Permalänk
Medlem

Spela Blue ray ISO?

Brukar streama det jag vill se på datorn via PS3an och till TVn och använder då PS3mediaserver. Nu har jag köpt en intern blue ray spelare till datorn och tänkte testa om det gick att spela en Blue ray film om man sparade den på datorn som en ISO fil. PS3 mediaserver verkar dock inte hantera blue ray ISO? Hittar en mapp med ISO namnet, men säger bara att mappen är tom. Någon som fått det att fungera?

Permalänk
Medlem

Varför spara som ISO?
http://www.makemkv.com/

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

För jag vill se filmerna i original kvalité. Göra om dem till mkv innebär ju att jag tappar kvalité och då försvinner ju lite av poängen med att det va blue-ray man hade i första läget.

Permalänk
Medlem

Det heter blu-ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

För jag vill se filmerna i original kvalité. Göra om dem till mkv innebär ju att jag tappar kvalité och då försvinner ju lite av poängen med att det va blue-ray man hade i första läget.

Du förlorar ingen kvalite med en mkv konvertering.
Allt som händer är att makemkv stoppar in allt i en smidigare kontainer.
D.v.s gör en fil av alla hundratals som finns på en bluray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du förlorar ingen kvalite med en mkv konvertering.
Allt som händer är att makemkv stoppar in allt i en smidigare kontainer.
D.v.s gör en fil av alla hundratals som finns på en bluray.

Ungefär hur lång tid tar denna process då? Blir det någon skillnad i storlek på slut filen?

Permalänk
Medlem

Nej, en Full Blu-ray som man... ehem.. "laddar ner", ligger på ca 40 - 50 gig, då är den inte ändrad alls, men då har du 720, 1080, alla olika ljud inställningar på filmen etc, men de som folk lånar från sidor är ca 8 gig för att det är bara 1 upplösning, sedan är det inte säkert att det är den riktiga, vet inte hur de gör vad det gör för att ändra saker, men nej storleken ändras inte om du kör ner hela blu-rayN^ på datorn och det kommer ta lång stund jepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Nej, en Full Blu-ray som man... ehem.. "laddar ner", ligger på ca 40 - 50 gig, då är den inte ändrad alls, men då har du 720, 1080, alla olika ljud inställningar på filmen etc, men de som folk lånar från sidor är ca 8 gig för att det är bara 1 upplösning, sedan är det inte säkert att det är den riktiga, vet inte hur de gör vad det gör för att ändra saker, men nej storleken ändras inte om du kör ner hela blu-rayN^ på datorn och det kommer ta lång stund jepp.

Har provat att spara över några av mina Blu ray till datorn. Tar inte mer än 30min, men då har man den som en blu ray ISO som måste brännas på en BD-R DL om man vill se den på TVn. Hade hoppats det skulle gå att streama rakt av precis som med DVDs, men icke.

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova den här spelaren:

DAPlayer

http://www.digiarty.com/

Mounta i Daemon Tools

http://www.disk-tools.com/download/daemon

annars är det PowerDVD eller Total Media Theatre 5 som gäller

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Beror på vad din spelare är kompatibel med, ISO, MKV etc, sedan vet jag inget om bitrate men det spelar väl också någon roll antar jag?

Men på min Tvix så kan jag streama MKV filer och 1080, aldrig testat en full BD dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Ungefär hur lång tid tar denna process då? Blir det någon skillnad i storlek på slut filen?

Är i princip bara en kopiering.
Och du kan ju välja bort saker du inte vill ha (t.ex andra språk) och på så sätt få ner storleken lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Nej, en Full Blu-ray som man... ehem.. "laddar ner", ligger på ca 40 - 50 gig, då är den inte ändrad alls, men då har du 720, 1080, alla olika ljud inställningar på filmen etc, men de som folk lånar från sidor är ca 8 gig för att det är bara 1 upplösning, sedan är det inte säkert att det är den riktiga, vet inte hur de gör vad det gör för att ändra saker, men nej storleken ändras inte om du kör ner hela blu-rayN^ på datorn och det kommer ta lång stund jepp.

Det finns .mkv som är uppåt 30gig också Vilket då är en ren kopiering av bluray filmen så som svensktiger säger.

Permalänk
Medlem

XBMC spelar Bluray iso i sin senaste version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

XBMC spelar Bluray iso i sin senaste version.

Intressant, vet du om XBMC fungerar ihop med PS3?

Skrivet av Svensktiger:

Är i princip bara en kopiering.
Och du kan ju välja bort saker du inte vill ha (t.ex andra språk) och på så sätt få ner storleken lite.

Så om man redigerar och plockar bort ljudspår och annat, så blir det sedan en MKV fil man får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Man kan konvertera en BR-skiva till vilken container man vill i stort sett... men vanligast är ju att man använder *.mkv.

Kvalitén bestämmer man också själv... nu vet jag inte vilka program det finns för detta ändamål. Senast jag höll på med sådant var flera år sedan... och slöseri med tid tycker jag det är numera. xD

MakeMKV gör ingen komprimering utan den bara kopierar och skapar en mkv.
Så du förlorar inte nåt av blurayen, om du inte valt bort vissa delar då såklart.
Och det är betydligt smidigare att ha BluRays i mkv format än den normala filstrukturen.
I princip allt kan läsa en mkv, men långt ifrån allt kan läsa in en bluray struktur.

Permalänk
Medlem

Senaste xbmc veta klara väl blurayuppspelning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

MakeMKV är verkligen jättebra. Jag drar in alla mina Blu-ray på det viset och har dem snyggt i XBMC.

En Blu-ray i oförändrad kvalitet, med det engelska ljudspåret (DTS, jag kör inte Masteraudio och sånt) och svenska undertexter tar mellan 16 och 30GB i en enda .mkv-fil. Mycket smidigt.

Om det blir 16 eller 30 GB beror ju på hur stor filmen är på skivan. De flesta ligger runt 20-25 GB.

MakeMKV tar runt 30 min för att dra in en Blu-ray.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Så om man tar bort lite onödiga ljud spår och annat och kommer ner under 25GB och bränner en Blu ray skiva med MKV filen på, får man med menyn då eller bara själva filmen?

Permalänk
Medlem

Menyer och annat "skräp" försvinner automagiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Menyer och annat "skräp" försvinner automagiskt.

Så det går inte få med menyer eller något annat än huvudfilmen med andra ord?

Finns det något annat program där du kan välja att behålla menyer samt sortera bort övrigt du inte vill ha. Tex behålla huvudfilm med svensk text + endast ett ljudspår + eventuellt något extra material, men ta bort resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Så det går inte få med menyer eller något annat än huvudfilmen med andra ord?

Finns det något annat program där du kan välja att behålla menyer samt sortera bort övrigt du inte vill ha. Tex behålla huvudfilm med svensk text + endast ett ljudspår + eventuellt något extra material, men ta bort resten.

Tror det ska funka med programvaran "ANY DVD HD" från Slysoft. Jag har för mig att deras programvara har en 30 dagars Triallicens om man man vill testköra.

//Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem

Funkar makemkv med DVD oxå?

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calimero:

Tror det ska funka med programvaran "ANY DVD HD" från Slysoft. Jag har för mig att deras programvara har en 30 dagars Triallicens om man man vill testköra.

//Calimero

Har AnyDVD HD, men kan inte hitta hur man skulle kunna göra detta. Hittar inget sätt att välja bort tex ljudspår och undertext. Finns en inställning där man kan välja att ta bort trailers och reklam samt sekvenser som understiger en viss tid, men inte annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Funkar makemkv med DVD oxå?

http://lmgtfy.com/?q=make+mkv

Kolla titeln på deras sida..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Funkar makemkv med DVD oxå?

Ja men ironiskt nog sämre än med bluray. Iaf i mina erfarenheter.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

MakeMKV gör ingen komprimering utan den bara kopierar och skapar en mkv.
Så du förlorar inte nåt av blurayen, om du inte valt bort vissa delar då såklart.
Och det är betydligt smidigare att ha BluRays i mkv format än den normala filstrukturen.
I princip allt kan läsa en mkv, men långt ifrån allt kan läsa in en bluray struktur.

Ni som kört MakeMKV, är det enkelt att välja vad man vill inkludera i sin .mkvfil? Har förr i tiden bara kört DVD shrink, där det var väldigt smidigt att välja ljudspår, undertexter mm...

Permalänk

Bara att köra PowerDvd och mounta med Virtual CloneDrive, enkelt o smidigt.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

MakeMKV är det bästa som hänt sen skivat bröd.

Permalänk

Boxee för windows funkar väl också, kör boxee D-link boxen och den klarar allt t o m .rar filerna.

En mkv blir liten och med kanonbra bild men man förlorar oftast HD-ljuden, ligger DD 5.1 eller DTS på de flesta.
Kör .iso men ta bort allt onödigt med ex dvdfab så att man bara behåller de ljudspår och texter man vill.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Nej du förlorar inget ljud eller kvalitet med makemkv. Har du ens läst tråden?