inställningar i bios för ssd

Permalänk
Medlem

inställningar i bios för ssd

Har linstallerat en intel ssd-disk på 80g :
INTEL 320 SERIES 2.5" 80GB SSD SATA/300 MLC 25NM

Allt funkar bra efter nyinstallation, testade clona först men strulade vid uppstart.
Skönt med totalrensning med jämna mellanrum.
Läste i någon kommentar att rätt inställningar i bios viktigt för att få ut maxhastighet. AHCI och "on chip sata port as EPS" osv.
problemet är att jag ej hittar något AHCI i mina bios inställningar på sata1 porten som den ligger på.

Frågan är om det har nån betydelse för det är stor skillnad redan nu på uppstartstid m.m.

Permalänk

Tips: Skriv vad du har för Moderkort så blir det lättare att hjälpa till.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Tips: Skriv vad du har för Moderkort så blir det lättare att hjälpa till.

tänkte inte på det ....
http://www.msi.com/product/mb/GF615M-P33.html

har tre val på sata 1 enligt bild dom står i auto idag.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=316021105104294&set=a....

Permalänk
Medlem
Skrivet av gary2011:

tänkte inte på det ....
http://www.msi.com/product/mb/GF615M.../?div=Overview

har tre val på sata 1 enligt bild dom står i auto idag.

Länken fungerar inte

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Länken fungerar inte

nu funkar länken:)

Permalänk
Medlem

Kör du ingen RAID setup så kör AHCI. Om du den inte själv är din systemdisk men sitter på samma kontroller som systemdisken och Windows redan är installerad så kan du få lite problem dock om den tidigare kört i exempelvis IDE läge.

Du kan köra "FixIt" programmet under http://support.microsoft.com/kb/922976 innan du går in i BIOS och ändrar till AHCI i så fall så slipper du strul.

p.s.
Svarade lite snabbt och missade att du faktiskt letat efter AHCI

Nu kan jag ha fel, men när jag kollar på ditt moderkort så börjar jag fundera om det inte är så att det inte har stöd i BIOS för att sätta AHCI och boota från en AHCI drive. Utan istället så sköts det nog av drivrutinerna för dig. Men jag är inte säker. Testa kolla om det finns en nyare BIOS som ger dig denna valmöjligheten?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Kör du ingen RAID setup så kör AHCI. Om du den inte själv är din systemdisk men sitter på samma kontroller som systemdisken och Windows redan är installerad så kan du få lite problem dock om den tidigare kört i exempelvis IDE läge.

Du kan köra "FixIt" programmet under http://support.microsoft.com/kb/922976 innan du går in i BIOS och ändrar till AHCI i så fall så slipper du strul.

p.s.
Svarade lite snabbt och missade att du faktiskt letat efter AHCI

Nu kan jag ha fel, men när jag kollar på ditt moderkort så börjar jag fundera om det inte är så att det inte har stöd i BIOS för att sätta AHCI och boota från en AHCI drive. Utan istället så sköts det nog av drivrutinerna för dig. Men jag är inte säker. Testa kolla om det finns en nyare BIOS som ger dig denna valmöjligheten?

misstänker att det är som du skriver sist att det inte finns stöd för det. går att uppdatera bios ser jag från hemsidan,vad bör man tänka på då så inte allt skiter sig nu när det funkar bra? är det värt besväret?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Är så att jag har precis inköpt en SSD ( OCZ Vertex 3 MAX IOPS 120gb )
( http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1076342-fraga-om-o... )

Men när jag ställer om mitt moderkort till AHCI så efter omstart så säger datorn att NTLDR saknas.
Kan det vara så att jag saknar drivisar eller är det fler inställningar jag kan ha missat.

Mvh

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

kollade prestanda klassificering och fick 7.0 på ssd-disken
och 6.5 totalt ,då är det processorn som drar ner resultatet(amd athlon II X2 250 3.0Ghz

är nog inget att bråka om ,det har ju blivit otroligt bättre prestanda tycker jag.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gary2011:

misstänker att det är som du skriver sist att det inte finns stöd för det. går att uppdatera bios ser jag från hemsidan,vad bör man tänka på då så inte allt skiter sig nu när det funkar bra? är det värt besväret?

Att uppdatera BIOS brukar vara värt besväret. BIOS uppdateringar kommer ju oftast endast för att utöka stöd eller fixa buggar. Båda dessa får ses som bra saker. Hur man gör just på ditt moderkort vet jag inte. Den jobbiga varianten är att boota upp i DOS och flasha därifrån. Många moderkort har stöd för flashning via inbyggt program och då lägger man bara biosfilen på ett usb eller liknande och startar upp flashverktyget och följer anvisningarna.

Annars är ett rätt enkelt sätt att boota upp en Linux dist. Någon live cd eller npgot. Kör sedan "flashrom"
Gör det väldigt enkelt och jag har flashat flertalet moderkort med detta. Den hittar själv vad det är för typ av bios som passar med filen man anger osv. Så kör något i stil med

flashrom --write mybiosfile.bin

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av gary2011:

kollade prestanda klassificering och fick 7.0 på ssd-disken
och 6.5 totalt ,då är det processorn som drar ner resultatet(amd athlon II X2 250 3.0Ghz

är nog inget att bråka om ,det har ju blivit otroligt bättre prestanda tycker jag.:)

7,0 utan ahci?
Jag har samma disk och får 7.6 (om jag inte minns fel) med ahci aktiverat.