GTA IV hackigt och ospelbart?

Permalänk
Medlem

GTA IV hackigt och ospelbart?

Hej

Har tidigare bara spelat GTA IV på tv-spel, men fixade det till windows igår. Trots att jag har en dator som borde hantera spelat utan problem, i5, 8gb ram, 560 gtx ti, så är det i princip ospelbart eftersom det hackar till i 0,3-0,5s i princip varje gång jag svänger med ett fordon eller med min karaktär? Vad kan vara fel? Är det ett vanligt fel?

Tacksam för alla svar!!

Permalänk
Medlem

Patch löser problemet.

Permalänk
Medlem

Du har inte uppdaterat spelet! GTA IV hackar på alla burkar om den inte uppdateras

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Vilka inställningar kör du på? GTA IV kräver ganska mycket grafikminne så jag tror faktiskt att gtx560 inte räcker till där.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vilka inställningar kör du på? GTA IV kräver ganska mycket grafikminne så jag tror faktiskt att gtx560 inte räcker till där.

Dagens troll?

Spelet flyter hur bra som helst för mig

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vilka inställningar kör du på? GTA IV kräver ganska mycket grafikminne så jag tror faktiskt att gtx560 inte räcker till där.

Inga problem, har spelat det på 460 tidigare utan svårigheter.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk

GTA IV är ett myseterium. Började med mitt gtx 275,vilket räckte o spela på medium ungefär. Sedan körde ja ett 5870 och kunde höja nivån lite. Till sist med ett GTX 580 lyckades ja köra högsta detaljer, men laggade ibland i vissa scener.
Slutligen med GTX 580 i Sli upplever ja spelet som laggfritt.

Så GTA Iv är inte och leka med,

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarStream:

GTA IV är ett myseterium. Började med mitt gtx 275,vilket räckte o spela på medium ungefär. Sedan körde ja ett 5870 och kunde höja nivån lite. Till sist med ett GTX 580 lyckades ja köra högsta detaljer, men laggade ibland i vissa scener.
Slutligen med GTX 580 i Sli upplever ja spelet som laggfritt.

Så GTA Iv är inte och leka med,

Jo om man patchar det. spelet funkade fint på mitt gts 250.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarStream:

GTA IV är ett myseterium. Började med mitt gtx 275,vilket räckte o spela på medium ungefär. Sedan körde ja ett 5870 och kunde höja nivån lite. Till sist med ett GTX 580 lyckades ja köra högsta detaljer, men laggade ibland i vissa scener.
Slutligen med GTX 580 i Sli upplever ja spelet som laggfritt.

Så GTA Iv är inte och leka med,

Hmm, upplever du lagg när du kör bil och det är mycket trafik? För jag upplever det när jag gör det nämligen och jag har ett GTX 590.

Permalänk
Skrivet av irfaceless:

Dagens troll?

Spelet flyter hur bra som helst för mig

Vad man anser som "hur bra som helst" är högst individuellt och mycket godtyckligt. Det varierar mellan patchar, drivrutiner och inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thare:

Hej

Har tidigare bara spelat GTA IV på tv-spel, men fixade det till windows igår. Trots att jag har en dator som borde hantera spelat utan problem, i5, 8gb ram, 560 gtx ti, så är det i princip ospelbart eftersom det hackar till i 0,3-0,5s i princip varje gång jag svänger med ett fordon eller med min karaktär? Vad kan vara fel? Är det ett vanligt fel?

Tacksam för alla svar!!

du måste patcha det.. fungerar inte med nya processorer annars.. det är socket 1156/1366/1155/2011 som det inte funkar om du inte patchar det.. har något med den nya arkitekturen och göra spelet är ju gjort för Core2duo och amd phenom processorer

Permalänk
Medlem

Jag har också försökt spela GTA IV, tweakat inställningar för bästa flyt men det slutar med att det blir medium till low egentligen, laggar oavsett känns det som... (ja, efter patch). Tungt spel, dåligt gjort för PC.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Hmm, upplever du lagg när du kör bil och det är mycket trafik? För jag upplever det när jag gör det nämligen och jag har ett GTX 590.

Ganska säker på att det med bilarna beror på cpu.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen att sätta igång GTA IV men väldigt dåliga nedladdningshastigheter i Steam. Vilka länder borde man prova?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

Ganska säker på att det med bilarna beror på cpu.

Har misstänkt den också, men jag kan tycka att det borde inte vara den, eftersom att jag har en Q9550 2,83 Ghz och borde palla det eftersom spelet har en Q6600 som rekomenderad CPU, så jag är långt över rekomenderade inställningarna. Men, men får kolla lite i koden till spelet, få se om jag inte hittar någon lösning, annars blir det ju ändå en ivy bridge i till våren och den borde ju klara en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Blev lite sugen att sätta igång GTA IV men väldigt dåliga nedladdningshastigheter i Steam. Vilka länder borde man prova?

Prova med tyskland eller någon av våra nordiska grannar, sen beror det ju på vad du har för hastighet och nu är det ju REA tider så steams servrar är överbelastade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Prova med tyskland eller någon av våra nordiska grannar, sen beror det ju på vad du har för hastighet och nu är det ju REA tider så steams servrar är överbelastade.

Tyskland var riktigt snabbt! Tackar.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag kör GTA IV med senaste patchen 1.0.7.0 med datorn i sign. Fungerar helt felfritt.

http://www.rockstargames.com/downloads#/?collection=9

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

köpt eller nerladdat? är det nerladdat bör du kanske köpa det eftersom alla crack till IV är värdelösa. allt fixade sig nät jag köpte spelet.

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Medlem

Är patchen ni snackar om en officiell patch eller en fan-made?
Jag har ju steam versionen men minns att mina dubbla 5850 inte klarade att driva det i 60fps utan låg på 35-45 vilket är rätt lågt. Det var i 1920x1200 och om det fanns någon High eller Ultra setting så körde jag det.

Samtidigt vet jag inte om spelet stödjer CFX.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarStream:

GTA IV är ett myseterium. Började med mitt gtx 275,vilket räckte o spela på medium ungefär. Sedan körde ja ett 5870 och kunde höja nivån lite. Till sist med ett GTX 580 lyckades ja köra högsta detaljer, men laggade ibland i vissa scener.
Slutligen med GTX 580 i Sli upplever ja spelet som laggfritt.

Så GTA Iv är inte och leka med,

Driver du eller?

Med mitt gamla 5850 körde jag det i full HD med allting på högsta, och helt utan något som helst lagg/frysningar.

Permalänk
Medlem

Spelet kräver faktiskt mer CPU än grafikkort. Att klocka processorn hjälper mycket. Grafikkort i GTA IV gör ingen stor skillnad.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Driver du eller?

Med mitt gamla 5850 körde jag det i full HD med allting på högsta, och helt utan något som helst lagg/frysningar.

Körde du med prollen i din sign? Är den OCad? Det kanske berodde på min oöverklockade CPU då. Kanske ska ge det en till chans nu när jag OCat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Driver du eller?

Med mitt gamla 5850 körde jag det i full HD med allting på högsta, och helt utan något som helst lagg/frysningar.

Det tror jag inte att du gjorde, eftersom spelet var så dåligt optimerat att du inte kunde dra upp Draw Distance till max om du inte hade över 2GB grafikminne, till exempel.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk

Har köpt det via steam och, menar du någon 3 hands patch då eller?,
mm precis när man kör bil ,kan ju vara micro stuttering eller något .

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Snusfri

Det är känt att GTAIV slukar mycket grafikminne.
Med burken i sig så ligger jag på runt 50fps i GTA IV.

Sen kan du kika in på http://www.gta4-mods.com/ efter roliga moddar (riktiga bilar, billboards, vapen och en massa annat).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Oj, inte få svar man fick. Tack alla.

Jag provade med senaste patchen och allt fungerar nu mycket bättre.