Min Seagate Barracuda green 2tb har börjat "knastra"

Permalänk

Min Seagate Barracuda green 2tb har börjat "knastra"

Min Seagate Barracuda green 2tb har börjat "knastra"

Hjälp, vad kan detta bero på, har haft den ca ½-1år och nu börjar den leva om, är inte högt eller så men lite såna där gammeldags knaster yttrar sig från datorns inre.

Har kört S.M.A.R.T och något annat program som kallas SeaTools för Seagate hårddiskar men den hittar inga fel.

Har massor med viktiga grejjer på denna disk så stress backupar under tiden som jag väntar på svar

MvH Simon

Permalänk
Hedersmedlem

"Knaster" är helt normalt och kan bero på en mer och mer fragmenterad disk. Hur ofta defragmenterar du?

Rytmiska "klick" är däremot värre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Defragmenterade faktiskt igårkväll, sen flyttade jag över steam som låg på cirka 500gb och sen defragmenterade jag under natten en gång till.

Brukar defragmentera minst en gång i månad.

Hör inga som helst klick utan sådant klassiskt hårddisk knaster som alla vet hur det låter, trodde inte att det förekom än idag dock så jag blev lite orolig när det började helt plötsligt :/

Permalänk
Medlem

Det hemtrevliga gammaldags hårddiskknattret är som sagts tidigare helt normalt. Andra oljud är det dags att börja dra öronen åt sig.

Kör du Windows defragmenterare eller något annat program? Jag tycker att MyDefrag är bra, finns lite fler alternativ och man kan se hur det går men den använder ändå Windows defragmenteringsmotor så man slipper strul.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Det hemtrevliga gammaldags hårddiskknattret är som sagts tidigare helt normalt. Andra oljud är det dags att börja dra öronen åt sig.

Kör du Windows defragmenterare eller något annat program? Jag tycker att MyDefrag är bra, finns lite fler alternativ och man kan se hur det går men den använder ändå Windows defragmenteringsmotor så man slipper strul.

Kör med defraggler, det kan inte ha blivit något fel på defragmenteringen så att disken blev mer fragmenterad istället för tvärtom och därför börjat knastra?

Permalänk
Hedersmedlem

Ju större del av hårddisken som utnyttjas desto mer få huvudena flytta sig för att läsa/skriva, helt normalt. Visar Seagates diagnosprogram inget fel och disken fungerar normalt är det inget att fundera över.

Edit: För att oroa dig kan man i teorin tänka sig att disken börjar få dåliga sektorer och är fullt upptagen med att mappa om dem. Detta syns inte på SMART förrän alla reservsektorer tar slut. OM man nu vill oroa sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ju större del av hårddisken som utnyttjas desto mer få huvudena flytta sig för att läsa/skriva, helt normalt. Visar Seagates diagnosprogram inget fel och disken fungerar normalt är det inget att fundera över.

Edit: För att oroa dig kan man i teorin tänka sig att disken börjar få dåliga sektorer och är fullt upptagen med att mappa om dem. Detta syns inte på SMART förrän alla reservsektorer tar slut. OM man nu vill oroa sig.

Najs, tack för hjälpen allihopa så fortsätter jag vänta på att dom här reservsektorerna försvinner, Gott nytt år på er förresten

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersimme:

Najs, tack för hjälpen allihopa så fortsätter jag vänta på att dom här reservsektorerna försvinner, Gott nytt år på er förresten

Vill du vara riktigt säker drar du in Ultimate Boot CD på ett USB-minne och kör en surface scan med remap på hela disken över natten. Då kollar den sektor för sektor och mappar om alla skadade sektorer. Har "räddat" en disk med flera hundra fel och som gav massa läsfel på det sättet så att det gick att klona över på en ny disk.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

/facepalm på mig då, slår av datorn för att flytta isär hårddiskarna lite extra och se om det är mkt damm i datorn osv, då jag upptäcker att ljudet fortsätter även om datorn är avslagen, sätter örat mot väggen och jo, se på fan kommer nått jävla knaster från grannens lägenhet. SATAn....

Permalänk
Medlem

Kul att "problemet" löstes!