.
Så testa med något mer program som mäter temp för att se att det inte bara e programmet som e konstigt.
Försök trycka diagonalt på cpu kylaren se om det klickar till och den poppar på extra.

gpu tempen e helt ok

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Avstängd

Felmonterad kylare.. Gör om.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Får man gå emot alla och säga att det är okej?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Iom idle tempsen så borde den ju vara korrekt monterad?
Om han inte har minusgrader inomhus

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, majoriteten tror att den är felmonterad alltså.. Kan besrkiva lite snabbt hur jag gjorde när jag monterade den. Klantig som man är så missade jag manualen för monterigen av stockylaren. Jag inte visst hur jag skulle sätta fast den så jag började med att skurva på de svarta grejerna som ni ser här på bilden:

Jag insåg ganska snabbt att jag gjorde fel - jag gick då över till att trycka och jag hörde då ett klick och på baksidan av modekortet kunde jag se att två klipser hade gått igenom, de två andra var dålda av chassit. Nu på senare eftertanke så kanske de två som jag inte såg aldrig gick igenom, det får jag kolla upp!

Hur ska jag göra för att rätta till det hela? Måste jag köpa ny kylpasta om jag bestämmer mig för att göra om allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weyne:

Iom idle tempsen så borde den ju vara korrekt monterad?
Om han inte har minusgrader inomhus

att idle tempsen är bra kan bero på att jag satt cpu-fläkten att gå på 100% hela tiden, så de där är idle på 2000-2500 rpm.

Permalänk
Medlem

Kylaren sitter nog inte helt perfekt, men 85c (kärntemperatur) är ingen temp som är direkt farlig heller, kan mycket väl tänka mig att med stockkylare och OCCT gående för fullt att tempen hamnar på runt 80c, dock 85c känns några grader mycket

Ska nämnas att CPU inte böjar trottla förrän runt 90c och nås 95c börjar den stänga ner sig helt

Angående monteringen så dom svarta grunkerna har skåror, dessa ska alla peka mot centrum av kylaren, sedan trycker man ner 2 ben sammtidigt som sitter diagonalt, och man ska trycka ganska ordentligt, sen är det klart, stockkylaren är busenkel att få dit.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kylaren sitter nog inte helt perfekt, men 85c (kärntemperatur) är ingen temp som är direkt farlig heller, kan mycket väl tänka mig att med stockkylare och OCCT gående för fullt att tempen hamnar på runt 80c, dock 85c känns några grader mycket

Ska nämnas att CPU inte böjar trottla förrän runt 90c och nås 95c börjar den stänga ner sig helt

Angående monteringen så dom svarta grunkerna har skåror, dessa ska alla peka mot centrum av kylaren, sedan trycker man ner 2 ben sammtidigt som sitter diagonalt, och man ska trycka ganska ordentligt, sen är det klart, stockkylaren är busenkel att få dit.

Jo, har nu på efterhand förstått att jag monterat den fel... Kollade på den nyss och insåg stt jag inte låst grunkerna efter att jag tryck i dem, tog då inte heller hänsyn till hur de var riktigade. Blev dock ingen förbättring efter att jag låst dem, får väl köpa kylpasta imorgon och göra ett till försök!

EDIT: det är inte bara i OCCT som temperaturen blir hög, i BF3 så ligger det mellan 70-80....

Permalänk
Medlem

70-80 är normalt i full load.

Visa signatur

2500K @ 4,7GHz | Gigabyte GTX 670 - SLI | 16GB, 1600MHz | Asus Sabertooth P67 | FD Newton R3 1000W | Samsung 830, 256GB | Crossover 27Q (27", 1440p)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BaZZe_93:

Du måste ha satt på fläkten fel eller inte tryckt till dom här klipsen tillräckligt hårt.
För efter 70-72C börjar cpun ta stryk av temperaturen.
Normalt sätt utan överklockning så ska du ligga på kring 60-65C.
Så testa med något mer program som mäter temp för att se att det inte bara e programmet som e konstigt.
Försök trycka diagonalt på cpu kylaren se om det klickar till och den poppar på extra.

gpu tempen e helt ok

Källa?

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk

sluta använda den som kamin...
nej men jag skulle tro på att något är fel monerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av snilex:

Jo, har nu på efterhand förstått att jag monterat den fel... Kollade på den nyss och insåg stt jag inte låst grunkerna efter att jag tryck i dem, tog då inte heller hänsyn till hur de var riktigade. Blev dock ingen förbättring efter att jag låst dem, får väl köpa kylpasta imorgon och göra ett till försök!

EDIT: det är inte bara i OCCT som temperaturen blir hög, i BF3 så ligger det mellan 70-80....

Man ska inte vrida pinnarna efter man monterat den. De ska som ggustavsson sa sitta med skårorna inåt mot centrum. Lägg på kylaren och tryck tills det klickar. INTE vrida!!

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Vrida gör man endast när man vill lossa kylaren, aldrig annars.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av snilex:

Jo, har nu på efterhand förstått att jag monterat den fel... Kollade på den nyss och insåg stt jag inte låst grunkerna efter att jag tryck i dem, tog då inte heller hänsyn till hur de var riktigade. Blev dock ingen förbättring efter att jag låst dem, får väl köpa kylpasta imorgon och göra ett till försök!

EDIT: det är inte bara i OCCT som temperaturen blir hög, i BF3 så ligger det mellan 70-80....

Det är nog bättre att köpa en ny CPU kylare än att byta kylpastan.

Jag kör själv på en Kuhler 620 i ett HAF X chassi. Min maxtemp på i7 2600k (ingen överklock) är 42-43c vid maxbelstning.

GPU temperaturen är helt normal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Det är nog bättre att köpa en ny CPU kylare än att byta kylpastan.

Jag kör själv på en Kuhler 620 i ett HAF X chassi. Min maxtemp på i7 2600k (ingen överklock) är 42-43c vid maxbelstning.

GPU temperaturen är helt normal.

Problemet är bara att jag måste byta minnen om jag vill köpa en ny kylare. Jag har sådana här höga minnen; http://cdon.se/hemelektronik/corsair_8gb_(kit)_ddr3_1600mhz%2...

När man ska montera om stockkylaren ska man då använda vanlig kylpasta eller behöver man beställa något speciellt från intel?

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men när man skriver cpu temp menar man package eller core då?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Nätagg: Corsair GS700w | Moderkort: Asus P8Z68 V-Pro Gen 3 | Processor: 2500k | Grafikkort: Asus GTX580 DCII | Ram: Corsair Vengeance 16gb (4x4gb) CL9 1600Mhz | SSD: Intel 320 120gb |HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3 |

Permalänk
Skrivet av snilex:

Problemet är bara att jag måste byta minnen om jag vill köpa en ny kylare. Jag har sådana här höga minnen; http://cdon.se/hemelektronik/corsair_8gb_(kit)_ddr3_1600mhz%2...

När man ska montera om stockkylaren ska man då använda vanlig kylpasta eller behöver man beställa något speciellt från intel?

Du behöver inte byta minnen. Jag har också höga vengence minnen. Ett slutet vattenkylningssystem tex Kuhler 620 är inte i vägen för minnesmodulerna. http://cdon.se/hemelektronik/antec_kühler_h2o_620-14187019

Bra pastor är tex OCZ Freeze, IC Diamond, AS5 och massa andra. Det spelar inte så stor roll vilken pasta du tar, bara du ser till att lagret är tunt.

Permalänk
Skrivet av ekbloms:

Det stämmer om man ska tro på intel. Dock ska man ta deras information med en traktorskopa salt då dom har en buffertzon för att skydda sig ifrån icke-önskvärda stämningar (USA). Först vid 80c så bör man oroa sig.