Köpråd: Popcorn Hour-A300 eller HTPC??

Permalänk

Köpråd: Popcorn Hour-A300 eller HTPC??

Hej!
Har en HDX-1000 som jag funderar på att byta ut, är inne på en Popcorn hour-A300 pga gillat HDX-1000 som jag har nu (Popcorn hour a-110 mjukvara)
Dock har jag inga problem med att gå över till skarp linux eller xbmc i en htp.
Det den används till är till 90% mediaspelare, så musik, film, bilder osv skall kunna spelas upp i bra kvalité och utan lagg den skall också klara av senaste filformaten i 1080 upplösning,

Krav:
Den skall vara relativt tyst.
HDMI
Klara att spela upp film i 1080 upplösning utan lagg.
Trådlöst nätverk som stöds och fungerar bra utan avbrott.
Stöd för intern Hårddisk.

Plus:
Fjärr/alt trådlöst tangentbord som passar till detta.
Gärna stöd för youtube,spotify och liknande tjänster.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har haft en popcorn hour och det var de sämsta skitet jag haft. Vill du ha en mediaspelare så tycker jag xstreamer är jätte bra!
Vill du lägga lite mer pengar så är väl htpc oslagbart?
Gott nytt år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

De flesta nya tv-apparater har ju någon form av liknande "popcorn-hour" lösning idag eller har jag fel? Du kan koppla in externa hårddiskar till tv'n och streama media via smart-tv eller liknande? Så med det sagt verkar den typen av lösningar ha spelat ut sin funktion?

HTPC däremot ger ju mer flexibilitet och så långt känns det inte som om de tv-inbyggda systemen har kommit ännu! Men om de bara slängde in en e-450 och hårddisk i en platt-tv så skulle man nästan kunna lägga ner hela denna forumdelen?

Permalänk

Någon som har ett bra alternativ till en HTPC då?
Gärna i prisklassen ~3000:- om det går att få tillräcklig prestanda för dom slantarna.
Tycker det bör gå, frågan är hur ljudkort och grafik är för uppspelning.

Permalänk

Alternativ HTPC

Bra fråga ...

Jag är också ute efter en ... det jag fått fram efter efterforskningar är att amd's e-450 system verkar ge mest valuta för pengarna om man inte har ambitioner att spela. Ett moderkort med e-450 systemet går att få med grafikkort, processor, trådlöst internet, blåtand och alla ingångar/utgångar man vill ha och ett sådant moderkort kostar ca 1300-1500 kr. Dessutom behövs ett chassi, om man klarar sig på något mindre snyggt designat och som låter lite mer så funkar nog ett enkelt för en 500 kr som inkluderar nätaggregat. Därefter behöver du minne 250 kr och tangentbord 250 kr. En 2.5" hårddisk på 500gb kostar ca 500kr. HDMI-kabel ca 100kr.

Totalkostnad då för ett lågbudgetsystem kring 3500 kr ...

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en E-350 som funkar jätte fint som htpc / filserver.

Och Gott nytt år!

Visa signatur

Stationär: Intel i7 920, 12GB ram, GTX 680 CUII, Intel X25-M G2 system drive, 9TB lagring, P193 chassi, Asus P6T6 WS Revolution
Laptop: Asus G70s, Intel core 2 T9500, 4GB ram, 320gb x2 HDD.
Filserver: AMD E-350, ASUS E35M1-I DELUXE, 2GB crucial ram, Corsair F60A, 8TB lagring, Fractal Design Array R2.

Permalänk
Medlem

xstreamer eller en boxie box, sådana har inte spelat ut sin roll då TV inbyggda "spelare" är mindre eller mycket begränsade i formatstöd m.m
Alternativt en HTPC

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av onaka_the_kaka:

Bra fråga ...

Jag är också ute efter en ... det jag fått fram efter efterforskningar är att amd's e-450 system verkar ge mest valuta för pengarna om man inte har ambitioner att spela. Ett moderkort med e-450 systemet går att få med grafikkort, processor, trådlöst internet, blåtand och alla ingångar/utgångar man vill ha och ett sådant moderkort kostar ca 1300-1500 kr. Dessutom behövs ett chassi, om man klarar sig på något mindre snyggt designat och som låter lite mer så funkar nog ett enkelt för en 500 kr som inkluderar nätaggregat. Därefter behöver du minne 250 kr och tangentbord 250 kr. En 2.5" hårddisk på 500gb kostar ca 500kr. HDMI-kabel ca 100kr.

Totalkostnad då för ett lågbudgetsystem kring 3500 kr ...

Lutar åt ditt alternativ, tragiskt att hårddisk priserna gått upp så mycket, har dock en 500Gb extra och en HDMI kabel också likaså tangentbord men tyvärr med kabel, skall kika lite mer på detta i morgon, har du något varukorg eller liknande på prisjakt jag kan snegla lite på?

Permalänk

Dessa HTPC har jag snickrat på men är fortfarande osäker på en sådan eller en mediaspelare
2 st mini ITX
2500
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2062592&view=c
3200kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2061132&view=c

miniATX
3600 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2018162&view=c

Det som saknas är HDD men det hade du ju rean så

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Jag har haft min a300 ett tag nu och jag kunde lika väl behållt min a100.

Den klarar inte sub filer när det finns subs i filmen från början.
När jag browsar mellan olika subs så hänger sig bilden samtidigt som jag hoppar.
Subs kan helt plötsligt hoppa ur sync
När jag spelar dvd images så kan jag inte navigera från menyn.

Det ända bra som skiljer sig från a100 är att jag kan spela musik och browsa kataloger samtidigt.

Den har den senaste firmwaren.

Jag ångrar att jag köpte den. Tycker detta är sådana små fel så att de borde varit fixade med senaste firmwaren. Tråkigt att man köper en sak och så får man vänta ett år innan den är bra att använda.

Om man är lite händig så skall en appel tv med xbmc var ok Min bror har en sådan och den var ganska cool med xbmc. Finns bra sub funktioner och finns sidor man kan streema serier från utan att ladda ner.

Permalänk
Skrivet av look43:

Jag har haft min a300 ett tag nu och jag kunde lika väl behållt min a100.

Den klarar inte sub filer när det finns subs i filmen från början.
När jag browsar mellan olika subs så hänger sig bilden samtidigt som jag hoppar.
Subs kan helt plötsligt hoppa ur sync
När jag spelar dvd images så kan jag inte navigera från menyn.

Det ända bra som skiljer sig från a100 är att jag kan spela musik och browsa kataloger samtidigt.

Den har den senaste firmwaren.

Jag ångrar att jag köpte den. Tycker detta är sådana små fel så att de borde varit fixade med senaste firmwaren. Tråkigt att man köper en sak och så får man vänta ett år innan den är bra att använda.

Om man är lite händig så skall en appel tv med xbmc var ok Min bror har en sådan och den var ganska cool med xbmc. Finns bra sub funktioner och finns sidor man kan streema serier från utan att ladda ner.

Tackar för det, låter inte som A-300 är något alternativ lägger hellre 1500 extra på en HTPC som kan användas till annat.
Är E-450 ett strömsnålt alternativ då den antagligen kommer att stå på 24/7 som HDX'en gör.

Permalänk

köp boxeebox den är skitbra den gör din vanliga tv till en smart tv

Permalänk

Har läst lite på http://www.asus.com/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E45M1I_DELU...
Kan inte få fram om det är so-dimm eller vanliga ramminnen?
Hur pass till Nätdel behövs?

Kolla detta och säg om något saknas.
Skall lägga till trådlöst tangentbord, har hårddisk som får duga så länge.
Om det inte dyker upp något bra...

Vet ej vilket chassi jag skall ha än, gärna ett tyst.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2063485

Permalänk

Det är vanliga DDR3 minnen
Ang nätdel så räcker ett 150w, t.ex. picoPSU som är helt ljudlöst.
Kostar dock rätt mycket.

Så In-Win BP655 200W (Svart) du lagt i korgen funkar utan problem.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk

Har nu uppdaterat varukorgen: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2063485
Vilka ramminnen bör man välja?
tänker mest om båda passar både via kontakterna och storleken,
känslan säger att Vengeance modellen är bättre då dessa är snabbare och större kylflänsar men också om det är brist på plats inte passar.

i annat fall har jag 2st 2GB Corsair DDR3 (PC3-10700H 1333) CM3X2G1333C9
i min stationära som jag skulle kunna ta och därefter slänga in 8GB i den istället.

Räcker 4GB i en HTPC som skall vara på 24/7 med mediauppspelning.

Någon som vet en bra fläkt som är tyst 80mm att ha i lådan, bör man även byta fläkten i nätaggregatet och isf till vilken?
ev en hårddisk, tyvärr har priserna stigit och finns inte många att välja på så antagligen kör jag på den jag har om ingen vet något annat.
Tar gärna allt från samma lev komplett,inet alt dustin eller liknande "stor" leverantör.

Något annat jag glömt?
Har HDMI kabel och Hårddisk

Permalänk

Någon som kan assistera innan beställning?

Blir antagligen Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB (CMX8GX3M2A1333C9) då jag i annat fall måste ta från olika leverantörer.
Någon som vet om komplett.se har någon frifrakt kod?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Dessa HTPC har jag snickrat på men är fortfarande osäker på en sådan eller en mediaspelare
2 st mini ITX
2500
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2062592&view=c
3200kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2061132&view=c

miniATX
3600 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2018162&view=c

Det som saknas är HDD men det hade du ju rean så

den för 3200 blir jag sugen på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelkiller:

Någon som kan assistera innan beställning?

Blir antagligen Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB (CMX8GX3M2A1333C9) då jag i annat fall måste ta från olika leverantörer.
Någon som vet om komplett.se har någon frifrakt kod?

Komplett vet jag inte men inet har sweclockers medlemmar gratis frakt på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Angelkiller:

Bumpningar bryter mot §4 i SweClockers regler. Tänk på detta i fortsättningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av matnojje:

den för 3200 blir jag sugen på

Är detta ett bättre alternativ än den jag valt?
inte så stor prisskillnad, dock bör man väl ta 4gb ramminnen istället för 2gb.

MultiMan: Skall jag göra ursäkta.

Vad brukar komplett har för levtider, kan man hinna få den tills imorgon om man beställer idag?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har haft Popcorn 100 och 300, vilket skräp.

Köp Boxee Box (kör Atom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelkiller:

Är detta ett bättre alternativ än den jag valt?
inte så stor prisskillnad, dock bör man väl ta 4gb ramminnen istället för 2gb.

MultiMan: Skall jag göra ursäkta.

Vad brukar komplett har för levtider, kan man hinna få den tills imorgon om man beställer idag?

Jo den är prestanda mässigt bättre men drar mer ström tror jag.
För film räcker 2gb ramm.

Inet brukar vara snabba men det är söndag imorgon.

Permalänk

Tror att jag är klar med paketet nu: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2063485&view=c
Tänkte beställa ikväll, någon som vet storleken på fläktplatsen ovanpå lådan?
100 eller 120mm? antar att det vore trevligt med en tyst och effektiv fläkt där...

Permalänk

Ser ut att vara 120mm.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Har en 120mm liggandes får prova om det går att klämma in den där, Den 60mm jag lagt i lådan är den väldigt högljudd så man bör ta en annan eller duger den?
Då det ändå kommer att sitta en mekanisk hårddisk antar jag att det kommer att låta i vilket fall...

Tycker att 120w bör räcka eller behöver man mer?

Permalänk
Medlem

80w räcker så 120w är lugnt

Permalänk
Medlem

Skaffade ett Ace Sonay-chassi inkl PSU billigt, typ 300:- med studentrabatt om jag minns rätt. Minns ej var jag handlade det dock...

Tog ur "insatsen" för 3,5" och 2,5" diskarna och borrade hål i locket för en 120mm fläkt + att jag fäste hårddisken i locket. Sjukt smidigt, överdrivet bra luftflöde och nätaggsfläkten är så gott som knäpptyst. Rekommenderas för den händige

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Nu är det beställt, tackar för hjälpen!!