Avinstallera Windows 7 på hårddisken vid SSD installation. (om, när, hur?)

Permalänk

Avinstallera Windows 7 på hårddisken vid SSD installation. (om, när, hur?)

Hej!
Jag har windows på en hårddisk nu och ska installera windows 7 på en SSD istället genom en DVD-skiva.
Har förstått att man ska aktivera AHCI där man tänker installera SSDn, dra ur kablarna till hårddisken och sedan boota upp med SSDn och installera Windows, drivisar som vanligt.

Men hur gör man sedan? Måste man avinstallera gamla drivrutiner och windows 7 från hårddisken (och hur isf), eller är det bara att tuta och köra?

Ska man avaktivera AHCI för alla diskar i BIOS efter windowsinstallation?

Kan tilläggas att jag har en Intel 320 120gb, behövs det firmware-uppdatering?

Hur ska jag lägga över mina gamla spel och program på SSDn? Ominstallation och spara save-filen eller förflyttning av alla filer?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera att installera som du tänkt göra och även alla drivisar du vill ha, sedan ansluta den "gamla"disken och formatera den partitionen som du har din nuvarande win installation på

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

och det är nog en väldans bra ide att flytta savemappen till något ställe för att sedan kunna lägga tillbaka den i sin mapp

Gällande din nya disk ,så skulle jag nog partitionera en partition till Win 7 på 60-70 GB resten skulle jag använda till mina favoritspel

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Skrivet av Tuxsux:

Jag skulle nog rekommendera att installera som du tänkt göra och även alla drivisar du vill ha, sedan ansluta den "gamla"disken och formatera den partitionen som du har din nuvarande win installation på

Saken är den att jag inte har delat upp min hårddisk på något sätt, alla data ligger på C: inklusive windowsinstallationen. (efter lite sökande verkar man behöva formatera om hela)
Går det att bara avinstallera windows 7? Gör det något att windowsinstallationen är kvar om man inte bootar den?

Skrivet av Tuxsux:

Gällande din nya disk ,så skulle jag nog partitionera en partition till Win 7 på 60-70 GB resten skulle jag använda till mina favoritspel

Är det nödvändigt att göra det? (aldrig gjort innan)

Permalänk
Medlem

Det är inte nödvändigt att göra någon partition, men om du hade gjort det innan du hamnade i denna situation så hade saken varit i ett helt annat läge, eller hur?.

Det är nu absolut inga som helst bekymmer med att göra en sådan partition när man installerar Win7 för du kommer ju till det läget när du skall välja vart du vill installera ,då väljer du bara avancerat alternativ och skapar denna partition.

Angående ingen skapad partition, du har ju allt liggande på din nuvarande disk och installera då Win7 på din nya disk, med avgjord fördel på nämnda partitionsförslag för framtida bruk och fördel. Sedan när installationen är fixad och alla nya aktuella drivisar är installerade.

När du gjort detta så går du behändigt in i utförskaren/administrationsverktyg/diskhantering och skapar en partition på din nya ssd om du inte redan skapade en under installationen, då menar jag det utrymmet som blev kvar så kopplar du in din gamla disk och efter uppstart så börjar du flytta över all som du vill spara incl gamesaves.

När detta sedan är fixat så formaterar du i nämnda diskhantering så din gamla disk och vips har du nytt fräscht utrymme att flytta tillbaka allt som du sparade undan innan.

Sedan installerar du om dom spelen som du ämnar ha på den nya partitionen på din ssd disk, spelen var förmodligen nödvändigt att ominstallera iaf efter nyinstallation av Win7 .

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Skrivet av Tuxsux:

Det är inte nödvändigt att göra någon partition, men om du hade gjort det innan du hamnade i denna situation så hade saken varit i ett helt annat läge, eller hur?.

Det är nu absolut inga som helst bekymmer med att göra en sådan partition när man installerar Win7 för du kommer ju till det läget när du skall välja vart du vill installera ,då väljer du bara avancerat alternativ och skapar denna partition.

Angående ingen skapad partition, du har ju allt liggande på din nuvarande disk och installera då Win7 på din nya disk, med avgjord fördel på nämnda partitionsförslag för framtida bruk och fördel. Sedan när installationen är fixad och alla nya aktuella drivisar är installerade.

När du gjort detta så går du behändigt in i utförskaren/administrationsverktyg/diskhantering och skapar en partition på din nya ssd om du inte redan skapade en under installationen, då menar jag det utrymmet som blev kvar så kopplar du in din gamla disk och efter uppstart så börjar du flytta över all som du vill spara incl gamesaves.

När detta sedan är fixat så formaterar du i nämnda diskhantering så din gamla disk och vips har du nytt fräscht utrymme att flytta tillbaka allt som du sparade undan innan.

Sedan installerar du om dom spelen som du ämnar ha på den nya partitionen på din ssd disk, spelen var förmodligen nödvändigt att ominstallera iaf efter nyinstallation av Win7 .

Har tyvärr lite mer filer jag vill spara än vad som får plats på SSDn och jag har inte tillgång till någon extern hårddisk. Min HDD består av en 1tb disk med 300gb ledigt utrymme. Jag undrar därför om jag kan partitionera denna disk då jag bootar windows från SSDn? Alltså dela in den i en full ~700gb del och en tom ~300gb del. Jag fyller sedan 300gb delen med det jag vill spara och formaterar 700gb delen med windows på.

Just nu verkar det inte gå att göra så då hela disken är "primär partition" (0% "inte allokerat") i admin.verktygen?
Är det på grund av att det är en boot disk eller går det bara inte? Det enda alternativet jag hittar är "krymp disk" och inte "ny simpel volym" eller liknande, då jag använder mig av denna guide:

http://www.sevenforums.com/tutorials/2674-partition-volume-cr...

Men du skrev att det kommer gå att partitionera SSDn efter att windows är installerat?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Du måste krympa eller ta bort nuvarande partitioner innan du kan skapa en ny partition.

Problemet med att krympa efteråt är att det kommer att vara filer i vägen så du kommer knappast få i närheten av 300GB som är ledigt nu även om du delfragmenterar disken först. Det finns förstås program som gör det lite bättre än diskhanteraren.

Du måste skaffa dig en till hårddisk om du är det minsta rädd om dina grejer. Dör din disk i morgon, blixtnedslag eller vad som helst så kommer det kosta dig 6_000-10_000 kr att lämna in disken till ett räddnings recovery företag för att få tillbaka grejerna. ALLA företagen har det här priset beroende på hur allvarligt problemet är. Bara undersökning priset varierar.

Om du nu partitionerar din SSD och du upptäcker efteråt att den blev för lite så är det lättare att ta bort den andra partitionen innan du gör C: större än att krypa C: efteråt.

Edit:
Det som äter upp utrymme är 3 saker.
Systemåterställningen som skapar en punkt varje dag som datorn är påslagen även om du inte gjort något. Går att rensa och stänga av om utrymmet är viktigare för dig. Folk har fått tillbaka nästa 100 GB när de tillslut rensade efter några månader.

Virtuellt minne (page file) och Viloläge tar utrymme efter hur mycket ram minne du har. Har du mycket minne kan du minska Virtuellt minne till 1 GB och den kan dessutom flyttas till en annan hårddisk men vissa vill inte flytta till en långsammare hårddisk men det är upp till dig. Viloläge kan du tyvärr bara välja att stänga av.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du måste krympa eller ta bort nuvarande partitioner innan du kan skapa en ny partition.

Problemet med att krympa efteråt är att det kommer att vara filer i vägen så du kommer knappast få i närheten av 300GB som är ledigt nu även om du delfragmenterar disken först. Det finns förstås program som gör det lite bättre än diskhanteraren.

Du måste skaffa dig en till hårddisk om du är det minsta rädd om dina grejer. Dör din disk i morgon, blixtnedslag eller vad som helst så kommer det kosta dig 6_000-10_000 kr att lämna in disken till ett räddnings recovery företag för att få tillbaka grejerna. ALLA företagen har det här priset beroende på hur allvarligt problemet är. Bara undersökning priset varierar.

Okej tack, då förstår jag. Får ut ca 65gb om jag krymper, kommer jag få mer utrymme om jag tar bort ca 100gb onödiga filer nu?

Har inget jag är väldigt rädd om egentligen, 65gb HDD samt min SSD borde räcka för det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Virtuellt minne (page file) och Viloläge tar utrymme efter hur mycket ram minne du har. Har du mycket minne kan du minska Virtuellt minne till 1 GB och den kan dessutom flyttas till en annan hårddisk men vissa vill inte flytta till en långsammare hårddisk men det är upp till dig. Viloläge kan du tyvärr bara välja att stänga av.

Page file kan för de flesta stängas av helt om man har ordentligt med minne.

Sen kan man stänga av hibernation genom att skriva "powercfg -h off" i en förhöjd kommandoprompt.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]