Permalänk

bluescreen

visste inte vart jag skulle lägga tråden men hdd eller ssd är ofta det som orsakar bluescreens så ja.

men eftersom jag är typ ny i datorvärlden så skulle jag vilja veta vad bluescreens är och hur man får bort dom.

tack på förhand=/)

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk

Från wikipedia:

"The Blue Screen of Death (also known as BSoD or Blue Screen), known officially as a Stop Error [1] or a bug check, is the error screen displayed by the Microsoft Windows family of operating systems upon encountering a critical error, of a non-recoverable nature, that causes the system to crash. The term is named after the color of the screen generated by the error. In Unix-based operating systems, a similar term is kernel panic.

Stop errors are hardware or driver related, causing the computer to stop responding in order to prevent damage to the hardware or data. In the later versions of Windows (Windows NT and later) the screen presents information for diagnostic purposes that was collected as the operating system performed a bug check."

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Screen_of_Death

Hur man får bort dem beror ju lite på vad som orsakar blåskärmen. Det är utifrån det man får felsöka.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Om det är så att du har problem med blueschreens så kan det bero på mer än en sak.

Har du överklockat för högt ? Då kan det påverka om den lägger ner eller inte. Kanske att ett utav dina ram minnen håller på att ge vika eller har tagit skada, det kan också orsaka en blueschreen.

Det finns massor med saker som kan påverka en Blueschreen och för att få bort dem så måste du isolera problemet till varför det uppstår.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

ok men jag har det inte ja bara undra

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrpaintballer:

ok men jag har det inte ja bara undra

Skriv upp stoppkoden (brukar se ut något i stil med 0x000000007E till exempel) och sök på denna på Google eller Microsoft Knowledgebase, så brukar man få fram vanliga lösningar på problemet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+