Letar efter ett rymd-RTS

Permalänk
Medlem

Letar efter ett rymd-RTS

Som sagt så letar jag efter namnet på ett gammalt rymd rts när man tog över astroider och minade dem. Köpte och sålde vapen/resurser med npc etc... Tog över universum... Någon som minns vad spelet hette? Eller kanske något som är liknande?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Sins of a solar empire är i alla fall rymd och erövra planeter mm. Finns inte mycket till NPCs i det spelet men lite annorlunda grejer som pirater vilka är rätt roligt inslag.

Är i alla fall ett av dom bästa RTS spel jag spelat utan tvekan och kanske till och med det bästa.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Menar du kanske Galactic Civilasation 2, har för mig det handlar om sådant

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av club01:

Sins of a solar empire är i alla fall rymd och erövra planeter mm. Finns inte mycket till NPCs i det spelet men lite annorlunda grejer som pirater vilka är rätt roligt inslag.

Är i alla fall ett av dom bästa RTS spel jag spelat utan tvekan och kanske till och med det bästa.

Man kan ju även använda generatorn som finns i spelet och göra ett "universum" som består av upp till 1000 galaxer(stjärnor med planeter) och 100 planeter/asteroid system etc per galax. Och så har ju spelet diplomati, strid och utforskning, typ.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Kanske något spel ur X serien? Har aldrig spelat det men har hört att det ska vara något liknande det du beskrev, kanske.
http://en.wikipedia.org/wiki/X_(game_series)

Permalänk
Medlem
Skrivet av club01:

Sins of a solar empire är i alla fall rymd och erövra planeter mm. Finns inte mycket till NPCs i det spelet men lite annorlunda grejer som pirater vilka är rätt roligt inslag.

Är i alla fall ett av dom bästa RTS spel jag spelat utan tvekan och kanske till och med det bästa.

Köpt, hoppas på snabb leverans.

Skrivet av MrGangBanger:

Menar du kanske Galactic Civilasation 2, har för mig det handlar om sådant

Köpt, det var detta jag letade efter.

Skrivet av schitzo:

Man kan ju även använda generatorn som finns i spelet och göra ett "universum" som består av upp till 1000 galaxer(stjärnor med planeter) och 100 planeter/asteroid system etc per galax. Och så har ju spelet diplomati, strid och utforskning, typ.

Låter intressant... Skulle ta en stund att klara den mappen!

Skrivet av Omnibox:

Kanske något spel ur X serien? Har aldrig spelat det men har hört att det ska vara något liknande det du beskrev, kanske.
http://en.wikipedia.org/wiki/X_(game_series)

Ser mer ut som en shooter än rts.

Tack för alla ideer. Sjukt bra att ni viste vad spelet hette. Och Sins of Solar verkar intressant att testa också.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hzup:

Ser mer ut som en shooter än rts.

Actiondelen är inte obetydlig, men man kan (nu har jag förvisso mest kört x2) fördriva rätt mycket tid bara på att utvinna/producera/köpa/sälja resurser och bygga upp handelsflottor som sköter det åt en. Det tar dock sin tid både att komma in i det och att spela.

Permalänk
Hedersmedlem

Om någon annan trillar in här i framtiden och letar efter ett gammalt rymd-RTS så kan man nämna http://en.wikipedia.org/wiki/Homeworld (världens första RTS i äkta 3D, säger reklamen).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Om någon annan trillar in här i framtiden och letar efter ett gammalt rymd-RTS så kan man nämna http://en.wikipedia.org/wiki/Homeworld (världens första RTS i äkta 3D, säger reklamen).

Homeworld, och Homeworld: Cataclysm var jobbigt beroendeframkallande.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Om någon annan trillar in här i framtiden och letar efter ett gammalt rymd-RTS så kan man nämna http://en.wikipedia.org/wiki/Homeworld (världens första RTS i äkta 3D, säger reklamen).

Skrivet av Titane:

Homeworld, och Homeworld: Cataclysm var jobbigt beroendeframkallande.

Blir att testa det också. Efter att lirat lite så kan jag säga att Galactic Civilization II var inte det spelet jag tänkte på. Även fast det var likt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hzup:

Blir att testa det också. Efter att lirat lite så kan jag säga att Galactic Civilization II var inte det spelet jag tänkte på. Även fast det var likt.

Imperium Galactica kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Imperium Galactica kanske?

Ser inte ur som det spelet. Men köper det också. Får se ifall det faller mig i smaken.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hzup:

Ser inte ur som det spelet.

Hur gammalt bör det vara?

Permalänk
Medlem

Nog inte det du letar efter men gammalt och grymt
http://en.wikipedia.org/wiki/UFO:_Enemy_Unknown

Permalänk

Star-Trek Armada och Armada 2 är roliga spel. Enheter (rymdskeppen) har förutom sköld och "hp" begränsat med personal också som man kan använda för att borda andras skepp med, även byggnader har det. I övrigt är det traditionellt bygga bas-förfarande som gäller med lite egna funktioner.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av phz:

Om någon annan trillar in här i framtiden och letar efter ett gammalt rymd-RTS så kan man nämna http://en.wikipedia.org/wiki/Homeworld (världens första RTS i äkta 3D, säger reklamen).

Tack för att du påminde mig. Spelade det aldrig eftersom jag aldrig hade en tillräckligt bra dator vid den tiden. Men jag måste testa det.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Sword of the Stars? Masters of Orion?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nog inte det du letar efter men gammalt och grymt
http://en.wikipedia.org/wiki/UFO:_Enemy_Unknown

För att inte tala om Terror from the deep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Sword of the Stars? Masters of Orion?

Köpte Sword of the Stars också även fast det inte var rätt spel. Kan ju alltid testa!

Skrivet av Elgot:

För att inte tala om Terror from the deep.

Mysko spel...

För att en en gång trycka på det. En viktig bit var att man skulle hitta rätt typ av astroid/planet så man kunde mina bra mineraler.

Edit:
Rätt spel hittat. Tack Google! Fragile Allegiance var det

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Entusiast

slår ett slag för sins of a solar empire, bästa i 4X genrén. att det är RTS skadar verkligen inte heller.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

slår ett slag för sins of a solar empire, bästa i 4X genrén. att det är RTS skadar verkligen inte heller.

köpte det i sommras gold edition eller något. Tyckte att det var lite mycket action för min smak... Men får ge det ett till försök... kanske

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010