Permalänk

Prollen dog i Prime95, bara slänga..?

Byggde en ny dator i går med en I5 760 (1156) Skulle sen testa den Prime95, Furmark osv.. och det gick bra, en stund. Efter en timme slocknade allting. Trodde först det var nätagget Men sen jag testat mobot utanför chassit med annat nätagg utan resultat provade jag att byta prolle till en I3a jag hade liggandes och då funkade allt igen.

Så med största sannorlikhet är det prollen som tagit stryk. Köpte den begagnad så jag har ingen garanti, så frågan är om det bara är att slänga den (återbruket nästa).?

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk

Bootar datorn överhuvudtaget med den CPU du misstänker är trasig?
Om inte, ger moderkortet ifrån sig någon kod via PCspeaker?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Skrivet av Niteshade:

Bootar datorn överhuvudtaget med den CPU du misstänker är trasig?
Om inte, ger moderkortet ifrån sig någon kod via PCspeaker?

Nix den bootar inte. Den får ström några sekunder, fläktarna varvar upp, sen dör allt. Har provat andra minnen, annat nätagg, annat grafikkort. Men det är bara då jag byter till I3:an det funkar. Håller på att plocka ut en likadan I5:a nu från en annan dator och se om det funkar.

En trasig prolle går väl inte att "laga", bara slänga skiten??

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Nix den bootar inte. Den får ström några sekunder, fläktarna varvar upp, sen dör allt. Har provat andra minnen, annat nätagg, annat grafikkort. Men det är bara då jag byter till I3:an det funkar. Håller på att plocka ut en likadan I5:a nu från en annan dator och se om det funkar.

En trasig prolle går väl inte att "laga", bara slänga skiten??

----------------------------------------------
Dra iväg ett mail till den som du köpte processorn utav, och kolla var den är köpt någonstans, så kanske du kan skicka in den på garanti via killen som du köpte den av?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Niteshade:

Bootar datorn överhuvudtaget med den CPU du misstänker är trasig?
Om inte, ger moderkortet ifrån sig någon kod via PCspeaker?

Och nej den gav inte från sig ljud via PCspeaker. Men nu har jag bytt till en likadan I5:a och nu funkar allt som det gjorde innan. Så det verkar som befarat att prollen tog för mkt stryk i Prime95. Ändå gick den inte över 70c (80 max) nåväl, I3:an får duga i nybygget..

God fortsättning!!

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Skrivet av FFredrikk:

Och nej den gav inte från sig ljud via PCspeaker. Men nu har jag bytt till en likadan I5:a och nu funkar allt som det gjorde innan. Så det verkar som befarat att prollen tog för mkt stryk i Prime95. Ändå gick den inte över 70c (80 max) nåväl, I3:an får duga i nybygget..

God fortsättning!!

Okej. Tcase för just 760:an är 72C så har processorn varit mycket runt 70+ så kan den mycket väl ha gått sönder.
Verkar lite otroligt att den skulle paja efter ett run i Prime95 (moderna processorer stänger av sig själva nämligen när de når farliga temperaturer) - men det kan ju vara så att den förra ägaren kört en för kraftig overclock under en längre eller haft taskig kylning... eller haft ett dåligt/halftrasigt moderkort som kört dåliga voltages igenom den.

EDIT: Källa ang. temperaturen:
http://ark.intel.com/products/48496/Intel-Core-i5-760-Process...)

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Skrivet av Niteshade:

Okej. Tcase för just 760:an är 72C så har processorn varit mycket runt 70+ så kan den mycket väl ha gått sönder.
Verkar lite otroligt att den skulle paja efter ett run i Prime95 (moderna processorer stänger av sig själva nämligen när de når farliga temperaturer) - men det kan ju vara så att den förra ägaren kört en för kraftig overclock under en längre eller haft taskig kylning... eller haft ett dåligt/halftrasigt moderkort som kört dåliga voltages igenom den.

EDIT: Källa ang. temperaturen:
http://ark.intel.com/products/48496/Intel-Core-i5-760-Process...)

Jag har/hade en Artic Cooler Freezer R2 som kylning. Den låg strax över 60c i genomsnitt i Prime, några enstaka gånger gick den upp i 68c (max temp i någon av kärnorna). Det är nog inte otroligt att den förre ägaren misskött den dock. Men det är ju svårt för mig att säga till denne. Något kvitto finns nog inte kvar heller, det borde jag fått vid köpet i så fall.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem

En cpu går inte sönder av p95. Den måste blivit misshandlad av förra ägaren med för hög vcore eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

En cpu går inte sönder av p95. Den måste blivit misshandlad av förra ägaren med för hög vcore eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

håller med. Säkert någon som lekte med överklockning för första gången och sedan sålde vidare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ja den dör ju inte av för hög värme iaf, den throttlar först ner den automatiskt och sjunker inte värmen då så stänger den av hela datorn.
Troligen körd med för hög vcore av förra ägaren eller något liknande .

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

det är inte bara att slänga! du måste åka till din centrala återvinningsstation och lämna den som elektronikavfall. hittar du inte så fråga!här kan du läsa om vad elektronikavfall är för något! Här borde du kunna lämna in din trasiga processor! LYCKA TILL MED ÅTERVINNINGEN! // de gröna!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av FFredrikk:

Jag har/hade en Artic Cooler Freezer R2 som kylning. Den låg strax över 60c i genomsnitt i Prime, några enstaka gånger gick den upp i 68c (max temp i någon av kärnorna). Det är nog inte otroligt att den förre ägaren misskött den dock. Men det är ju svårt för mig att säga till denne. Något kvitto finns nog inte kvar heller, det borde jag fått vid köpet i så fall.

Finns oftast att skriva ut ett nytt om den är köpt från någon webbutik, i princip inget jobb för den tidigare ägaren att skicka en kopia på det. Är den köpt i affär kan det vara värre men alltid värt att skicka ett mail och fråga!

Permalänk
Skrivet av Niteshade:

Okej. Tcase för just 760:an är 72C så har processorn varit mycket runt 70+ så kan den mycket väl ha gått sönder.
Verkar lite otroligt att den skulle paja efter ett run i Prime95 (moderna processorer stänger av sig själva nämligen när de når farliga temperaturer) - men det kan ju vara så att den förra ägaren kört en för kraftig overclock under en längre eller haft taskig kylning... eller haft ett dåligt/halftrasigt moderkort som kört dåliga voltages igenom den.

EDIT: Källa ang. temperaturen:
http://ark.intel.com/products/48496/Intel-Core-i5-760-Process...)

Aldrig att processorn dör bara för att den ligger lite över Tcase, dom har en buffertzon som är ganska stor dessutom. Däremot så gissar jag på att processor gått upp i högre temperaturer och därför gått sönder. Min i7-920 som har Tcase på 69c körde jag upp i i övre 80-snåret på 3.5ghz med stock kylning och hade så ett par månader, osmart javisst men den tog ingen skada. Nu två år senare kör jag på 4.2ghz och bra luftkylning och den fungerar finfint.

TLDR: 72c är inget som helst att oroa sig för även om intel säger så. Först runt 82c vid längre belastning så är du i oros-zonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Aldrig att processorn dör bara för att den ligger lite över Tcase, dom har en buffertzon som är ganska stor dessutom. Däremot så gissar jag på att processor gått upp i högre temperaturer och därför gått sönder. Min i7-920 som har Tcase på 69c körde jag upp i i övre 80-snåret på 3.5ghz med stock kylning och hade så ett par månader, osmart javisst men den tog ingen skada. Nu två år senare kör jag på 4.2ghz och bra luftkylning och den fungerar finfint.

TLDR: 72c är inget som helst att oroa sig för även om intel säger så. Först runt 82c vid längre belastning så är du i oros-zonen.

nja det är nog ett helt korrekt värde.

Tcase är vad den lilla interna heatsinken får nå för temp om man skulle mäta temp manuellt med termometer mellan kylare och cpu. Tjmax (som blir gränsen vi undviker när vi övervakar core temperature via mjukvara) är ett annat värde helt och hållet, och brukar i Intels fall vara närmare 90-95.

Med reservation för att det är så jag förstått det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Teddis:

nja det är nog ett helt korrekt värde.

Tcase är vad den lilla interna heatsinken får nå för temp om man skulle mäta temp manuellt med termometer mellan kylare och cpu. Tjmax (som blir gränsen vi undviker när vi övervakar core temperature via mjukvara) är ett annat värde helt och hållet, och brukar i Intels fall vara närmare 90-95.

Med reservation för att det är så jag förstått det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då menar jag väl TjMAX då. Frågan är nu vad TS har mätt för temperatur.