Permalänk
Medlem

Sata disk fundering

Jag har dator enligt signatur, och jag sitter och testar och petar runt lite i bios, där såg jag att mina sata diskar står på Sata Native eller något liknande, för närvarande är det mina diskar som sänker klassificeringen, några inställningar eller liknande jag kan göra för att förbättra läshastigheten från/till diskarna?

Delpoäng för mina diskar ligger på 5,9

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

köp en till hdd o dra igång raid. Men det känns onödigt. Eller köp en ssd.

men som sakt alla hdd's landar på runt 5,9. Inget o bry sig om.

Har dual boot på datorn, det där är min 6gb's hdd. 1gb.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Jo, som Gathor sa så är det bästa att köpa en SSD, du kommer inte bli besviken, det lovar jag dig.

Permalänk
Medlem

Har ingen nytta av SSD vad det känns, spelar knappt längre, annars skulle jag nog uppdaterat datorn en del, rätt gamla prylar i den nu.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Har ingen nytta av SSD vad det känns, spelar knappt längre, annars skulle jag nog uppdaterat datorn en del, rätt gamla prylar i den nu.

Fast nu har inte någon SSD någon stor på verkan på just spel. Utan mest på boot tiden för datorn och alla program som ligger på SSDen.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag hade en 5.9 på min singla hdd. Jag testade köra två st 500gb i raid 0 och poängen rörde sig inte ett dugg. Köpte en intel x25-m och poängen flög upp till 7.8, samtidigt som datorn startar 3ggr snabbare. Har du inte råd för en ssd köp en hybrid istället, momentus XT till exempel.

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagts tidigare, Windows Experience Index är INTE en bra måttstock hur bra en hårddisk är. Bortse från alla resultat och kika på resultaten med HDTach, HDTune, ATTO eller valfritt hårddisktest vilket ger en mycket bättre bild hur en hårddisk/SSD egentligen presterar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+