Byta lagringsenhet på Steam?

Permalänk
Medlem

Byta lagringsenhet på Steam?

Tjao, jag kör Steam på en utav mina SSDs. Men nu är den ju bara på 120gb så den blir ju tämligen full, tämligen fort. Jag har försökt att finna i alla inställningar om man kan lägga till en downloadkatalog på en annan enhet, men det verkar mörkt.

Är det någon som vet? Skulle vilja börja använda min andra SSD som är nästan tom förutom OS.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte så smidigt kanske, men det verkar vara möjligt med hjälp av länkar: http://www.overclock.net/t/687287/span-steam-over-2-harddrive...

Permalänk
Avstängd

Stäng av steam, klipp ut mappen, klistra in på nya hårddisken, funkade för mig. hoppas det hjälpte!

Permalänk
Medlem

http://www.traynier.com/software/steammover funkar nog, finns flera andra liknande program.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Du måste manuellt flytta på spelen och sedan redigera sökvägen , kommer inte ihåg på rak arm
Men får du inget svar eller lösning så sk ajag kolla efter jobbet så återkommer jag

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Jag kör med Steamtool, ett program likt det ToJa92 länkar till. Jag har kört med det programmet det senaste året, och har fungerat bra för mig.

Permalänk

Avinstallera Steam på SSD:n och installera om den på D: Du kan nu ladda ner de spel nu vill igen. Om du vill ha Steam på SSD så att det går snabbt att starta Steam men spelen på HDD:n fundera på VARFÖR I HELVETE du kör Steam i första början. Övergå till att köpa spelen separat.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gudars vad bökigt dom gjort det för sig själva Varför inte bara ha möjligheten att byta i själva programmet

Nåväl, tack så mycket för svaren!

Är det någon som gjort detta? Sköts uppdateringar och sådant som det ska?

Permalänk
Skrivet av HarmlessWarrior:

Avinstallera Steam på SSD:n och installera om den på D: Du kan nu ladda ner de spel nu vill igen. Om du vill ha Steam på SSD så att det går snabbt att starta Steam men spelen på HDD:n fundera på VARFÖR I HELVETE du kör Steam i första början. Övergå till att köpa spelen separat.

Det finns spel som inte går att använda utan Steam.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KoloN:

Gudars vad bökigt dom gjort det för sig själva Varför inte bara ha möjligheten att byta i själva programmet

Nåväl, tack så mycket för svaren!

Är det någon som gjort detta? Sköts uppdateringar och sådant som det ska?

Bökigt? Då måste man vara lat. Öppna steammappen - ctrlA - ctrl-klicka på mappen och filen som ska vara kvar - del - backa med vänsterpil - ctrlX på steammappen - ctrlV på nya destinationen - starta steam.exe. Tar max 5 sekunder för mig iaf.

Jag har gjort det och har fungerat perfekt för mig.

Edit: Och vilka andra spel eller speldistributionssätt fungerar på detta enkla sätt, efter att spelen är installerade.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

http://stefanjones.ca/steam/
Snabbt, smidigt och fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Bökigt? Då måste man vara lat. Öppna steammappen - ctrlA - ctrl-klicka på mappen och filen som ska vara kvar - del - backa med vänsterpil - ctrlX på steammappen - ctrlV på nya destinationen - starta steam.exe. Tar max 5 sekunder för mig iaf.

Jag har gjort det och har fungerat perfekt för mig.

Edit: Och vilka andra spel eller speldistributionssätt fungerar på detta enkla sätt, efter att spelen är installerade.

Detta var ju det bästa svaret

Har för mig Steam hade en install path i settings en gång i tiden men hittade inget sist jag kollade.
Hur blir det med alla saves som är i Roaming mappen? Kan de ligga kvar där? Superbökigt att veta vilken mapp som tillhör vilket spel då det bara är en massa siffror.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anton_mjor:

Det finns spel som inte går att använda utan Steam.

Sen är ju Steam en rätt fin tjänst ändå.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag gjorde detta i helgen pga. platsbrist... helt enligt anvisningarna. Steam tog ca 15min på sig att uppdatera sig själv därefter var allt som förr med alla lir kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Gudars vad bökigt dom gjort det för sig själva Varför inte bara ha möjligheten att byta i själva programmet

Nåväl, tack så mycket för svaren!

Är det någon som gjort detta? Sköts uppdateringar och sådant som det ska?

Steam ser inte skillnaden så allting fungerar som det ska. Dock så skulle jag flytta hela steammappen till den hårddisk du tänkt ha de flesta spelen på och sen flytta spelen till SSD.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem

Tramsa inte nu
*rensad*

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera att avinstallera och installera på den platsen man vill ha det, möjligtvis kan man kopiera över spel mapparna om man har mycket installerat/nedladdat. Rätt bökigt när den väll börjar krångla efter att man enbart har flyttat steam katalogen till en ny plats.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Steam ser inte skillnaden så allting fungerar som det ska. Dock så skulle jag flytta hela steammappen till den hårddisk du tänkt ha de flesta spelen på och sen flytta spelen till SSD.

Jag har Steam på en 115gb-SSD, som inte har någonting annat på sig. Men den börjar ju bli full så jag vill fortsätta lagra på min 160gb-SSD också som just nu endast huseras Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Skulle rekomendera att avinstallera och installera på den platsen man vill ha det, möjligtvis kan man kopiera över spel mapparna om man har mycket installerat/nedladdat. Rätt bökigt när den väll börjar krångla efter att man enbart har flyttat steam katalogen till en ny plats.

Fast när man installerar någonting får man inte välja vart den ska installeras. Det installeras automatiskt under steam-mappen på den lagringsenhet som steam-mappen är installerad på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Avinstallera Steam på SSD:n och installera om den på D: Du kan nu ladda ner de spel nu vill igen. Om du vill ha Steam på SSD så att det går snabbt att starta Steam men spelen på HDD:n fundera på VARFÖR I HELVETE du kör Steam i första början. Övergå till att köpa spelen separat.

VARFÖR I HELVETE jag kör med Steam har väl ingenting med dig att göra? Och jag har ingen D: så rök ju allting du ändå sa !!!!

Jag köper ju dessutom spelen separat, via steam.

Och jag vill inte ha spelen på en HDD utan eftersom min ena SSD börjar bli full så vill jag fortsätta lägga spelen på min andra SSD.

Helt ärligt så tillför inte ditt svar någonting annat än lite underhållning

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Fast när man installerar någonting får man inte välja vart den ska installeras. Det installeras automatiskt under steam-mappen på den lagringsenhet som steam-mappen är installerad på.

Syftade på själva steam klienten, avinstallera den och sen installera den på önskad plats. Spelkatalogerna kan man däremot flytta över till den nya destinationen.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

Jag behövde också flytta min steam mapp för jag ansåg det bättre att ladda fort i swtor än t.ex. magicka och då räckte det med att klippa och klistra efter att man avslutat steam så var det bara att tuta och köra.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av KoloN:

Och jag har ingen D: så rök ju allting du ändå sa !!!!

Hur kan du inte ha en andra logisk partitionering med två enheter? Om du på något sätt har vävt samman dem borde det inte kunna ta slut på minne och om du mountat en directory på enbart en disk borde du partitionerat bättre.

Skrivet av KoloN:

VARFÖR I HELVETE jag kör med Steam har väl ingenting med dig att göra?

Jag köper ju dessutom spelen separat, via steam.

Som jag skrev: du borde fundera varför om fallet var sådant att du hade en HDD. Jag vet redan varför detta motsäger sig självt. Men eftersom du tydligt har två SSD borde du istället fundera på varför du inte köpte en HDD istället? HDD>SSD för utrymme de närmaste 5 åren.

Citat:

Helt ärligt så tillför inte ditt svar någonting annat än lite underhållning

Råkade förutsätta jag en detalj som tydligen inte gällde. Steam delen kan dock alla ta lärdom av.

Permalänk
Medlem

Finns ju flertalet program googla +steam +removal -- det programmet funkar prima och du kan flytta det eller dom spelen du inte vill ha på ssdn.. Jag har gjort så att de spelen jag spelar mest har ja på ssd:n resten på någon vanlig 7200rpm:s disk

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Hur kan du inte ha en andra logisk partitionering med två enheter? Om du på något sätt har vävt samman dem borde det inte kunna ta slut på minne och om du mountat en directory på enbart en disk borde du partitionerat bättre.

Som jag skrev: du borde fundera varför om fallet var sådant att du hade en HDD. Jag vet redan varför detta motsäger sig självt. Men eftersom du tydligt har två SSD borde du istället fundera på varför du inte köpte en HDD istället? HDD>SSD för utrymme de närmaste 5 åren.

Råkade förutsätta jag en detalj som tydligen inte gällde. Steam delen kan dock alla ta lärdom av.

Jag var lite lustig och har C, E, F, G, H och I. C och E är mina SSDs(160gb och 115gb), övriga är 1TB-hårddiskar. Jag har HDDs för utrymme, men det utrymmet använder man ju till få andra saker än porr. Spelen vill jag ju självklart ha på de snabba diskarna, för som du säger så är det HDDs för lagring och SSDs för spel/OS/program. Och därför vill jag fortsätta spela mina spel från min andra SSD när nu den jag hittills använt börjar bli full.

Jag förstår fortfarande inte vad ditt intresse i att jag använder steam ligger. Jag tycker det är en jättepraktisk tjänst och ger mig en fin överblick över mina spel samt ger mig tillgång till härliga reor till och från. Min enda invändning är just den att jag tycker dom har begränsat sig lite med lagringsalternativen. Men det kanske är så att du jobbar för typ Origin eller något...