Vilken avspelare kör ni till HTPC?

Permalänk
Medlem

Vilken avspelare kör ni till HTPC?

Precis, vilken kör ni?

Själv kör jag VLC för att den ger låg cpu belastning i kombination med mitt grafikkort & framför allt kan jag på ett enkelt sätt synka både ljud (j+k) samt undertexter (g+h) med en enkel knapptryckning, tycker även att det är lätt att lägga till en srt fil. Även lätt att få ut DD & DTS genom s/pdif med den.

Sen är jag lite dum, men vilka andra spelare har dessa funktioner dom flesta förmodligen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

om du kör film på HTPC, är XBMC helt aoutstandning för DVD och MKV...stöd för 24hz med, och inte alls krävande!

Permalänk
Medlem

Kmplayer, gillar ui't, macros och friheten med codecs, inte speciellt prestandaintensiv.

Permalänk
Medlem

XBMC gör allt som en mediaspelare gör fast smidigare och snyggare.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Håller med föregående.
XBMC är riktigt snyggt och riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

XBMC gör allt som en mediaspelare gör fast smidigare och snyggare.

Japp... men får bättre bild/ljud med Boxee Box... :/

Permalänk
Avstängd

Xbmc (Ubuntu)

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Japp... men får bättre bild/ljud med Boxee Box... :/

Beror väl på vad du har för hårdvara & mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Japp... men får bättre bild/ljud med Boxee Box... :/

Det tvivlar jag på. Dessutom klarar inte boxee alla filformat och kan sakna vissa av de inställningsmöjligheter som en intresserad ibland vill åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

XBMC för allt utom Blu-ray där powerdvd används.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

XBMC ftw. Kört den i 2 år. Innan dess var det mediaportal. Kul men mkt pill.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Finns det snabbtangenter för lipsync, för att synca undertexter?.. hur är det med att få ut ljud digialt till förstärkare för att få DD/DTS? Färdig konfat eller man behöver rota med inställningarna?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Det tvivlar jag på. Dessutom klarar inte boxee alla filformat och kan sakna vissa av de inställningsmöjligheter som en intresserad ibland vill åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är sant... men kanske beror på hårdvaran på HTPCn... men färger, skärpa, rörelseskärpa i tex panoreringar blir grymt mycket bättre på Boxee Boxen, har kalibrerat med DVE med...
Är säkert nån inställning, eller hårdvaran det beror på... men köpte en boxee box för att ha i sovrummet, men blir bättre bild, och ljud genom den än HTPCn och XBMC, så vi har den i vardagsrummet... :/
Kör mot en Pana G30, genom en onkyo 607... kanske är nån inställning där, tex datafärger eller nåt som jag missat kanske..?
HTPCn: AMD Athlon x2 DualCore 5200+ 2.70ghz och ett EN210silent Geforce 210, ska väl inte vara nåt problem med det...kör jag 1080p DTS filmer, ligger cpun på 18-20%...

Permalänk

XBMC uteslutande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk

xbmc är det enda som gäller i mitt hem.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Finns det snabbtangenter för lipsync, för att synca undertexter?.. hur är det med att få ut ljud digialt till förstärkare för att få DD/DTS? Färdig konfat eller man behöver rota med inställningarna?

Bara man ställer in rätt utgång brukar det funka med DTS etc. Jag vet inte om det finns några snabbtangenter för att synca undertexter, men det går väldigt snabbt, tycker jag att gå in i menyn och ta fram syncningen(jag anser att det är lättare att synca i xbmc än i vlc.)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör VLC respektive MPC-HC. Tycker att MPC-HC ger bäst bildkvalitet vid olika skumma upplösningar/skalningar av bilden (men man måste mecka själv med inställningarna). Sedan jag bytte till Win7 från XP försvann alla sp/dif-problem jag hade med ljudet, på samma (gamla, 2007) hårdvara.

Har fortfarande inte provat XBMC.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kör med XBMC och har gjort det i flera år, helt outstanding mediaspelare som tar allt och dessutom har ett riktigt snyggt gränssnitt.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

XBMC på HTPCn och GOMPlayer på min gaming station.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Jo, det är sant... men kanske beror på hårdvaran på HTPCn... men färger, skärpa, rörelseskärpa i tex panoreringar blir grymt mycket bättre på Boxee Boxen, har kalibrerat med DVE med...
Är säkert nån inställning, eller hårdvaran det beror på... men köpte en boxee box för att ha i sovrummet, men blir bättre bild, och ljud genom den än HTPCn och XBMC, så vi har den i vardagsrummet... :/
Kör mot en Pana G30, genom en onkyo 607... kanske är nån inställning där, tex datafärger eller nåt som jag missat kanske..?
HTPCn: AMD Athlon x2 DualCore 5200+ 2.70ghz och ett EN210silent Geforce 210, ska väl inte vara nåt problem med det...kör jag 1080p DTS filmer, ligger cpun på 18-20%...

Jag mitt nöt har fixat det till mycket bättre nu... har ju inte kört pixelmapat, på min Pana G30, måste man ha 1080p och aspect ratio på "just" (Anpassad 16:9), och färger från RGB till YCbCr444 i grafikinställningar, så nu blir bilden mycket bättre!!!

Permalänk
Medlem

Jag kör med Mirillis Splash Pro till HTPCn, enkelt och snyggt gränssnitt och funkar klockrent ootb. Tidigare använde jag MPC-HC med det bara vägrade funka med hårdvaruaccelerering och undertexter samtidigt. VLC var länge sen jag provade men då funkade inge vidare med högupplöst video. Jag har även använt Media Portal men jag hade inte användning för all extra funktionalitet även om det så väldigt fint ut. XMBC har jag inte provat än men jag resonerar runt det ungefär som jag gör med Media Portal.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Jag kör med Mirillis Splash Pro till HTPCn, enkelt och snyggt gränssnitt och funkar klockrent ootb. Tidigare använde jag MPC-HC med det bara vägrade funka med hårdvaruaccelerering och undertexter samtidigt. VLC var länge sen jag provade men då funkade inge vidare med högupplöst video. Jag har även använt Media Portal men jag hade inte användning för all extra funktionalitet även om det så väldigt fint ut. XMBC har jag inte provat än men jag resonerar runt det ungefär som jag gör med Media Portal.

Testa XBMC, den rockar skjortan av Mirillis... HZen spelas upp som den ska i XBMC, tex MKV i 24hz, DVD i 50 eller 60, snygga fanarts/posters, hämtar hem info om filmerna, vilka skådisar som är med mm.
Och finns ett plugin som jag tycker är underbart: Undertexter, bara tryck paus i filmen/serien, sen kan du hämta hem swesub, engsub till dert dukollar på!

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Testa XBMC, den rockar skjortan av Mirillis... HZen spelas upp som den ska i XBMC, tex MKV i 24hz, DVD i 50 eller 60, snygga fanarts/posters, hämtar hem info om filmerna, vilka skådisar som är med mm.
Och finns ett plugin som jag tycker är underbart: Undertexter, bara tryck paus i filmen/serien, sen kan du hämta hem swesub, engsub till dert dukollar på!

hur funkar detta då? när man har pausat i filmen, var hämtar man undertexten? vilken plugin?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

hur funkar detta då? när man har pausat i filmen, var hämtar man undertexten? vilken plugin?

Den bästa guiden finns här på sweclockers: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/972897-xbmc-guiden-filmalskare/

Permalänk

funkar betan med detta då?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

funkar betan med detta då?

Inte en aning, jag kör 10.0 tror jag, den funkar klockrent.