Söker turbaserat (rymd)strategispel (4X)

Permalänk
Medlem

Söker turbaserat (rymd)strategispel (4X)

På den gamla goda tiden hade jag en C64 som användes till att spela bland annat ett turbaserat rymdstrategispel. Jag är ganska säker på att det hette Reach for the Stars och var ett av de första 4X-spelen. Man tog kontroll över planeter/solsystem, bestämde vad man skulle lägga pengar på att forska fram, byggde skepp och armador och försökte hålla befolkningen lugn. Det var väldigt avancerat för ett C64-spel, om än inte i klass med spel som Civ-serien eller Alpha Centauri. Väldigt välbalanserat var det också, och jag spenderade många timmar med att försöka vinna över datorn.

Jag skulle vilja spela något liknande igen, och undrar om det finns något liknande till PC? Jag har läst lite om Sword of the Stars som verkar vara åt det hållet, men det har ju även realtidsstrider, något som jag inte är så värst sugen på.

Skulle det finnas något helt otroligt 4X-spel som INTE är rymdbaserat så får ni gärna tipsa om det också. Är trött på att gång på gång återvända till Alpha Centauri.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Master of Orion II ska vara bra har jag hört. Sen finns det också ett Star Trek spel med samma upplägg: Star Trek: Birth of The Federation.

Sen finns ju också Galactic Civilizations II.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Civ IV har ju en rymdmod i en expansion, tror det är i Beyond The Sword men är inte helt 100.

Permalänk

Space Empires, har bara testat 4 och 5 men de passar ganska bra på din beskrivning tyckler jag...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Varför vet ingen att Sins of a Solar Empire existerar?
http://www.metacritic.com/game/pc/sins-of-a-solar-empire

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Varför vet ingen att Sins of a Solar Empire existerar?
http://www.metacritic.com/game/pc/sins-of-a-solar-empire

Kanske för att det innehåller PRECIS vad jag sade att jag inte vill ha (realtidsstrider)? RTS är för mig ungefär som bajsporr - jag kan ju förstå att någon som gillar det verkligen tycker att det är det bästa som finns, men själv blir jag bara äcklad.

Tack hur som helst för tipsen, allihop, ska kolla upp spelen å det snaraste.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IshethZenunim:

Kanske för att det innehåller PRECIS vad jag sade att jag inte vill ha (realtidsstrider)? RTS är för mig ungefär som bajsporr - jag kan ju förstå att någon som gillar det verkligen tycker att det är det bästa som finns, men själv blir jag bara äcklad.

Tack hur som helst för tipsen, allihop, ska kolla upp spelen å det snaraste.

Sins of a Solar Empire är Realtid med 4x.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

vad sägs om X3: terran conflict?
eller vilket X spel som helst för den delen

det är gjort i 1sta persons vy men det är jävulskt mycket micromanagement

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk

Det jag kommer ihåg att jag spelade i yngre dagar var spelet "Ascendancy". Det är ett 4X turbaserat spel. Dock till DOS, så det kan vara lite krångligt att få igång på en XP/Vista/7 dator. Om det är några nyare vet jag inte då jag aldrig spelar sådana spel längre.. Testade dock Sins of a solar empire, men gav upp ganska snabbt igen.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Medlem

Själv var jag helt förälskad i x-com spelen (terror from the deep speciellt), håller fortfarande :). x-com 2, terror from the deep det bästa helt överlägset, ska finnas på Steam.
Turnbaserat, du måste forska och vara strategisk... fast det är ju att du ska försvara jorden mot rymdvarelser och det är inte 4x.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Sins of a Solar Empire är Realtid med 4x.

Då kanske du kan förklara för mig hur realtid = turbaserat?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Jag sitter i exakt samma båt som dig, jag letar desperat efter ett BRA 4x rymd spel.
Har provat sword of the stars och Galactic civilizations men ingen av dom floats my boat.

Jag spelar fortfarande bara Ascendancy på dosbox.. finns inget som klår det än.

Kan säga enligt mig att Galactic civilizations är nog det som kommer närmast det du söker.
Dock har det så mkt irritations moment för mig så jag fastnade inte alls.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Stars! har gett mej många timmar's nöje , http://wiki.starsautohost.org/wiki/Main_Page
http://www.starsfaq.com/download.htm#site , det är numera freeware , både installationsfil och nycklar finns tillgängliga.

Är du ute efter grafik och ljudeffekter så kika inte hitåt

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hjälpsam

Masters of Orion II, som nämnts tidigare, har jag spelat massor av timmar, är dock lite gammalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor_ZyX:

Det jag kommer ihåg att jag spelade i yngre dagar var spelet "Ascendancy". Det är ett 4X turbaserat spel. Dock till DOS, så det kan vara lite krångligt att få igång på en XP/Vista/7 dator. Om det är några nyare vet jag inte då jag aldrig spelar sådana spel längre.. Testade dock Sins of a solar empire, men gav upp ganska snabbt igen.

Tack för tipset, får kanske testa dosbox eller någon annan virtuell PC och se om det kan funka.

Skrivet av matte54:

Jag sitter i exakt samma båt som dig, jag letar desperat efter ett BRA 4x rymd spel.
Har provat sword of the stars och Galactic civilizations men ingen av dom floats my boat.

Jag spelar fortfarande bara Ascendancy på dosbox.. finns inget som klår det än.

Kan säga enligt mig att Galactic civilizations är nog det som kommer närmast det du söker.
Dock har det så mkt irritations moment för mig så jag fastnade inte alls.

Det är lite märkligt att den turbaserade 4X-genren verkar vara så död. Det är väl egentligen bara Civilizationserien som finns kvar? I övrigt verkar det vara RTS som tagit över helt och hållet, men det är alldeles för stressigt för mig.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Stars! har gett mej många timmar's nöje , http://wiki.starsautohost.org/wiki/Main_Page
http://www.starsfaq.com/download.htm#site , det är numera freeware , både installationsfil och nycklar finns tillgängliga.

Är du ute efter grafik och ljudeffekter så kika inte hitåt

Oj jävlar, hur kan jag ha missat det där spelet? Det verkar precis sådär avancerat som jag vill att det ska vara. Ska definitivit försöka få igång det där och testa.

Finns det fortfarande folk som spelar det via e-mail?

Skrivet av Ratatosk:

Masters of Orion II, som nämnts tidigare, har jag spelat massor av timmar, är dock lite gammalt.

Jag har hört mycket bra om det, men faktiskt aldrig spelat det. Får nog bli dags att ta tag i det nu.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Avstängd

"In 4X games, such as the pictured Sins of a Solar Empire, competing players may negotiate treaties with each other."
"4x games = explore, expand, exploit, and exterminate."

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

Kanske för att det innehåller PRECIS vad jag sade att jag inte vill ha (realtidsstrider)? RTS är för mig ungefär som bajsporr - jag kan ju förstå att någon som gillar det verkligen tycker att det är det bästa som finns, men själv blir jag bara äcklad.

Tack hur som helst för tipsen, allihop, ska kolla upp spelen å det snaraste.

off topic, det betyder att du är långsam...

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

"In 4X games, such as the pictured Sins of a Solar Empire, competing players may negotiate treaties with each other."
"4x games = explore, expand, exploit, and exterminate."

Lär dig läsa, läs sedan trådens rubrik: Söker turbaserat (rymd)strategispel (4X)

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Space Empires, har bara testat 4 och 5 men de passar ganska bra på din beskrivning tyckler jag...

Tycker också att TS skall testa Space Empires IV. Demo finns här. (Fastnade inte för SE:V)

Just nu kostar spelet runt 30kr hos GreenManGaming eller runt 36kr hos Gamersgate.co.uk/Gamersgate.com

Om du fastnar för detta spel bör du även installera TDM ModPack för att få bättre AI-motståndare.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

vad sägs om X3: terran conflict?
eller vilket X spel som helst för den delen

det är gjort i 1sta persons vy men det är jävulskt mycket micromanagement

Testade X3: Terran Conflict trots att det inte var den typ av spel jag sökte, och det är bland det bästa jag någonsin spelat. Håller långsamt på att bygga upp mitt handelsimperium med mina Sector och Universe Traders nu, samtidigt som jag skaffat mig en bra fighter och ska börja göra lite uppdrag.

Det tar ett tag att komma in i, men det är det värt. Ofattbart stort är det också.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Testade X3: Terran Conflict trots att det inte var den typ av spel jag sökte, och det är bland det bästa jag någonsin spelat. Håller långsamt på att bygga upp mitt handelsimperium med mina Sector och Universe Traders nu, samtidigt som jag skaffat mig en bra fighter och ska börja göra lite uppdrag.

Det tar ett tag att komma in i, men det är det värt. Ofattbart stort är det också.

kanske inte turbaserat med det är det mest complexa spel jag spelat och när man väl börjat så är man fast ^^

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Finns en spelsajt som skriver om sådana här spel, fast både realtid och turbaserade.
http://www.spacesector.com/

Jag själv är lite sugen på Distant Worlds med båda expansionerna, men det är lite för dyrt för att jag skulle prova det. Om de gör ett trippelpack så slår jag nog till. DW är dock realtid, om än väldigt mycket 4X.

Armada 2526 är turbaserat, och jag köpte det, men fastnade aldrig för det. Här är en recension:
http://www.spacesector.com/blog/2010/03/armada-2526-review/

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

...ett turbaserat rymdstrategispel.

Du söker alltså ett spel baserat på tur, eller på slump?

Antingen översätter man hela ordet eller inte alls.

Turn-based kan alltså skrivas på svenska:

1.) Omgångs baserat.
2.) Turordnings baserat.
3.) Drag baserat.

Eller så skiter man i att översätta det och låter det vara; turn-based.

Skrivet av IshethZenunim:

Då kanske du kan förklara för mig hur realtid = turbaserat?

Det är slump, tur inblandat???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du söker alltså ett spel baserat på tur, eller på slump?
Antingen översätter man hela ordet eller inte alls.
.....snip....

Om det nu inte är så att "tur" också kan betyda turordning/omgång t.ex. "snart är det min tur". Då blir turbaserat = omgångsbaserat. Nån som är svenskaexpert får korrigera ifall jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Om det nu inte är så att "tur" också kan betyda turordning/omgång t.ex. "snart är det min tur". Då blir turbaserat = omgångsbaserat. Nån som är svenskaexpert får korrigera ifall jag har fel.

Du har helt rätt.

http://sok.saol.se/pages/P1008_M.jpg

Tredje kolumnen:

1 tur = resa, utflykt; figur i dans; omgång
2 tur = lycka, lyckträff

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du söker alltså ett spel baserat på tur, eller på slump?

Antingen översätter man hela ordet eller inte alls.

Turn-based kan alltså skrivas på svenska:

1.) Omgångs baserat.
2.) Turordnings baserat.
3.) Drag baserat.

Eller så skiter man i att översätta det och låter det vara; turn-based.

Eller så skiter man i att särskriva när man skall försöka rätta någons språkbruk. Omgångsbaserat, turordningsbaserat och dragbaserat heter det.

Citat:

Det är slump, tur inblandat???

Så du säger aldrig "det är min tur nu", utan "det är min turordning nu"?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Så du säger aldrig "det är min tur nu", utan "det är min turordning nu"?

Tur och turordning betyder olika saker.

Tur = en omgång.
Turbaserat med den betydelsen = Ett spel som är baserat på en enda omgång.

Turordning = Användandet av flera omgångar.
Turordningsbaserat = Ett spel baserat på användandet av flera omgångar.

Särskriva går för övrigt utmärkt att göra i svenskt språkbruk om man gör det medevetet för att peka ut skillnader mellan ord. Skall man vara 100% petig kanske bindesträck hade varit mer korrekt.

Permalänk
Medlem

I engelskan säger man normalt "turnbased strategy game" och inte "turnorderbased strategy game". Turn har inte turordning som betydelse. En försvenskning av det till turbaserat i meningen att tur = turn (i betydelsen omgång) tycker jag är ok. Men som sagt, jag är inte något ess på svenska. Eftersom ordet tur eller i det här fallet turbaserad faktiskt har en annan betydelse som kanske är vanligare i dagligt språk är det kanske lätt förvillande medans turordningsbaserat inte är det.

Google ger cirka 97 000 träffar på "turbaserat -tur -slump" och cirka 30 000 på "turordningsbaserat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Skall man vara 100% petig kanske bindesträck hade varit mer korrekt.

Skall man vara 100% petig kanske man skall stava bindestreck rätt.

Hur som helst. Distant Worlds verkar vara det jag letat efter. Ska skaffa det och se om det är lika bra som recensionerna säger: http://www.spacesector.com/blog/2011/12/distant-worlds-legend...

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]