4k alignment på SSD, hur viktigt?

Permalänk
Medlem

4k alignment på SSD, hur viktigt?

Jag har en SSD på jobbet som är klonad från min tidigare hårddisk som jag använde där. Eftersom den är klonad så blev den inte alignad som den ska. Som jag förstår det så innebär 4k aligment att man har den formaterad med 4096 byte per sektor istället för 512 som jag har haft på HDDn och som det nu också blev på SSDn.

Vissa säger att jag borde formatera om helt och installera om från början, men allt fungerar som det ska och systemet upplevs mycket snabbare än med HDDn, så är det verkligen nödvändigt? Vad är nackdelen att inte ha 4k alignment?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

om du sparar extremt många små filer så kan du kanske märka av en liten förlust i utrymme. Då om även en fil bara tar 3 byte så kommer den att ta upp en hel sektor på 4k iställer för 512.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Anledningen som jag har hört är att man bör ha 4k aligment just för att man förlorar prestanda annars, men är det så och hur mycket förlorar man i så fall? Några andra nackdelar?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Entusiast

Om det handlar om mer än en partition, så kan det vara nyttigt att kontrollera partitions-orienteringen (Engelska: Partition alignment)
Här följer en liten guide på hur du kontrollerar detta:

Citat:

Starta programmet msinfo32. Detta kan göras via:
Startmenyn -> Kör -> skriv msinfo32 -> Klicka OK/Tryck Enter

I vänster panel, navigera enligt följande:
Komponenter -> Lagring -> Diskar

Identifiera vilket nummer din SSD-disk ligger på. (troligen är det mummer #0 )
Leta upp alla fälten som heter något i stil med Partion start offset (Engelska (Partition Starting Offset)

Notera SSD-diskens alla partions-offsets

Kontrollera att dessa värden är jämt delbart med 4096 utan att ge decimaler.
Till exempel:
1 048 576 / 4 096 = 256 (Okej)
1 054 636 / 4 096 = 257,4794921875 (Inte okej)

Får du jämt resultat på alla partitionernas offset-värden så är det okej. Du behöver inte göra något åt Partitionerna.
Får du däremot decimalvärden på någon av offsetvärdena, så överväg att partitionera om SSD-disken.

Detta är inget måste, men är att föredra för bästa möjliga prestanda/livslängd.
Prestandavinsten med en orienterad partition gentemot en icke orienterad, är minimal, om ens märkbar.

Här följer en länk med mer information:
http://www.sevenforums.com/tutorials/113967-ssd-alignment.htm...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag vet är det samma som för gamla HDs, dvs upp till 50% sämre skrivprestanda eftersom den måste skriva 2 block varje gång istället för 1. Eftersom SSD har begränsad livslängd på cellerna påverkar detta även livslängden.

Så ja, det var viktigt med 4K/advanced format HDs, men är ännu viktigare med SSD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om det handlar om mer än en partition, så kan det vara nyttigt att kontrollera partitions-orienteringen (Engelska: Partition alignment)
Här följer en liten guide på hur du kontrollerar detta:

Detta är inget måste, men är att föredra för bästa möjliga prestanda/livslängd.
Prestandavinsten med en orienterad partition gentemot en icke orienterad, är minimal, om ens märkbar.

Här följer en länk med mer information:
http://www.sevenforums.com/tutorials/113967-ssd-alignment.htm...

Ja det där har jag redan kollat, fast med ett VB script och ja det ger decimalvärden.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad jag vet är det samma som för gamla HDs, dvs upp till 50% sämre skrivprestanda eftersom den måste skriva 2 block varje gång istället för 1. Eftersom SSD har begränsad livslängd på cellerna påverkar detta även livslängden.

Så ja, det var viktigt med 4K/advanced format HDs, men är ännu viktigare med SSD.

Prestandan är fortfarande riktigt bra, även när jag mäter med crystal disk mark, men om det påverkar livslängden så kanske det kan vara idé att installera om.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Entusiast

Med äldre windows-versioner, så bör man paritionera upp SSD-disken manuellt och se till att partitionerna orienteras, innan man installerar Windows.

Men med Windows 7 (Och troligtvis även senare versioner), så klarar (otroligt nog) installationprogrammet att placera partitionerna på ett korrekt sätt. Här behöver man inte partitionera om disken manuellt i förväg.
Men det kräver att man då låter installationsprogrammet sköta partitioneringen från start, då återanvändning av en gammmal partitionering inte garanterar att det blir rätt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ja jag tar och sparar över lite saker till laptopen bredvid mig och sen installerar jag om från scratch på SSDn. Verkar ju trots allt bäst då det teoretiskt kan minska livslängden på SSDn.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det fortfarande inget program som verkligen klarar av att klona rätt på gamla XP-partitioner? Redan för ett år sedan påstod ju flera program att de klarade det.

Bejje: Det prestandamått som ger tydligast utslag är random write-tester. Det är också stor skillnad mellan olika SSD:er, vissa lider mycket mer än andra. Stöd för trim-instruktioner är också mycket viktigt, saknas det förlorar du mycket mer på att köra med förskjutna kluster.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns flera program som klarar av att klona och aligna samtidigt. WD har gratisprogram liksom Intel, men acronis eller paragon gör programmen i båda fallen.

Dock måste man ha diskar från respektive tillverkare. WD krävde en registrerad HD av rätt modell för att ens få ladda ner programmet senast jag var inne, en förändring mot tidigare. Intel hade inget sådant krav.

Egentligen inget problem då man alltid bör registrera alla köp för att kontrollera att rätt garantitid gäller. Svenska butiker som t ex Dustin gråimporterar friskt utan tillverkargaranti eller fel längd på den. Jag har själv antingen fått häva köp eller ha långdragen konversation med WD för att få rätt garantilängd. Nu tar iaf Dustin sitt ansvar och byter själva inom hela den stipulerade tillverkargarantin, bra det.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro