Permalänk
Avstängd

Noctua NH-D14 vs Corsair H80

Vilken kylare är bäst? Har Corsair vengeance minnen, vet inte om det passar, kanske med enkelt modd som slipning?

Permalänk
Medlem

NH-D14 funkar med Vengeance, mer än att den blockerar minnessloten som sitter närmast processorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirnicke:

NH-D14 funkar med Vengeance, mer än att den blockerar minnessloten som sitter närmast processorn.

Okej, men jag kan ju bara köpa low-profile modellerna om jag behöver uppgradera. Så du är helt säker på att det kommer fungera? Vad jag har läst så säger vissa att det inte gör det, ser inte ut så heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Okej, men jag kan ju bara köpa low-profile modellerna om jag behöver uppgradera. Så du är helt säker på att det kommer fungera? Vad jag har läst så säger vissa att det inte gör det, ser inte ut så heller?

Om du sätter kylarens sidofläkt på andra sidan (inte mot minnena alltså) borde du kunna använda resterande 3. Men testa först så att det funkar när du inte använder slotten närmast processorn!

I värsta fall (om nu något inte skulle funka, men du har köpt kylaren) har du ju alltid distansavtalslagen som ger dig rätt att ångra ditt köp i 14 dagar efter att då får varan

Permalänk
Medlem

Noctua Ram Compatibility

Bara att kolla vilka minnen som passar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirnicke:

Om du sätter kylarens sidofläkt på andra sidan (inte mot minnena alltså) borde du kunna använda resterande 3. Men testa först så att det funkar när du inte använder slotten närmast processorn!

I värsta fall (om nu något inte skulle funka, men du har köpt kylaren) har du ju alltid distansavtalslagen som ger dig rätt att ångra ditt köp i 14 dagar efter att då får varan

Kolalde på några gallerier osv och såg ut som att med 2st vengeance minnen skulle det passa. Kan jag lämna tillbaka den även när den är öppnad :P?

Permalänk
Medlem

Polarn kör Asus p8p67 pro med d14 och vengance.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagom:

Polarn kör Asus p8p67 pro med d14 och vengance.

Antar att det fungerar då? vad jag ser på alla bilder så fungerar det med 2st stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Kolalde på några gallerier osv och såg ut som att med 2st vengeance minnen skulle det passa. Kan jag lämna tillbaka den även när den är öppnad :P?

Yes, det som är meningen! Du får lämna tillbaks den (notera att du kan behöva stå för frakten dock, men det är ingen större summa), efter att ha gjort saker som är nödvändiga för att testa varans funktion. Alltså du får ha monterat den, packat upp den, osv, men jag tror att du måste spara kartongen. Du lär också behöva skicka tillbaks alla tillbehör. Så länge du inte har modifierat/deformerat den borde det alltså vara lugnt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Antar att det fungerar då? vad jag ser på alla bilder så fungerar det med 2st stickor.

Om det funkar för dig att inte ha en sticka i sloten närmast borde det funka!

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är på Venegance men på Dominator-minnena kan man ta bort kylflänsen. Den fyller ju iaf ingen annan funktion än det rent estetiska.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

Det fungerade jättebra, blev 3st "kyl metallskivor" som fläkten fick sitta ovanför, men kyler mycket bra. Blev runt 40*c load istället för stockkylarens 65-70

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Det fungerade jättebra, blev 3st "kyl metallskivor" som fläkten fick sitta ovanför, men kyler mycket bra. Blev runt 40*c load istället för stockkylarens 65-70

lite sent kanske, men hur många slots täcker den över? Går det om man har två höa vengeance minnen på plats 2 samt 4 från cpun?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snilex:

lite sent kanske, men hur många slots täcker den över? Går det om man har två höa vengeance minnen på plats 2 samt 4 från cpun?

Du kan ha 2st vengeance, sen blockerar själva kylaren den sista ram-sloten, där får det bli low profile. Men 2st med vengeance kylarna fungerar om man flyttar upp kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Du kan ha 2st vengeance, sen blockerar själva kylaren den sista ram-sloten, där får det bli low profile. Men 2st med vengeance kylarna fungerar om man flyttar upp kylaren.

Okej grymt, så man kan alltså kombinera vengeance med LD minnen har gjort en tråd om detta http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1076285-kombinera-h.... Det bästa blir ju då om man har två korta närmaste och de två långa längs ut.

Vet du hur effekten på kylaren påverkas om man flyttar upp fläkten eller kanske t.o.m lägger den på andra sidan? Har sett vissa som har fläkten roterad uppåt mot taket, jag har själv ett HAF X och har två 200mm fläktar i taket så det kanske är en ide?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snilex:

Okej grymt, så man kan alltså kombinera vengeance med LD minnen har gjort en tråd om detta http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1076285-kombinera-h.... Det bästa blir ju då om man har två korta närmaste och de två långa längs ut.

Vet du hur effekten på kylaren påverkas om man flyttar upp fläkten eller kanske t.o.m lägger den på andra sidan? Har sett vissa som har fläkten roterad uppåt mot taket, jag har själv ett HAF X och har två 200mm fläktar i taket så det kanske är en ide?

Kan inte vara mycket skillnad om den flyttas upp lite, bara det är samma specs på minnena så passar det. Det är ju bara "kylaren" som är annorlunda.