Permalänk

Mus med kontinuerlig scroll

Tänkte skaffa en mus Macen och skulle vilja prova något annat än Magic Mouse, trots att jag gillar den en hel del. Saken är den att jag vill ha en mus som har kontinuerlig scrolling då jag tycker det här med stegad scrolling känns lite väl 1998.

Jag vet ju att en del av Logitechs möss har hjul som går att frikoppla men är det bara själva känslan i hjulet som är kontinuerligt då eller ger hjulet även kontinuerlig data? Eftersom om man inte får några smidiga gestures utan Magic Mouse så bör den även ha en hel del knappar men alla möss nuförtiden har väl fler än vad man kan hålla reda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadewind:

Tänkte skaffa en mus Macen och skulle vilja prova något annat än Magic Mouse, trots att jag gillar den en hel del. Saken är den att jag vill ha en mus som har kontinuerlig scrolling då jag tycker det här med stegad scrolling känns lite väl 1998.

Jag vet ju att en del av Logitechs möss har hjul som går att frikoppla men är det bara själva känslan i hjulet som är kontinuerligt då eller ger hjulet även kontinuerlig data? Eftersom om man inte får några smidiga gestures utan Magic Mouse så bör den även ha en hel del knappar men alla möss nuförtiden har väl fler än vad man kan hålla reda på.

Med hjulet frikopplat så är det fortfarande stegat, å andra sidan kan man trycka in en knapp på musen o bara dra nedåt för att få ett kontinuerligt feed.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Med hjulet frikopplat så är det fortfarande stegat, å andra sidan kan man trycka in en knapp på musen o bara dra nedåt för att få ett kontinuerligt feed.

Har du testat det på Mac? Det är inte bara en begränsning i Windows?

Permalänk
Inaktiv

På min G9 och på Performance Mouse MX, båda Logitech, så kan man klicka på en knapp så blir scrollhjulet "frilaggt", och det snurrar i ett bra tag om man tar i. Musen ger kontinuerlig data så du kan scrolla igenom långa dokument snabbt.

Permalänk

Hur snabbt man kan scrolla igenom dokument har väl inte att göra med huruvida scrolldatan är kontinuerlig eller inte? När jag säger kontinuerlig så menar jag "smooth" scrolling, pixel för pixel så att säga, inte rad för rad. Men det kanske du förstod

Permalänk
Entusiast

Logitechs "kontinuerliga" är samma gamla 3 rader per klick, det enda som händer är att dom tar bort det fysiska klickandet, så du kan scrolla förbi dokument, men det ger inte vad du vill ha. Såvida du inte vill scrolla i 7 sidor/sekund x)

Jag förstår ärligt talat inte varför logitech har lagt till den funktionen, totalt värdelös. Dock gillar jag känslan när man har den i klick-läget

Permalänk
Medlem

g9x är en perfekt mus för detta

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Logitechs "kontinuerliga" är samma gamla 3 rader per klick, det enda som händer är att dom tar bort det fysiska klickandet, så du kan scrolla förbi dokument, men det ger inte vad du vill ha. Såvida du inte vill scrolla i 7 sidor/sekund x)

Jag förstår ärligt talat inte varför logitech har lagt till den funktionen, totalt värdelös. Dock gillar jag känslan när man har den i klick-läget

Och du är säker på att det inte är Windows fel att det blir så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Hur scrollen funkar ställer man in i setpoint.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shadewind:

Och du är säker på att det inte är Windows fel att det blir så?

Skickades från m.sweclockers.com

Superscrollen? Nej scrollhjulet är gjort för att snurra snabbt och fritt å om man inte ställer ner scrollhastigheten ganska mycket så vinner man alla scroll tävlingar

Skrivet av mrqaffe:

Hur scrollen funkar ställer man in i setpoint.

Ja, jag kollade nyss det, där finn en pixel per pixel inställning (kunde inte kolla det när jag skrev det andra inlägget då jag satt vid min htpc). Dock är det läget grymt äckligt, frikopplar man hjulet så scrollar sidan ner, sen upp nån pixel när hjulet stannar. Och har man kvar det fysiska klickandet så känns det knasigt

Permalänk

Med allt jag läser här så känns det lite som att möss har stannat lite i utvecklingen när det gäller annat än just tracking-prestanda. Man kanske skulle köra Magic Trackpad så har jag det likadant som på laptopen?