Problem med 5.1 (s/pdif) ljud till min reciever

Permalänk
Medlem

Problem med 5.1 (s/pdif) ljud till min reciever

Jag har ett problem jag inte lyckats lösa.

Jag har min laptop kopplad till tv LAPTOP -> HDMI KABEL -> TV

Sedan har jag kopplat en optisk ljudkabel ifran TVn (audio out digital) till receivern.

När jag kör dolby digital 5.1 så fungerar allt utmärkt. Men när jag spelar upp en film med DTS så fungerar det inte, det blir helt tyst och jag måste välja på datorn att köra ut ljudet analogt för att kunna få ljud.

På TVn finns en inställning gällande ljud där jag kan välja PCM ONLY eller DOLBY DIGITAL. Så det verkar som TVn saknar stöd (LG LCD TV) för DTS och endast skickar vidare dolby digital ljud till recievern.

Jag har testat med en massa olika drivrutiner, jag har försökt mata digitalt ljud direkt ifrån datorns ljudkort men det har inte stöd för det.

Så det enda sättet jag ser är att lösa detta problemet är att köpa ett USB ljudkort, det är flickvännens tv och ljudsystemet är ett billigt ett, så jag vill köpa det absolut billigaste.

Jag bor i Australien så kan därför inte köpa ifrån svenska butiker, så jag har letat mest på ebay.

Har hittat några olika varianter men är osäker på om de skulle fungera.

http://www.ebay.com....=item2c53e0ef34

På ljudkortet ovan skriver de följande

In digital playback mode,it receives audio stream from PC via USB interface and transmits audio data according to the AES/EBU,IEC60958,S/PDIF consumer interface standards.Only R,L channel PCM audio in 5.1 channel can be conveyed in digital playback mode.In analog playback mode,it supports 6 channels codec for analog playback.

Jag tolkat det som att det INTE går att köra ut spdif 5.1 via digital utgång, men blir osäker eftersom de säger 5.1 och det är digital utgång på det.

http://www.ebay.com....=item2c53f4dfa8

Detta ljudkortet gör mig också misstänksam om det har stöd för spdif 5.1 ljud via detta, mellan raderna känns det som att de menar att endast multichannel stöds via de analoga uttagen.

Här skriver de följande

External USB Sound Adapter supports AES/EBU, IEC60958, S/PDIF consumer formats for stereo PCM audio.
Compatible with desktop & laptop PC.
USB2.0 Full-Speed (12Mbps) Specification.
USB Audio Device Class Specification V2.0 & V1.1.
Interface: 1:MIC IN; 2:SPDIF IN; 3:SPDIF OUT; 4:LINE IN; 5:FRONT OUT; 6:REAR OUT; 7:CEN/BASS OUT; 8: mini USB 5P male.
Fixed 48KHz sampling rate for 7.1 channel playback.
Supports digital recording function with 32KHz, 44KHz and 48KHz sampling rates.
Supports analog recording function.
Support AES/EBU,IEC60958,S/PDIF consumer formats for stereo PCM audio.
Fully duplex playback/recording audio stream without sound card in PC.
Support Stereo active speaker or stereo earphone.
Support input and output channels.
Support Multi channels audio code interface for 7.1 channel playback.
Support conventional audio 2 channels source playback.
Plug and Play.
Power LED indicators.
USB bus-powered mode.
Supports Windows 98SE / ME / 2000 / XP / Server 2003 / Vista, Linux, Mac OS9.1 or higher.
Color: blue and white.3

Är det någon som vet något billigt usb ljudkort som klarar av köra ut 5.1 spdif, så dela gärna med er.

Tack för hjälpen!!
Mvh
Mikael

EDIT:
Det finns en hdmi ingång på recievern också en hdmi out. Testade att koppla datorn till reciever HDMI in och sedan koppla HDMI out till TV:n, men fick ingen signal på tvn. Testade alla möjliga inställningar på recievern men utan resultat.

Reciever: Yamahja natural sound av reciever HTR-6130 (köpt i Australien så modellnumret kan vara annorlunda jämfört med europiesk modell)

TV: LG 42LG30D

Laptop:

HP PAVILION DV6-3006TX i5-430M 2.26GHz, 4GB, 500GB, 15.6" WXGA LED, WIN 7 HOME PREMIUM (#WW961PA)

PROCESSOR: Intel Core i5-430M 2.26GHz, 3MB L3 cache
CHIPSET: Intel HM55 Express Chipset
MEMORY: 4096MB 1066MHz DDR3 (2 DIMM), 8GB Max SUPP
STORAGE: 500GB 7200 rpm
OPTICAL: LightScribe Super Multi 8X DVD+/-RW with Double Layer Support
DISPLAY: 15.6" diag High-Definition LED HP Brightview Widescreen display (1366 x 768)
GRAPHICS: ATI Mobility Radeon HD 5650 switchable graphics with 1024MB DDR3 dedicated graphics
WEBCAM: HP TrueVision Webcam with Intg Digital Mic
AUDIO: Altec Lansing; Dolby Advance Audio
COMMS: Intg 10/100/1000 Gigabit E'net LAN (RJ-45 conn), 802.11b/g/n WLAN
PORTS: 4 USB 2.0 (4th shared with eSATA port), HDMI, eSATA Combo, VGA, RJ-45, 1 Headphone out (Stereo), Mic in, AC Adaptor
BATTERY: 6-Cell 55Whr Lithium-ion battery (2.55Ah)
CARD READER: 5-in-1 Intg Digital Media Reader for Secure Digital cards, MultiMedia cards, Mem Stick, Mem Stick Pro or xD Picture cards
OPERATING SYSTEM: MS Win 7 Home Premium 64-bit
DIMENSIONS & WEIGHT (W/D/H): 378 x 245 x 30.8 (min) / 36 mm (max), from 2.45 kg with 6-cell battery (weight varies by config)

Permalänk
Medlem

Hej, detta löser inte ditt problem, men...

Inga TV-apparater från LG klarar av att skicka ut DTS-ljud. Om du googlar på "LG DTS pass through" får du många träffar där detta diskuteras.

Du ska kunna få bild och ljud på din TV genom att koppla datorn med HDMI via recievern. Dock klarar inte recievern att skicka ut ljud från HDMI till ansluta högtalare samtidigt som bild skickas till TV:n, utan för detta måste du ha en separat ljudkabel från datorn.

Jag kan tyvärr inte tipsa om något bra USB-ljudkort, men håller med om att det är den bästa lösningen om du inte ändå tänker byta dator, TV eller reciever.

Permalänk
Medlem

Hittade detta, vilket styrker #2

Citat:

I just connected my receiver with HDMI cables and I am not getting any audio. What can I do?

Back to the list
Go to Product Information

Last Update: 03/02/2011

Audio signals input at the HDMI jack are not output from any speaker terminals but output from the connected video monitor.

To enjoy the sound from speakers connected to this unit:

– make an analog or digital connection besides the HDMI connection.
– mute the volume of the connected video monitor.

*This applies to the following models: RX-V365/HTR-6230, RX-V363/HTR-6130, and HTR-6050.

Alltså, endast pass-through.

http://faq.yamaha.com/us/en/article/audio-visual/av-receivers...

Visa signatur

- none -