Permalänk

kylpasta hur mke ska man ha ?

hejsan fick hem min colermaster tx3 till min intel i7 2600k idag '

och fick en tub kylpasta tilll så klart .

men hur mke bör jag änvända ?

jag har googlat runt men jag tycker det verkar ganska svårt att få rätt mängd ??

/Oskar

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Hedersmedlem

Pyttelite. Kylpastans syfte är att fulla ut eventuella ojämnheter och hålrum mellan kylare och processor. Vanligtvis rekommenderas en klick stor som ett okokt riskorn.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

[QUOTE="Leifson;11794401"]Pyttelite. Kylpastans syfte är att fulla ut eventuella ojämnheter och hålrum mellan kylare och processor. Vanligtvis rekommenderas en klick stor som ett okokt riskorn.[/QUO

Tack

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Medlem

Så lite som möjligt. Lagret ska precis täcka hela ytan och det ska vara väldigt tunt då värmeledningsförmågan är sämre.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Dubbelkolla så inte din kylare inte kommer levererad med kylpasta applicerad, mängden som brukar vara lagom är som ett okokt ris-korn som redan skrivits, jag brukar jämna ut kylpastan på processorn med en bit dubbelvikt kartong-papp (från CPU-boxen)

Permalänk
Medlem

Tänk på att inte lyfta kylaren när du sätter på kylaren. Då får du göra rent och göra om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Dubbelkolla så inte din kylare inte kommer levererad med kylpasta applicerad, mängden som brukar vara lagom är som ett okokt ris-korn som redan skrivits, jag brukar jämna ut kylpastan på processorn med en bit dubbelvikt kartong-papp (från CPU-boxen)

Man ska inte göra något med kylpastan annat än att lägga den på processorn. Om man gör det så bildas det luftfickor.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

"Läs innan du skapar ny tråd"; FAQ; Kylpasta.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

jag brukar göra så att jag lägger en liten klick och drar ut det med ett kreditkort tills jag har en tunt lager, alltid funkat bra, alla har nog sina sätt bara det blir täckande och jämt, va noga med att inte sätta fingeravtryck på processorn innan pastan för det blir fett fläckar som kan påverka med.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk

Okej tack .

tror inte det sitter kylpasta på då jag fick en tube till

någons som vet om de sitter på en tx3 colermaster ?

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Entusiast

Det är roligt med alla som tror att man bara lägger dit en liten klick och sätter på kylaren.
Tanken är att kylpastan ska täcka hela cpun, och lagret ska vara så tunt som möjligt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Det är roligt med alla som tror att man bara lägger dit en liten klick och sätter på kylaren.
Tanken är att kylpastan ska täcka hela cpun, och lagret ska vara så tunt som möjligt.

hur vet man om man lyckas då?

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det är roligt med alla som tror att man bara lägger dit en liten klick och sätter på kylaren.
Tanken är att kylpastan ska täcka hela cpun, och lagret ska vara så tunt som möjligt.

Jepp. Inte så att kylaren ligger ovanpå en boll direkt. Pastan kommer tryckas ut till kanterna. Brer man ut det med ett kreditkort eller whatever är det stor risk för bubblor.

Permalänk

jag samman fattar det hela att jag skall lägga på en klick som ett okokt riskorn

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Skrivet av sandbergoskar:

jag samman fattar det hela att jag skall lägga på en klick som ett okokt riskorn

Nej! Du har samma kylare som mig och ett riskorn räcker inte ens för o dela ut ojämnheterna mellan heat pipesen... http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task... gör så här så blir de nog bra!

edit: Två linjer alltså

Permalänk
Medlem

less is more, inte bra att de flödar ut över sidorna.,

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

less is more, inte bra att de flödar ut över sidorna.,

Jag satt o krabbade med detta igår faktiskt, och om jag rengjorde hela kylaren o satte dit kylpasta som ett riskorn så täckte de kanske 1/4 av cpun. SÅ stora springor är de mellan heat pipsen o resten av kylarn! Så fyll ut springorna först är väl bäst sen två rätt små linjer. Fick överlägset bäst resultat så iaf.

Permalänk
Medlem

Tror folk på det här forumet slutat använda sökfunktionen. Börjar bli tjatigt med alla trådar med exakt samma fråga. Tänk först och sök, sen skriver man....

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

De flesta anser att man INTE behöver täcka HELA ytan, bara mitten på CPUn, tänk på att CPUns kärnor bara sitter mot det yttra plåtskalet i mitten, så det är därför de rekommenderar riskornsmetoden på platt yta, eller en/två smala sträng/strängar för heatpipe-kylare som 212+.

Här är en bild på Phenom II utan skalet och med (som de brukar se ut),för att visa vad jag menar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Arctic rekommenderar en smal sträng på i5, de har pdf för nedladdning. Tycker man bara skall bry sig om grundläggande principer, alltså fyll porerna men inte mer. Kolla tempen, är tempen ok så blev det bra oavsett vilken metod du använde. Själv har jag 29-30 idle i ett 22 graders rum vilket jag tycker är helt ok.

Permalänk
Medlem

Damn, jag använde 70-80% av tuben nu senast.. aja, tänker inte göra om det.

Permalänk
Medlem

Du ska inte dra ut kylpastan med ngt kreditkort.. lägg en liten klick i mitten ungefär som ett riskorn. den kommer flyta ut och täcka en större del efter att kylaren spänns fast ordentligt. Och som blackeagle sa så är det faktiskt inte hela ytan av processorn som faktiskt behöver kylpasta, utan bara en mindre del i mitten.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Här är lite intressant läsning som jämför de olika sorters "teknikerna" att appliceras kylpasta - http://www.sweclockers.com/galleri/6449-arctic-silver-5

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Här är lite intressant läsning som jämför de olika sorters "teknikerna" att appliceras kylpasta - http://www.sweclockers.com/galleri/6449-arctic-silver-5

Egentligen anser jag att det där är ett rätt värdelöst test då allt kan spela roll med temperatur i rummet, hur hårt han drog åt kylaren...

alla jag hört från säger att man ska lägga en klick i mitten och sen trycka fast kylaren så att allt flyter ut. fungerar perfekt

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Egentligen anser jag att det där är ett rätt värdelöst test då allt kan spela roll med temperatur i rummet, hur hårt han drog åt kylaren...

alla jag hört från säger att man ska lägga en klick i mitten och sen trycka fast kylaren så att allt flyter ut. fungerar perfekt

Står rumstemperatur med i testet (20c på alla testerna)

Citat:

Vid varje test utsatte jag kylpastan med kraften 29,46 N (Pressade med en vikt som vägde 3 kg) under tiden 60 sekunder.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

hade han en vikt på kylaren när han testade temperaturen? Han hade en vikt på när han provade hur pastan spred sig på det olika metoderna..

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

hade han en vikt på kylaren när han testade? Han hade en vikt på när han provade hur pastan spred sig på det olika metoderna..

Men läser du ens vad han har skrivit?
Han har applicerat tryck med plexiglas med hjälp av en vikt på 3kg för att visa spridningen (som syns på bilderna).

Kylaren kan jag inte svara på men eftersom det handlar om en äldre Celeron 430 på socket 775 och stockkylaren har spännen och inte skruvar kan jag bara anta att samma tryck har använts.

Du verkar inte ens ha kollat på resultaten då du säger "alla jag hört från säger att man ska lägga en klick i mitten och sen trycka fast kylaren så att allt flyter ut" eftersom rasco (testaren) har kommit fram till samma sak. Det kan ju vara bra att läsa lite först och åtminstone försöka ta åt sig av andra innan du ger Jehovas Vittnens "Vi vill att du lyssnar på vår tro, men vi är inte alls intresserade av att höra på din egna tro"

I rest my case...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Men läser du ens vad han har skrivit?
Han har applicerat tryck med plexiglas med hjälp av en vikt på 3kg för att visa spridningen (som syns på bilderna).

Kylaren kan jag inte svara på men eftersom det handlar om en äldre Celeron 430 på socket 775 och stockkylaren har spännen och inte skruvar kan jag bara anta att samma tryck har använts.

Du verkar inte ens ha kollat på resultaten då du säger "alla jag hört från säger att man ska lägga en klick i mitten och sen trycka fast kylaren så att allt flyter ut" eftersom rasco (testaren) har kommit fram till samma sak. Det kan ju vara bra att läsa lite först och åtminstone försöka ta åt sig av andra innan du ger Jehovas Vittnens "Vi vill att du lyssnar på vår tro, men vi är inte alls intresserade av att höra på din egna tro"

I rest my case...

Ärta:
Idle: 34
Load: 56
Snitt: 54-55

Spackel:
Idle: 32
Load: 55
Snitt: 53-55

?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

De flesta anser att man INTE behöver täcka HELA ytan, bara mitten på CPUn, tänk på att CPUns kärnor bara sitter mot det yttra plåtskalet i mitten, så det är därför de rekommenderar riskornsmetoden på platt yta, eller en/två smala sträng/strängar för heatpipe-kylare som 212+.

Här är en bild på Phenom II utan skalet och med (som de brukar se ut),för att visa vad jag menar.

http://i41.tinypic.com/2yn5heo.jpg

Då undrar jag vad AMD har mellan skal och kärna? Kylpasta där också eller?
Kan man möjligtvis får lägre temps om man pelar bort skalet och kör med kylaren monterat an mot kärnan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Man ska inte göra något med kylpastan annat än att lägga den på processorn. Om man gör det så bildas det luftfickor.

Det är religon snarare än någon ren sanning. Det går utmärkt att jämna ut också. Det finns ett problem med de som bara lägger en liten klick och låter det smetas ut av bara trycket. Problemet som jag sett ett flertal gånger när jag lossat kylare som andra har monterat är att kylpastan INTE täcker hela CPU-ytan och därmed inte har kylt optimalt.