Problem med AHCI och SSD

Permalänk
Medlem

Problem med AHCI och SSD

Hej,

köpte en ssd för någon dag sedan, (Xtreem S2 120gb)

Jag ville göra en ren installation, och ändrade till ahci men då hittas inte min ssd i bootordningen. Jag försökte lägga in drivisar i form av intel rapid storage(är det rätt?)

Windows hittar drivrutinen men ger något konstigt meddelande om att den inte är signerad och att det kan skada min windows installation. Men den säger inte om den installerar den eller ej.

Jag har försökt installera med bara SSD:n i, SSD + en annan hdd osv. SSD:n är uppdaterad i senaste firmware.

Nu har jag gett upp och kör på IDE vilket fungerar bra, men jag undrar om intel rapid storage är den rätta drivrutinen?

Eller ska jag ha någon annan typ chipset eller vad det heter?

Tacksam för svar!

Permalänk

När du ändrat från IDE till AHCI så syns inte disken förän du startat om och åter går in i BIOS. Du måste även förbereda Windows på att AHCI drivrutinen måste laddas, och det gör du med en Register Fix som du lätt Googlar fram. Utan fixen får du blåskärm efter Windows flaggan.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

När du ändrat från IDE till AHCI så syns inte disken förän du startat om och åter går in i BIOS. Du måste även förbereda Windows på att AHCI drivrutinen måste laddas, och det gör du med en Register Fix som du lätt Googlar fram. Utan fixen får du blåskärm efter Windows flaggan.

Den dyker inte upp efter omstart, regedit fixen har jag också gjort.. =/

Permalänk

Kanske denna länk kan hjälpa dig. Han skriver som svar att SSD måste sitta i Primära hållaren.
The ssd is being recognized in bios but not if I choose AHCI.. hmm lol

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Kanske denna länk kan hjälpa dig. Han skriver som svar att SSD måste sitta i Primära hållaren.
The ssd is being recognized in bios but not if I choose AHCI.. hmm lol

Testat båda, och har den i primära nu

För övrigt är det jag som skrivit frågan där med

Permalänk
Skrivet av Dave88:

... För övrigt är det jag som skrivit frågan där med

Hahahaha... jo jag tyckte jag kände igen frågeställningen i flertalet forum.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

När du ändrat från IDE till AHCI så syns inte disken förän du startat om och åter går in i BIOS. Du måste även förbereda Windows på att AHCI drivrutinen måste laddas, och det gör du med en Register Fix som du lätt Googlar fram. Utan fixen får du blåskärm efter Windows flaggan.

Får säga att inget fungerade. körde fix och sen ändra, starta och sen boota om. hittar fortfarande inte disken. Flashat bios med. installerade ocztoolbox , den påstår att jag inte har någon ssd i datorn, fast det är en disk inkopplad med nytt och fräscht os.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Får säga att inget fungerade. körde fix och sen ändra, starta och sen boota om. hittar fortfarande inte disken. Flashat bios med. installerade ocztoolbox , den påstår att jag inte har någon ssd i datorn, fast det är en disk inkopplad med nytt och fräscht os.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter du på msi gt780 med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave88:

Sitter du på msi gt780 med?

Nej sitter på ett 3 månder gammalt Sabertooth X58, som jag sen flasha till nyare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||